شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#راهیان نور

ثبت در سامانه «ره‌نور» و تائید وزرات بهداشت؛‌ شرط حضور در کاروان‌های راهیان نور +عکس و فیلم

ثبت در سامانه «ره‌نور» و تائید وزرات بهداشت؛‌ شرط حضور در کاروان‌های راهیان نور +عکس و فیلم

سردار مطهری در گفتگوی با تسنیم به سئوالاتی از جمله چگونگی آغاز کاروان‌های راهیان نور در وضعیت قرمز کشور و سامانه «ره‌نور» توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اسفندماه هر سال یادآور روزهای نابی‌ است که دلدادگان به شهدا و عاشقان راه حماسه و ایثار، گام در مسیری می‌گذارند که سراسر آن نور و معنویت است. روزهایی که سختی رفت‌وآمد و مشکلات گوناگون را با جان و دل می‌خرند تا ذره‌ای از استقامت و شهامت مردان تاریخ‌ساز در هشت سال جنگ تحمیلی را درک کنند.

«هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی زمانی نیست؛ گنجینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند؛ آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کند.» این بیانات مقام معظم رهبری در 24 شهریورماه سال 88 است که بر لزوم استخراج منابع عظیم از مناطق عملیاتی دفاع مقدس تأکید دارند. اردوی راهیان نور یکی سهل‌العبورترین، معابر برای رسیدن به این دستاوردها است. دستاوردهایی که جوانان آن زمان با خون خودشان به ارمغان آورده‌اند و امروزه یاد و نام آنها علاوه بر تزکیه نفوس، می‌تواند نقشه راهِ مناسبی برای آیندگان باشد.

متأسفانه به دلیل شیوع کرونا در کشورمان در سال 98، ستاد راهیان نور به صورت داوطلبانه و به عنوان اولین نهاد گردشگری، کاروان‌های خود را برای حفظ جان مردم تعطیل کرد و تمام توان خود را برای ریشه‌کن کردن این ویروس منحوس به‌کار گرفت و نیروهای جهادی خود را برای کمک به بیماران کرونایی بسیج کرد.

اردوی راهیان نور یکی سهل‌العبورترین، معابر برای رسیدن به این دستاوردهاست. دستاوردهایی که جوانان آن زمان با خون خودشان به ارمغان آورده‌اند و امروزه یاد و نام آنها علاوه بر تزکیه نفوس، می‌تواند نقشه راهِ مناسبی برای آیندگان باشد. لذا با توجه به کاهش فراگیری کرونا در کشور و احتمال بازگشایی کاروان‌های راهیان نور در سال 1400، با سردار سرتیپ دوم پاسدار عباس مطهری دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج گفتگو کرده‌ایم؛ متن این گفتگو را بخوانید:

اردوی راهیان نور , دفاع مقدس , جنگ ,

گزیده‌‌ای از گفتگو تسنیم با سردار مطهری:

* ملاک سفر قبلاً رنگ‌بندی جغرافیایی بود اما اکنون ملاک سفر، واکسیناسیون است و ما هم تابع ستاد هستیم.

* یکی از شروط سفر به راهیان نور واکسینه بودن است.

* ماجرای پسربچه‌ای که با زور پدر و مادر خود را به شلمچه آورد.

* پژوهش و نظرسنجی اداری وجود دارد. اما پژوهش‌هایی که عمق بیشتری داشته باشد، کمتر صورت گرفته است. برای همین درخواست می‌کنیم مراکز پژوهشی کشور به کمک ما بیایند.

* بعد از تجزیه و تحلیل فرمایشات مقام معظم رهبری به این رسیدیم که باید روی «زیارت با معرفت» در یادمان‌ها تمرکز کنیم.

* گویاسازی تخصصی نقش اقشار در دفاع مقدس جذابیت راهیان نور را بالا می‌برد.

