پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: درباره جشنواره فیلم فجر هنوز نمی‌توان قضاوتی قطعی و کامل داشت و برای ارزیابی و قضاوت باید تا انتهای جشنواره صبر کرد اما به طور کل اگر بخواهیم به جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر نگاهی داشته باشیم باید بگویم که این جشنواره متأسفانه هر سال با افتی شدید در شکل برگزاری و مسائل مختلف همراه است که این وضعیت باعث شده تا مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور اعتبار خود را از دست بدهد.

کیمیایی خاطرنشان کرد: خدشه‌دار شدن اعتبار جشنواره فیلم فجر موضوعی قابل بحث و بررسی است. در گذشته ما جشنواره‌ای داشتیم که شکوه و اعتبار بالایی داشت و مردم در سراسر ایران حتی در شهرستان‌ها در زمان برگزاری جشنواره به سینما می‌رفتند و همه اشتیاق داشتند که فیلم‌های حاضر در این رویداد را مشاهده کنند. همه علاقه‌مندان به سینما خاطراتی از صف‌های طولانی یا نشستن روی پله‌های سینما و... دارند که نشان از اهمیت اجتماعی، فرهنگی و هنری این جشنواره دارد اما در سال‌های اخیر به وضوح شاهد هستیم که این شکوه و اعتبار وجود ندارد.

وی افزود: دلایل این وضعیت را در موارد مختلفی می‌توان مورد بررسی قرار داد. یکی از این موارد جدا شدن بخش ملی از بخش بین‌المللی است. ما در سال‌های اخیر یک جشنواره جدا از جشنواره فجر داشتیم که در زمان دیگری برگزار می‌شد و برای بخش بین‌المللی هم بودجه‌ای جداگانه در نظر گرفته شد که بعید می‌دانم در هیچ کشوری چنین برنامه‌ریزی برای یک جشنواره وجود داشته باشد. ادغام این دو بخش در سال جاری را اتفاق مثبتی می‌دانم چرا که علاوه بر صرفه‌جویی در بودجه در زمان برگزاری جشنواره در بهمن ماه همه توجهات به این رویداد جلب می‌شود و در کنار این اتفاق می‌توانیم با برگزاری بخش جهانی حتی فیلم و هنرمان را صادر کنیم ولی با این جداسازی صادرات هنر حذف می‌شد و این قطعاً به اعتبار جشنواره آسیب می‌زند.

این بازیگر در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: عامل دیگری که منجر به آسیب دیدن اعتبار جشنواره فیلم فجر شده اختصاص جوایز این جشنواره به فیلم‌های غیر مستقل است به طوری که فیلم‌های ساخته شده با بودجه‌های شخصی هیچ شانسی برای موفقیت ندارند و اتفاقاً همه پیش از برگزاری اختتامیه جشنواره می‌دانیم که چه فیلم‌هایی جایزه می‌گیرند. از نظر من انتخاب برندگان جشنواره باید توسط صنوف صورت بگیرد و داوری آثار به هیئت داورانی متشکل از چند نفر محدود نشود. تنور جشنواره فیلم فجر زمانی گرم می‌شود که همه طیف‌ها در این رویداد حضور داشته باشند و با هم در رقابتی سالم قرار بگیرند. جشنواره جای آشتی‌دادن نگاه‌های مختلف است و حضور طیف‌های گوناگون در این رویداد است که به آن اعتبار می‌بخشد و باید جلوی جبهه‌بندی‌ها گرفته شود.

بازیگر فیلم سینمایی «جرم» اظهار داشت: سینمای ایران در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه شده است. امروز پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران هم به زحمت می‌توانند به سوددهی برسند و این وضعیت باعث شده که سرمایه‌گذاری در سینما توجیه اقتصادی نداشته باشد. به عنوان مثال به تازگی سعی داشتم دومین فیلمم را بسازم اما هیچ سرمایه‌گذاری جسارت کار در سینمای ایران را ندارد و در این وضعیت جشنواره فیلم فجر می‌تواند با حمایت از فیلم‌ها مستقل انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذارها باشد. به اعتقاد من برای رسیدن به یک قضاوت درست در داوری آثار جشنواره لازم است که داوری‌ها توسط صنوف انجام شود و این باعث می‌شود که فیلم‌های مستقل نیز امکان حضور در این رویداد را داشته و با قدرت گرفتن بخش بین‌الملل حتی برای پخش آثار در خارج از کشور نیز برنامه‌ریزی داشته باشند.

کیمیایی در پایان گفت: در نهایت معتقدم که حذف بخش نگاه نو و ادغام دو بخش ملی و بین‌المللی اتفاقات مثبت جشنواره امسال است. فیلمسازان فیلم اولی در بخش نگاه نو هیچ‌گاه فرصت این را نداشتند که بخش‌های مختلف فیلمشان هم مورد قضاوت قرار بگیرد و با حذف بخش نگاه نو این امکان وجود دارد و ادغام دو جشنواره نیز باعث می‌شود که در صرف بودجه صرفه‌جویی شده و همه توجهات به این رویداد متمرکز شود.

انتهای پیام //