شهر خبر

توئیت قابل تأمل بولتون از اهداف آمریکا در جنگ اوکراین

توئیت قابل تأمل بولتون از اهداف آمریکا در جنگ اوکراین

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت ترامپ با انتشار رشته توئیتی از دو هدف اصلی ایالات متحده از جنگ اوکراین پرده برداشت.

به گزارش خبرآنلاین، جان بولتون در رشته توئیت صبح چهارشنبه، ۲ مارس ۲۰۲۲/ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، بی‌پرده دو هدف اصلی آمریکا و اتحادیه اروپا را در جنگ روسیه- اوکرائین بیان کرده است. 

نخست، رونق صنایع تسلیحاتی

دولت آلمان در روز یکشنبه، ۲۷ فوریه ۲۰۲۲/ ۸ اسفند ۱۴۰۰، به بهانه جنگ اوکرائین، از بودجه سال ۲۰۲۲ خود ۱۰۰ میلیارد یورو (۱۱۲٫۷ میلیارد دلار) به تسلیحات و تقویت بنیه نظامی اختصاص داد و به این ترتیب از نظر بودجه نظامی در ردیف سوم جهان، پس از آمریکا و چین، قرار گرفت. این حادثه‌ای تاریخی است در دنیای پس از جنگ جهانی دوم که بار دیگر آلمان را بعنوان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های نظامی جهان مطرح می‌کند. تجربه تلخ جنگ‌های اول و دوم جهانی این رویکرد جدید نظامی‌گرایانه در آلمان را ترسناک جلوه می‌دهد. 

در سال‌های اخیر فروش تسلیحات آمریکا به خارج کاهش ۲۰- ۳۰ درصدی داشته است. جنگ اوکرائین فرصتی است تا بار دیگر بازار تسلیحات آمریکا رونق یابد. جان بولتون در توئیت خود نوشت که کنگره باید ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه نظامی ویژه تصویب کند برای دفاع در مقابل روسیه و چین. ممکن است این خواست بولتون به این شکل تحقق نیابد ولی روشن است که جنگ اوکرائین،‌ هم در دولت کنونی و هم در دولت بعدی آمریکا، به افزایش بودجه نظامی آمریکا و رونق کار پیمانکاران پنتاگون می‌انجامد. کمپانی‌های بزرگ تسلیحاتی بریتانیا نیز جزو این پیمانکاران پنتاگون هستند. 

دوم، تبدیل آمریکا به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز مایع جهان

واردات گاز اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۵ تاکنون حدود یک تریلیون یورو است که بخش عمده آن از روسیه بوده است. در سال ۲۰۲۱ گاز طبیعی بیش از ۲۰ درصد مصرف انرژی سالیانه اتحادیه اروپا را تأمین می‌کرد که از دو طریق لوله (۶۸ درصد) و گاز مایع (۳۲ درصد) وارد می‌شد. صادرکنندگان اصلی گاز به اتحادیه اروپا از طریق خط لوله عبارت بودند از روسیه (۴۰ درصد)، نروژ (۲۲ درصد)، الجزایر (۱۸ درصد)، جمهوری آذربایجان (۹ درصد). صادرکنندگان اصلی گاز به صورت ال‌ان‌جی (گاز مایع) به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ عبارت بودند از ایالات متحده آمریکا (۲۶ درصد)، قطر (۲۴ درصد) و روسیه (۲۰ درصد).  

بولتون می‌نویسد: «ضرور است که ما استقلال انرژی خود را تأمین کنیم و به رهبر جهان در حوزه صادرات گاز مایع تبدیل شویم. امنیت انرژی امنیت ملی است هم برای ما و هم برای متحدان‌مان.» 

بدینسان، بولتون هدف اصلی دیگر آمریکا را در جنگ روسیه- اوکرائین آشکار می‌کند. آمریکا از سال ۲۰۱۶ صادرات گاز مایع به اروپا را آغاز کرد و به سرعت به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز مایع به اروپا تبدیل شد بنحوی که سهم آن در صادرات گاز مایع به ۲۶ درصد در سال ۲۰۲۱ رسید. در ماه ژانویه ۲۰۲۲ بیش از نیمی از واردات گاز مایع اروپا از آمریکا بود. 

۳۱۱۳۱۱