همایون فربد مدیر سینمای معین مال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در برنامه‌ریزی اکران سینماهای کشور به وجود آمد این بود که پس از موفقیت فیلم سینمایی «دینامیت» همه تصور کردند که فیلمشان می‌تواند فروش خوبی داشته باشد و با توجه به اینکه مدتی طولانی در صف اکران بودند حجم بالایی از فیلم‌های متقاضی اکران شدند.

فربد خاطرنشان کرد: برای سینماهایی چون کورش، ایران مال و مگامال که تعداد سالن‌هایشان بالا است و بعضاً 14 سالن دارند خیلی مهم نیست که یک سالن هم به فیلمی ضعیف اختصاص بدهند چرا که سالن‌های اصلی در اختیار فیلم‌های پرفروش است و دیگر سالن‌ها را هم برای دیگر فیلم‌ها در نظر می‌گیرند اما برای سینماهایی که تعداد سالن‌هایشان اندک است این امکان وجود ندارد که سانس‌هایی هم به فیلم‌های ضعیف اختصاص بدهند.

او افزود: فیلم‌های بسیاری هستند که مشخص است در شرایط حاضر شانس بالایی برای فروش ندارند. قرار گرفتن فیلم‌های ضعیف در کنار آثاری چون «قهرمان»، «گشت 3» و «دینامیت» شانس آن‌ها را برای موفقیت در گیشه به حداقل می‌رساند. بهتر بود این فیلم‌ها در زمانی که «دینامیت» تنها فیلم پر مخاطب سینما بود، اکران می‌شدند. فیلم «حکم تجدید نظر» را با وجود اینکه دو هفته قرارداد داشتیم کمتر از یک هفته اکران کردیم چرا که در 6 روز کمتر از 10 بلیت برای این اثر به فروش رفت. فیلم سینمایی «آپاچی» هم چنین وضعیتی داشت و با وجود اینکه قرارداد دو هفته‌ای داشتیم با اجازه از علی سرتیپی پس از دو چند روز به دلیل عدم فروش مناسب فیلم را برداشتیم و فیلم دیگری جایگزینش کردیم.

فربد در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی «دینامیت» در سینمای ما که سینمایی تازه تأسیس است نزدیک به 6 هزار بلیت فروخته و «گشت ارشاد 3» در همین مدت کوتاه توانسته 2 هزار بلیت به فروش برساند که رقم قابل توجهی در شرایط حاضر به حساب می‌آید. تصور افراد بر این بود که فیلم سینمایی «حکم تجدیدنظر» با توجه به اینکه کارگردانش اینفلوئنسر است و در فضای مجازی بیش از 4 میلیون فالوور دارد می‌تواند حداقل در گیشه موفق باشد اما شکست «حکم تجدیدنظر» نشان داد که فالوورهای فضای مجازی با مخاطبان سینما تفاوت دارند و آن‌ها نهایتاً طرفدار همان کلیپ‌های پخش شده در آن فضا هستند و برای دیدن فیلم این کارگردان به سینما نمی‌آیند. موفقیت در فضای مجازی با سینما متفاوت است و تجربه اکران این فیلم ثابت کرد که استفاده از بازیگران مطرح و حضور موفق در فضای مجازی تضمینی برای موفقیت در سینما نیست.

مدیر سابق سینمای هروی سنتر تأکید کرد: کاش شرایطی فراهم می‌شد که همه فیلم‌ها با هم اکران نشوند. فیلم «شهر گربه‌ها» و «رمانتیسم عماد و طوبا» آثار خوبی هستند که در این شرایط بعید است بتوانند فروش قابل توجهی داشته باشند و احتمالاً این آثار هم به سرنوشت «حکم تجدیدنظر» دچار می‌شوند. به زودی فیلم «گربه سیاه» هم اکران خواهد شد که من موفقیت این فیلم در گیشه را با وجود بازیگران مطرحی که دارد بعید می‌دانم چرا که فیلم «حکم تجدیدنظر» هم بازیگران مطرحی دارد که نتوانستند تأثیری در موفقیت این اثر داشته باشند.

او در پایان گفت: حضور خواننده‌ها به عنوان بازیگر در فیلم‌ها و سریال‌ها شاید در برخی موارد منجر به موفقیت شود اما این فرمول همیشه نتیجه‌بخش نیست و در شرایط حاضر که سینماها وضعیت طی دو سال گذشته وضعیت بدی را تجربه کرده‌اند طبیعتاً ترجیح می‌دهند سالن‌هایشان را به فیلم‌های اختصاص دهند که فروش بالایی دارند و عوامل فروش یک اثر نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته و نباید انتظار داشت که با این ترفندها فیلمی قطعاً موفق باشد.

انتهای پیام