به گزارش برنا؛ حسین محمدصالحی‌ دارانی، نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه، پذیرش دانشجو در دوره‌های فراگیر به عدالت آموزشی کمک می‌کند، گفت: دوره‌های فراگیر باعث افزایش انگیزه ادامه تحصیل در دانشجویان می‌شود.

چندی پیش، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی از موافقت شورای سنجش و پذیرش دانشجو با پذیرش دانشجوی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت فراگیر در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

برای بررسی این موضوع و نیز آشنایی با شیوه جذب دانشجو به صورت فراگیر در دانشگاه آزاد اسلامی، سراغ دکتر حسین محمدصالحی نماینده مجلس شورای اسلامی رفتیم تا اطلاعات کامل‌تری را در اختیار مخاطبان و دانشجویان عزیز قرار دهیم.

صالحی در ابتدای گفت‌وگو، شیوه جذب دانشجو به صورت فراگیر را تشریح کرد و گفت: در روش فراگیر، ابتدا دانشجویان معمولاً بدون آزمون وارد دانشگاه می‌شوند و بعد از گذراندن یک ترم تحصیلی اگر شرایط و نمره لازم را کسب نمایند و از عهده آن نیم‌سال برآیند، به عنوان دانشجوی رسمی و قطعی پذیرش می‌شوند.

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی، ظرفیت‌های بالای علمی، حضور اساتید برجسته و تراز اول، امکانات و فضای مناسب و گستردگی و پراکندگی متنوع دانشگاه آزاد در سطح کشور را از جمله ویژگی‌هایی برشمرد که دانشجویان می‌توانند از طریق تحصیل در دوره‌های فراگیر این دانشگاه در جهت رشد و پیشرفت علمی خود از آن استفاده کنند و همزمان باعث موفقیت اجرای این شیوه در جذب دانشجو باشند.

محمدصالحی، با انتقاد از شیوه‌های رایج و فعلی پذیرش دانشجو در کشور، بیان کرد: روش پذیرش دانشجو در کشور ما با بسیاری از کشورهای دنیا متفاوت است و در واقع به صورت قیف وارونه انجام می‌گیرد این در حالی است که ورود به دانشگاه نباید سخت باشد بلکه توانایی علمی فرد در طول دوران تحصیل باید مورد ارزیابی قرار گیرد و دانشجویی که از منظر پژوهشی و علمی از این مرحله به سلامت عبور کند، می‌تواند در چرخه بماند؛ این در واقع همان روش جذب به صورت فراگیر است که دانشگاه آزاد اسلامی آن را دنبال می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه آزمون‌های فعلی، شایستگی‌های فرد را به صورت دقیق مشخص نمی‌کند، افزود: شیوه‌های موجود، بازدارنده و ضد شایسته‌سالاری هستند و این در حالی است که پذیرش دانشجو به صورت فراگیر‌ به عدالت آموزشی کمک می‌کند، انگیزه ادامه تحصیل در دانشجویان را بالا می‌برد و باعث می‌شود، راه برای ورود افراد مستعد و توانمند به دوره‌های تحصیلات تکمیلی باز شود.

این نماینده مجلس  در ادامه، ترم تحصیلی آینده را زمان قریب‌الوقوع شروع این طرح دانست و اضافه کرد: این شیوه، توانایی اجرا در مقطع دکتری را نیز دارد.

انتهای پیام/