* جزئیاتی از فعالیت خادم‌الشهدا در ایام سال برای محرومیت‌زدایی در کشور

اردوی راهیان نور , دفاع مقدس , جنگ ,

* واکسینه بودن؛ شرط لازم برای سفر به راهیان نور/سامانه «ره‌نور» چیست؟

تسنیم: با توجه به اینکه کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد راهیان نور می‌خواهد عزیمت‌های خود را آغاز کند،  برنامه ستاد مرکزی راهیان نور را بفرمایید.

سردار سرتیپ دوم پاسدار عباس مطهری:  ببینید هفته گذشته جلسه ستاد مرکزی خدمات سفر با حضور مهندس ضرغامی برگزار شد و در خصوص سفرهای مردم عزیزمان در ایام نوروز بحث و تبادل نظر شد. این جلسه به این معناست که سفر هست. راهیان نور نیز یک سفر زیارتی است و تابع مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا و هر تصمیمی که ستاد بگیرد ما آن را اجرا می‌کنیم. ملاک سفر قبلاً رنگ‌بندی جغرافیایی بود اما اکنون ملاک سفر، واکسیناسیون است و ما هم تابع ستاد هستیم.

تسنیم: یعنی اگر کسی بخواهد در سفرهای راهیان نور حضور داشته باشد باید واکسیناسیون شده باشد؟

ـ بله حتماً باید در سامانه «ره‌نور» ثبت نام کند و پس از تایید وزارت بهداشت مراحل بعدی را را طی کند.

تسنیم: همان‌گونه که خودتان مطلع هستید مقام معظم رهبری نسبت به سفرهای راهیان نور بسیار تاکید دارند، ستاد راهیان نور برای اثربخشی این سفرها چه اقداماتی انجام داده‌است؟

ـ راهیان نور به لطف خدا تاکنون نیز آثار و برکات بسیاری داشته‌است؛ چراکه وقتی دشمن با چیزی مقابله می‌کند، به این معناست که آن نتیجه‌بخش و خوب بوده‌است؛ اما متاسفانه هنوز به حد کمال از این ظرفیت عظیم که مقام معظم رهبری آن را فناوری قدرت نرم نامیده‌اند، استفاده نکرده‌ایم. مقام معظم رهبری در این باره نکات ارزشمندی را بیان فرموده‌اند. برای همین در قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج و سپاه‌های استانی در زمینه یادمان‌ها و راویان کارهایی انجام داده‌ایم، برای همین به فضل الهی می‌خواهیم با روش‌های جدیدی بهره‌وری کاروان‌های راهیان نور را افزایش دهیم، بهره‌مندی زائرین عزیز را در حد کمال بالا ببریم. مثلاً با رزمایش‌های فرهنگی‌ - هنری یا ایده گروه‌های با نوای کاروان.

حضرت آقا می‌فرمایند، کسانی که در دفاع مقدس بوده‌اند باید آن روزها را روایت کنند. یعنی اولویت با آن افراد است؛ از آن طرف نیز جوان امروزی سبک روایت دیگر و جدیدی را می‌پسندد. برای آنکه این دو در کنار یکدیگر قرار بگیرد و تکمیل شود، از آقای آهنگران الگو گرفتم. یعنی آقای معلمی -رحمت الله علیه- شعر را می‌گفتند و آقای آهنگران آن‌را می خواندند. در حال حاضر هم پیشکسوتان دفاع مقدس می‌توانند مثل آقای معلمی خاطرات را بگویند، جوانان و نوجوانان با استفاده از رسانه‌های به‌روز آن خاطرات را برای مخاطب نقل کنند. این گروه «با نوای کاروان» به صورت گروه گروه این کارها را انجام خواهند داد.

تسنیم: آثار و برکات راهیان نور می‌بایست در کشور قابل مشاهده باشد، آیا نظرسنجی و پژوهشی در این زمینه صورت گرفته است؟

ـ بله پژوهش و نظرسنجی اداری وجود دارد. اما پژوهش‌هایی که عمق بیشتری داشته باشد، کمتر صورت گرفته است. برای همین درخواست می‌کنیم مراکز پژوهشی کشور به کمک ما بیایند و نظرسنجی و کارهای پژوهشی از زائرین، راویان، خادمان، دست‌اندرکاران، مدیران کاروان، رانندگان اتوبوس، متولیان مراکز اسکان و غیره انجام دهند و این پژوهش‌ها را در اختیار ما قرار دارند تا نقاط ضعف و قوت خود را بیش از پیش شناسایی کنیم.

