علی ضیا، مجری برنامه «فرمول یک»، نام ده چهره مردمی را معرفی کرد و اطمینان خاطر داد برخلاف چهلمین جشنواره فیلم فجر، از آرای مردمی صیانت خواهد شد و تقلبی صورت نخواهد گرفت.

نشست خبری طرح چهره مردمی برنامه «فرمول یک»، امروز (یکشنبه ۸ اسفند) با حضور علی ضیا در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای نشست، ضیا با اشاره به این‌که این برنامه نمونه خارجی ندارد، اعلام کرد: «ذائقه و نگاه غالب مردم ممکن است از این طرح استقبال نکند و سختی‌ها و مشکلاتی را پیش روی برنامه قرار دهد. چهره‌های مردمی که ما معرفی کردیم، حاضر نشدند برای خود تبلیغ کنند. یک روحانی‌ داشتیم که در فضای مجازی معروف بود، از او خواستم خود را معرفی کند اما او از ما دلخور شد و گفت هرگز این کار را نمی‌کند.»

او ادامه داد: «در کل ما حدود هزار سوژه داشتیم که با نظر هیئت انتخاب و تحقیق زیاد به ۴۰ نفر رسیدیم و در نهایت ده نفر از آن میان معرفی شدند.»

این مجری درباره عدم اجرای برنامه به مدت ۱۱ ماه در تلویزیون گفت: «این اولین بار است که یک‌سال در تلویزیون اجرا نداشتم، شاید به این دلیل است که سال گذشته ما پربیننده‌ترین برنامه تاریخ تلویزیون شدیم، اما به صورت مستقیم مشکلی وجود نداشته است هم ما طرح دادیم هم مدیران شبکه اما ممکن است گاهی بروکراسی‌هایی وجود داشته باشد که کار را دشوار کند.»

این هنرمند درباره نقش زنان در طرح چهره مردمی گفت: «در سه سال گذشته از میان ۱۱ نفر که اعلام شدند پنج نفر خانم بودند و این نشان می‌دهد زنان سرزمین ما وقتی پای کشورشان می‌رسد محدودیت‌ها را کنار می‌گذارند و با مشکلات و سختی‌ها شجاعانه برخورد می‌کنند.»

ضیا در پاسخ به این سوال که چه تضمینی می‌دهید مانند جشنواره فیلم فجر، رای‌ها مردمی کنار گذاشته نشود و یا مشکلی برای آن پیش نیاید؟ گفت: «ممکن است برای ماهم اتفاق بیفتد، به همین دلیل که شما می‌فرمایید امروز ساز و کار رای‌گیری را اعلام نمی‌کنیم، نیاز به بررسی داریم که مشکلی به وجود نیاید و رای مردمی به درستی لحاظ شود.»

او در پاسخ به سوال چرا همیشه دوستان‌تان را به برنامه دعوت می‌کنید، گفت: «چندسال پیش به رامبد جوان گفتم من به برنامه تو می‌آیم و پول نمی‌گیرم، تو هم به برنامه من بیا و پول نگیر، البته سال قبل رامبد گفت تلویزیون خانه من است اما رخ دادن این مسائل طبیعی است تا از هزینه‌های مالی برنامه کاسته شود.» 

گلاره عباسی که یکی از اعضای هیئت انتخاب چهره مردمی است، قرار بود در این نشت حضور داشته باشد که نبود. ضیا درباره عدم حضور این هنرمند گفت: «خانم عباسی قرار بود که در این مراسم شرکت‌کنند اما امروز ظَن ابتلا به اُمیکرون داشتند، پیش‌تر هم به دلتا مبتلا و بسیار اذیت شده بودند. چون مشکوک به امیکرون بودند در این مراسم حاضر نشدند.»

به همین دلیل، علی ضیا در یک تماس تلفنی از گلاره عباسی خواست تا متن هیئت داوران را بخواند. در این متن آمده بود: «ما در طرح چهره‌ مردمی ایران شنوای روایت‌هایی به وسعت ایران از مردمی بودیم که برای مردم این سرزمین از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و ذره‌ذره از وجودشان را برای ارتقای فرهنگ ایران به‌کار بستند. از کسانی که جان خود را به‌خطر می‌اندازنند تا جان هموطنانشان را نجات دهند تا پزشکان و پرستارانی که در دوران کرونا در مواجهه با خطر از پای ننشستند، از کسانی که خود را وقف کودکان بیمار یا نیازمند می‌کنند تا کسانی که برای حفاظت از محیط زیست از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

کسانی که همگی از جنس ما هستند و گره‌ای از کار مردم باز می‌کنند. دوربین بسیاری از رسانه‌ها به تصاویر این افراد بدهکارند و حالا زمان آن فرارسیده که دوربین‌ها را به سمت آن‌ها بچرخانیم. کار خیر و خدمت به هم‌نوع قابل ارزش‌گذاری نیست اما ما برای ساده‌شدن فرایند انتخاب این مسئولیت خطیر را پذیرفتیم. هیات داوران برنامه‌ فرمول یک باحضور جمعی از فعالین فرهنگ، هنر، ورزش و سیاست پس از بحث و جمع‌بندی فراوان فعالیت ده نفر از چهره‌های مردمی را شایسته‌ حضور در مرحله‌ نهایی چهره‌ مردمی ایران می‌داند.»

