شهرخبر

سومین روز نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین

سومین روز نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین

سومین روز نشست اضطراری و ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین چهارشنبه به وقت محلی تشکیل شد تا دیگر اعضای سازمان ملل که برای سخنرانی در این نشست ثبت نام کرده اند، نظرات خود را ارائه کنند.

به گزارش مشرق، تاکنون ۱۱۱ عضو سازمان ملل متحد در نشست اضطراری و ویژه مجمع عمومی این نهاد بین المللی درباره بحران اوکراین سخنرانی کرده و نظرات خود را درباره این بحران بیان کرده اند.

تاکنون ۱۲۰ عضو از ۱۹۳ عضو سازمان ملل برای سخنرانی ثبت نام کرده و از روز دوشنبه ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ (۹ اسفند ماه  جاری) در دو نوبت صبح و بعد از ظهر  نظرات خود را درباره این بحران بین المللی ارائه کرده اند.

پس از پایان سخنرانی ها، قطعنامه ای در حمایت از اوکراین و محکومیت روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود؛ قطعنامه ای که ضمانت اجرایی ندارد اما آمریکا و حامیانش به ویژه اروپایی ها می‌خواهند از این طریق، یکی از رقبای اصلی خود یعنی روسیه را منزوی و به گفته خودشان، مسوولیت پذیر کنند.

کشورهایی هم که نامشان در فهرست سخنرانان قبل از رای گیری قطعنامه پیشنهادی مجمع نیست، قرار است پس از رای گیری درباره رای خود سخنرانی و به اصطلاح "توضیح رای" داشته باشند.

متن پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی که از سوی نزدیک به ۸۰ کشور از جمله آمریکا ارائه شده، نیز شبیه متن پیش نویس قطعنامه شورای امنیت است که آمریکا و آلبانی تهیه کرده بودند و در نشست اضطراری عصر جمعه به وقت محلی ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ (۶ اسفندماه) ۱۴۰۰ در این شورا از سوی روسیه که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه فوریه را هم بر عهده دارد، وتو شد. اما قطعنامه مجمع عمومی ضمانت اجرایی ندارد.

منبع: ایرنا