شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کالاهای اساسی#قیمت

احتمال کاهش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی در ۱۴۰۱

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ثبات بازار ارز آرامش را به بازار کالاها باز می‌گرداند، گفت: در صورت ادامه روند کاهشی نرخ دلار و ثبات آن، قطعا کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت کالاها رخ خواهد داد.

اصناف احتمال کاهش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی در ۱۴۰۱

محمود بنانژاد با بیان اینکه برخی از نوسانات قیمت بر اساس تغییرات نرخ دلار مربوط به علم اقتصاد است، اظهار داشت: «چسبندگی قیمت ها» بخشی از اقتصاد محسوب می‌شود که با کاهش یا افزایش نرخ دلار، قیمت کالاها نیز دچار تغییر می‌شود.

وی افزود: علت کاهشی نبودن قیمت کالاها همزمان با کاهش نرخ دلار به دلیل عدم ثبات در این روند است که بازار را دچار تنش و التهاب می‌کند.

بنانژاد با بیان اینکه تولیدکنندکان نمی‌توانند به کاهش نرخ دلار اطمینان کنند، تصریح کرد: در صورتی که قیمت کاهش یافته دلار برای مدتی طولانی ثابت بماند، به تدریج بر قیمت کالاها نیز تاثیر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه تثبیت قیمت دلار نه به صورت دستوری بلکه به روند طبیعی آرامش را به بازار باز می‌گرداند، خاطرنشان کرد: نرخ دلار تاثیر مستقیمی بر نوسانات قیمت برخی کالاها دارد که در حال حاضر با توجه به رکود بازار و شرایط عرضه و تقاضا می‌تواند به سرعت کاهش قیمت را رقم بزند.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه عده‌ای در زمان رشد نرخ دلار از در جهت گرانی و افزایش قیمت‌ها سواستفاده می کنند، افزود: در شرایط فعلی تولیدکنندگان در انتظار ثبات نرخ دلار برای نهایی کردن قیمت کالاهای تولید خود هستند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، گفت: بازار در این دوره زمانی، رونق بسیاری دارد، به همین دلیل کاهش نرخ دلار در این بازه زمانی بر قیمت کالاها تاثیر نخواهد گذاشت، اما بعد از این مدت می‌توانیم شاهد تغییر در قیمت کالاها باشیم.

بنانژاد تاکید کرد: در صورت ادامه کاهشی بودن نرخ دلار و ثبات آن به طور قطع می‌توانیم شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت کالاها برای ماه مبارک رمضان باشیم.

وی بیان کرد: قیمت برخی نهاده‌ها مانند مس و فولاد بر اساس رشد نرخ جهانی، کاهش پیدا نمی‌کند، اما کالاهایی که وابسته به قیمت جهانی نیستند، روند نزولی قیمت‌ها را طی خواهند کرد.

منبع: ایرنا