شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار رفاهی خبرگزاری برنا، درباره مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی از این سازمان، اظهار کرد: مطالبه دانشگاه‌های علوم پزشکی از سازمان تامین اجتماعی حدود 7 هزار میلیارد تومان است که از تیرماه سال 1400 پرداخت نشده است.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی در طول این مدت به دلیل کسری نقدینگی که داشته است نتوانسته مطالبات دانشگاه‌ها را پرداخت کند چراکه اولویت اول تامین اجتماعی پرداخت حقوق بازنشستگان و عیدی آن‌ها بوده است اما مدیران سازمان در تلاش هستند که هرچه سریعتر مطالبات دانشگاه‌ها نیز پرداخت شود.

غفاری تصریح کرد: پرداخت حدود 7 هزار میلیارد تومان مطالبه دانشگاه‌ها تا پایان سال مقدور نیست اما سعی می‌کنیم از این میزان بدهی، بخشی را پرداخت کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا پرداخت مطالبات وزارت بهداشت در اولویت سازمان نبوده تا کرامت بیمه شدگان تحت الشعاع قرار نگیرد؟ بیان کرد: پرداخت مطالبات دانشگاه‌ها در اولویت سازمان تامین اجتماعی قرار دارد اما شرایط اقتصادی کشور بر میزان نقدینگی سازمان تامین اجتماعی تاثیر می‌گذارد چراکه درآمد سازمان از پول حق بیمه‌هایی است که بیمه شدگان پرداخت می‌کنند. وقتی چرخه اقتصادی کشور فعال باشد و کارفرمایان مطالبات سازمان را پرداخت کنند نقدینگی تامین اجتماعی نیز کفاف پرداختی‌ها را دارد و مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: درحال حاضر سازمان غذا و دارو هزار و 500 میلیارد تومان از بابت تفاهم‌نامه‌های دارویی به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، بیمارستان‌های مراکز دانشگاهی حدود 4 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی تامین اجتماعی بدهی دارد، بیمه سلامت از بابت تفاهم‌نامه بیماران خاص مبلغی را باید به سازمان پرداخت کند.

غفاری اضافه کرد: اگر این طلب‌ها تامین اجتماعی نیز پرداخت شود سازمان نیز در پرداخت مطالبات خود با مشکل روبه رو نمی‌شود، خود دولت بیش از چند صد هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است. اما متاسفانه همواره مطالبات وزارت بهداشت از تامین اجتماعی دیده می‌شود و اهالی رسانه نیز این موضوع را بزرگ می‌کنند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، خاطرنشان کرد: اسناد الکترونیک داروخانه‌ها تا پایان دی ماه پرداخت شده و لیست بهمن ماه نیز در فرآیند پرداخت قرار گرفته است. اسناد کاغذی از شهریور ماه پرداخت نشده که مبلغ زیادی هم نیست حدود هزار میلیارد تومان است که تا چند هفته آتی مانده تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/