اردوی راهیان نور , دفاع مقدس , جنگ ,

* ماجرای پسربچه‌ای که با زور پدر و مادر خود را به شلمچه آورد

تسنیم: سردار نکته بنده این است که آیا آثار برکات راهیان نور در کشور مشاهده شده‌است؟

ـ بله. هم به صورت گروهی و هم به صورت فردی اما به دلیل ضیق وقت نمی‌توانم خیلی از آن مطالب را بگویم اما فقط برای یک مثال خاطره‌ای را عرض کنم. در شلمچه برنامه‌ای تحت عنوان «سنگر آسمانی» توسط طلاب حوزه علمیه قم برگزار می‌شد، در سال 98 در درب ورودی شملچه دیدم با یکی از این خادم‌الشهدا بحث بالا گرفته، به آنجا رفتم دیدم یک خانم و آقا می‌گویند پسرم -که دوازده، سیزده سال بیشتر نداشت- ما را اجبار کرده که در ایام نوروز به اینجا بیاییم. پسرم یک سال زندگی را  برما تلخ کرده یعنی دائما می‌گوید، مهمانی نباید بروید، مجلس آن چنینی نباید بروید و.... الان هم که می‌خواستیم بیاییم یک پارچ آب روی رسیور ماهواره ریخته و ما را به اینجا آورده‌است.

اینطور که من متوجه شدم، سال گذشته محل کار پدر خانواده، توری را برگزار می‌کند و  آنها یک سر، به شلمچه می‌آورد و این آقا پسر وقتی می‌بینند که برنامه‌ای -همسنگر آسمانی - برای نوجوانان برگزار می‌شود، خود را به آن جمع می‌رساند و قریب یک ساعت و نیم در برنامه «سنگرهای آسمانی» شرکت می‌کند. با توجه به برنامه‌هایی که اجرا می‌کردند، مثل فتح خرمشهر، رهایی گروگان و غیره، مفهوم «غیرت» را این پسربچه بهتر متوجه می‌شود، تا زمانی که شلمچه را ترک می‌کند و به تهران می‌رود. این پسربچه جلوی پدر مادر خود به زبان می‌آید و می‌گوید غیرت من، اجازه نمی‌دهند که مادرم با سر و وضع خاصی در مهمانی‌ها حضور پیدا کند و ادامه ماجرا که در ایام نوروز به راهیان می‌آیند.این یک موضوع نبوده و بسیاری از آثار و برکات دیگری را نیز می‌توان یادآور شد، اما عرض بنده این است که هنوز به حد مطلوب و حد نصاب در اثربخشی راهیان نور نرسیده‌ایم.

اردوی راهیان نور , دفاع مقدس , جنگ ,

* گویاسازی تخصصی نقش اقشار در دفاع مقدس جذابیت راهیان نور را بالا می‌برد

تسنیم: کاملاً درست است، آثار و برکات راهیان نور بر هیچ‌کس پوشیده نیست و ما نیز آن را تایید می‌کنیم، اما چرا این سفرهای ارزشمند هرساله کپی‌برداری می‌شود؟

ـ در این 13-14 ماهی‌که بنده توفیق خدمت در این مکان مقدس را دارم، هیئت‌های اندیشه‌ورزی را هم در تهران، هم در قم و هم در سایر استان‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم؛ که چگونه‌ می‌توانیم اعتلاء و ارتقاء راهیان نور رقم بزنیم. راهیان نور باید هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی ارتقا پیدا کند. به نظر من باید نقش مردمی راهیان نور بیش از پیش پررنگ شود؛ بعد از تجزیه و تحلیل فرمایشات مقام معظم رهبری به این رسیدیم که ما باید روی «زیارت با معرفت» در یادمان‌ها تمرکز کنیم. برای آنکه زیارت با معرفت رقم بخورد، باید فضا، جذاب؛ سفرها، آسان، ارزان و ایمن شود. لذا از گروه‌های مردمی کمک گرفتیم و در حال تعامل با آنها هستیم؛ هرچند کرونا شرایط را برای ما سخت کرده تا بتوانیم تمام ایده‌ها را پیاده‌سازی کنیم. اما به یاری خدا جذابیت راهیان نور را با تخصصی کردن روایت و گویاسازی تخصصی نقش اقشار در دفاع مقدس می‌بایست بالا ببریم.

