شهرخبر

مطالعات نشان می دهد؛

کلسترول و رسوب کلسیم بالا ریسک حمله قلبی را افزایش می دهد

کلسترول و رسوب کلسیم بالا ریسک حمله قلبی را افزایش می دهد

بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید، بیمارانی که هم لیپوپروتئین (a) و هم کلسیم شریان کرونر (CAC) بالا دارند، با بیش از ۲۰ درصد خطر حمله قلبی یا سکته در ۱۰ سال بعد روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، دکتر «پاراگ جوشی»، متخصص قلب و عروق از دانشگاه ساوت وسترن آمریکا، گفت: «ما امیدواریم که با ایجاد ارتباط بین لیپوپروتئین (a) و کلسیم شریان کرونر به عنوان محرک‌های خطر دوگانه، بتوانیم آگاهی جامعه پزشکی را افزایش دهیم و پیشگیری اولیه از حمله قلبی را برای این بیماران بهبود بخشیم.»

وی در ادامه افزود: «داده های ما ممکن است توسعه درمان‌هایی را که به طور خاص برای این جمعیت پرخطر طراحی شده اند، تسریع کند.»

لیپوپروتئین (a)، نوعی کلسترول بد است که سطح آن عمدتاً توسط ژن‌های فرد مشخص می‌شود. کلسیم شریان کرونر که به نام CAC شناخته می‌شود، نشانگر رسوب پلاک در اطراف قلب است.

محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که ترکیبی از لیپوپروتئین (a) و CAC بالا داشتند، ۲۲ درصد بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته در ۱۰ سال بعد بودند، درحالیکه بیمارانی که فقط یکی از این دو عامل خطر را داشتند ۱۰-۱۵ درصد در معرض خطر بودند.