تجربه نشان داده است اکران های نوروزی معمولا با استقبال ویژه ای از سوی مخاطبان مواجه می شوند از آنجایی که در تعطیلات نوروز حجم وسیعی از مردم در منازل هستند و با توجه به شرایط فعلی میزان مسافرت ها محدود خواهد شد طبیعی است که بسیاری از خانواده ها تلاش می کنند در شهرشان مانده و از محصولات رسانه ملی، شبکه نمایش خانگی و در صورت امکان از آثار سینمایی در سالن های سینما دیدن کنند. طبیعی است که مسئولان سینمایی برای انتخاب چیدمان فیلم های نوروزی به دنبال این هستند که آثار متنوعی از ژانرهای متفاوت روی پرده سینما برود تا مخاطبان با سلیقه های مختلف بتوانند به سالن های سینما بروند.

اما نکته ای که شایان ذکر است و سوالی که ایجاد می شود این است که آیا مخاطبان سینما و علاقمندان دیدن فیلم در سالن های سینما مشتاق هستند فیلم هایی در ژانر کمدی را ببینند یا ملودرام ها و دیگر ژانرها در سینما به خصوص در فضای نوروزی، مخاطب دارد؟

آیا در این باره تحقیق میدانی صورت می گیرد؟

آیا مبنای انتخاب تماشاگران هستند یا روابط موجود در مسیر انتخاب؟

آیا آمار فروش فیلم هایی مثل دینامیت یا گشت 3 شایان این نکته نیست که تماشاگران سینما علاقه مند هستند در سینما فقط بخندند؟

تجربه نشان داده است که بسیاری از فیلم های کمدی با اکران نوروزی توانستند رکوردها را جابه جا کنند و طبیعی است که با توجه به حال و احوال نوروزی مردم علاقمند هستند تماشاگر فیلم های کمدی در کنار خانواده ها در سالن های سینما باشند از آنجایی که معمولا در تعطیلات عید مخاطبان با اعضای خانواده به سالن سینما می روند پرواضح است که فیلم های کمدی می تواند سلیقه آنها را بیشتر تمکین نماید .

با این اوصاف منطقی است که مدیران سینمایی برای انتخاب فیلم ها در اکران نوروزی به سراغ آثار کمدی بروند و حتی المقدور تعداد آثار کمدی را نسبت به دیگر تولیدات در نوبت بالاتر ببینند.

هدف مشترک همه خانواده سینما روشن نگاه داشتن چراغ سینما از یک سو و چرخیدن بازار سینما به لحاظ گیشه و تولید است پس مرسوم است که با در نظر گرفتن پارامتر های اصلی فیلم دیدن در سینما موقعیتی را مهیا کنیم تا همه (چه خانواده سینما و چه تماشاگر سینما) از موقعیت موجود سود مادی و معنوی ببرند.

اگرچه انتخاب ژانرهای متنوع عاملی است که می تواند همه علاقه مندان به سینما را به سالن های سینما بکشاند اما تجربه نشان داده است که برای رسیدن به اکثریت مطلق با حفظ و رعایت تنوع در ژانر باید به عوامل موثر در موفقیت گیشه نیز توجه ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام//