شهر خبر

تشکیل نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل با محوریت بحران اوکراین

تشکیل نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل با محوریت بحران اوکراین

لحظاتی پیش نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته برای پرداختن به جنگ اوکراین با یک دقیقه سکوت آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در پی تشدید درگیری های بین روسیه و اوکراین دقایقی پیش مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نشست اضطراری خود را با یک دقیقه سکوت آغاز کرد.

عبدالله شهید، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از نمایندگان 193 کشور عضو این مجمع خواست در سکوت بایستند و دعا یا تامل کنند.

"آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل، سپس در سخنانی خواستار پایان فوری جنگ در اوکراین شده و گفت: "این تشدید خشونت که منجر به مرگ غیرنظامیان از جمله کودکان می شود، کاملا غیرقابل قبول است. دیگر بس است."

در این نشست، "سرگی کیسلیسا"، سفیر اوکراین در سازمان ملل، گفتگوی ادعایی بین یک سرباز روسی و مادرش را به زبان روسی مطرح کرد. این سرباز به مادرش نوشت که در حال جنگ است و مردم اوکراین به نیروهای روسیه به عنوان "فاشیست" توهین می کنند. اندکی پس از آن، سرباز روسی کشته شد.

سفیر اوکراین تاکید کرد : اوکراین را نجات دهید، سازمان ملل را نجات دهید، دموکراسی را نجات دهید.

"واسیلی نبنزیا"، سفیر روسیه در سازمان ملل هم سپس انتقاد شدیدی به مواضع اوکراین و غرب وارد کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای اولین بار در 40 سال گذشته برای چنین نشست اضطراری تشکیل جلسه داده است. بیش از صد سخنرانی برای دو روز آینده برنامه ریزی شده است. علاوه بر این، قرار است در قطعنامه ای حمله روسیه به اوکراین محکوم شده و پایان درگیری ها درخواست شود. گوترش در سخنرانی خود از یک "تحول وحشتناک" در رابطه با وضعیت اعلام آمادگی پوتین برای نیروهای هسته ای روسیه صحبت کرد.

انتهای پیام/