تسنیم: سردار مطهری با توجه به اینکه راویان دفاع مقدس آن روزها را برای مردم نقل می‌کنند چه برنامه‌هایی برای روایت صحیح و صادق برنامه‌ریزی شده‌است؟

ـ در شبکه راهیان، قریب به 25 هزار راوی دفاع مقدس داریم که هم پیشکسوتان و هم جوانان در آن حضور دارند. یکی از مشکلاتی که داریم، حمایت از شبکه راویان بصورت منسجم است، یعنی توانمندسازی این افراد در زمینه‌های مهارت روایتگری و مشکلات معیشتی که آنها روبرو هستند؛ بنابراین اگر پشتیبانی مناسبی از آنها صورت بگیرد بسیار بهتر است چرا که آنها در منطقه بومی خودشان، در شهرستان‌ها اقدامات بسیار ارزشمندی انجام می‌دهند که در نوع خود بی‌نظیر است و می‌توانند برای تشویق و ترغیب زائران اقدام کنند.

تسنیم: در زمینه آموزش نیز اقداماتی انجام داده‌اید؟

ـ موضوع اداره امور راویان، با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است. به‌کارگیری راویان توسط ستاد راهیان نور صورت می‌گیرد. آموزش‌هایی می‌بینند اما به نظر من آموزش‌هایی که می‌بینند، کفایت نمی‌کند؛ باید آموزش‌های بیشتری ببینند. یک نکته‌ای هم در زمینه راویان وجود دارد که با توجه به گذشت بیش از سی و چند سال از پایان جنگ، سن راویان بالا رفته، بنابراین باید فکری به حال جوان‌سازی شبکه راویان گرفته شود.

اردوی راهیان نور , دفاع مقدس , جنگ ,

* جزئیاتی از فعالیت خادم‌الشهدا در ایام سال برای محرومیت‌زدایی در کشور/

تسنیم: راهیان نور در ماه‌های پایانی سال بروز و ظهور پیدا می‌کند، اما خادم الشهدا در طول سال در حال فعالیت هستند، جزئیاتی را از اقدامات این عزیزان بفرمایید.

ـ نکته‌ای عرض کنم. با توجه به اینکه از سال بعد ماه مبارک رمضان در ایام  راهیان نور قرار می‌گیرد، توسعه زمانی راهیان نور را در دستور کار قرار داده‌ایم تا راهیان مختص ایام نوروز نشود. اما در خصوص خدمات خادمین شهدا عرض کنم این گروه 7 هزار عضو دارد که کمیته مرکزی در قم مستقر است و در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها کمیته دارد اعم از خواهر و برادر. دو میدان اصلی کار برای آنها تعریف شده. یک میدان برای استان‌های میزبان راهیان نور و دیگری در محل زندگی خودشان است.

در استان‌های میزبان راهیان نور دو کار باید انجام دهیم:

1- نقش آفرینی خصوصی و عمومی برای خدمت به زائرین راهیان نور

2- در قالب 750 گروه جهادی -که خادم الشهدا دارند- کارهای خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی برای استان‌های میزبان راهیان نور - که هفت استان است- انجام دهند.

همچنین در بوم و شهر خودشان نیز سه نقش عمده طراحی شده‌است:

1- رسیدگی به خانواده معظم شهدا

2- تشویق در ترغیب مردم برای سفر به راهیان نور

3- کارهای فرهنگی مستمر و و اثربخش در گلزارهای شهدا.

-------------------------------------------------

گفتگو از محمد کربلایی اسماعیل

-------------------------------------------------

انتهای پیام/