در ادامه، این بازیگر، به‌نمایندگی از افراد حاضر در هیات انتخاب برنامه‌ فرمول یک، اسامی این ده نفر را به‌ترتیب حروف الفبا به شرح زیر خواند:

۱. اکبر رجبی

موسس مجموعه‌ی «طلوع بی‌نشان‌ها» که نزدیک به دو دهه است فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی زیادی برای اقشار آسیب‌دیده‌ ازجمله بی‌خانمان‌ها انجام داده است. او و همکارانش حامی تخصصی افراد درگیر با معضل اعتیاد و کارتن‌خوابی هستند. آن‌ها علاوه بر کمک و درمان به بازگرداندن موثر این افراد به‌جامعه با تاثیر نگرش و یادآوری مسوولیت‌های فردی نسبت به آسیب‌دیدگان اجتماعی و مسئله‌ی بی‌خانمانی پایگاهی برای حضور آگاهانه‌ی افراد جامعه ایجاد کرده‌اند. 

۲. رقیه رحمانی

زن غیوری از ایران‌زمین که در جدال مرگ‌بار با آتش، ۶ روز به دل ارتفاعات نارک زد تا  از طبیعت بکر استان کهگیلویه و بویراحمد دربرابر زبانه‌های آتش محافظت کند. او از سال ۹۶ به‌طور جدی با انجمن سبزگامان گچساران همکاری جدی داشته است و در این راستا فعالیت‌هایی بر أساس برنامه‌ریزی‌های مشخص انجام داده است. به‌طور مثال کاشت نهال در ذخیره‌گاهی به وسعت چهارده هکتار در امام زاده جعفر شهرستان گچساران یکی از اقدامات گسترده او و همراهانش است. او سال‌هاست در مهار آتش‌سوزی‌ها در ارتفاعات شرکت می‌کند.

۳.  سروش صلواتیان

پسر طبیعت‌گردی که نزدیک به پنج سال است در حوالی تالاب جازموریان زندگی می‌کند و برای کودکان این منطقه شناسنامه می‌گیرد و مدرسه‌سازی انجام می‌دهد. او هم‌چنین فعالیت‌های خیرخواهانه‌ زیادی در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان انجام می‌دهد. برای مناطق کم‌برخوردار دستشویی می‌سازد و به‌ارتقای بهداشت در این مناطق کمک کند. 

۴. عباس عربی

سردار خون و صلح است. کسی که تابه‌حال باعث رضایت‌گیری از صدها خانواده شده است. او تابه‌حال ۲۵۷ نفر را از چوبه‌ی دار نجات داده و هم‌چنین بیش از ۵ هزار درگیری و نزاع قومی و قبیله‌ای را حل‌وفصل کرده. او هرسال برای عروس و دامادهای بی‌بضاعت در ایام محرم و رمضان جهیزیه تهیه می‌کند و به حدود ۳۰۰ خانوار بی‌بضاعت و یتیم مواد غذایی کمک می‌کند. سازمان صلح جهانی به‌او دکترای افتخاری اهدا کرده است.  

۵. حسنه عفراوی

زن عرب خوزستانی که یک تنه در برابر مشکلات معیشتی در استان خوزستان قد علم کرده است و تابه‌الان برای بیش از ۸۰۰ نفر در منطقه‌ هور اشتغال‌زایی انجام داده. او پس از از آن‌که در ۱۴ سالگی به‌شکل سنتی ازدواج کرد و صاحب یک فرزند بود، طلاق گرفت. او تا ۲۱ سالگی کاملا بی‌سواد بود اما ازطریق نهضت سوادآموزی متوجه استعداد خودش شد و درحال حاضر استاد دانشگاه است. او هم‌چنین پنج جلد کتاب چاپ کرده است و تمرکز اصلی او روی تنش هورالعظیم است. 

۶. امید قبادی

پزشک متخصصی که سال‌هاست تمرکزش را برروی ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور گذاشته است و آمار اهدای عضو در کشور را چندبرابر کرده است. او مسئول آموزش تیم رضایت‌گیری برای اهدای عضو است. تاکنون بیش از هزار و پانصد رضایت‌گیری از خانواده‌ها برای اهدای عضو را در کارنامه‌اش دارد. او فعالیت‌اش برای رضایت‌گیری از خانواده‌ها را از سال ۱۳۸۳ اغاز کرده است. سال ۱۳۸۴ آمار رضایت اهدای عضو در ایران پنج درصد بود ولی امروزه با تلاش او و سفیران اهدای عضو این آمار به هفتاد درصد رسیده است

۷. ثریا مطهرنیا

معلم نمونه‌ کردستانی که تمام توانش را وقف دانش‌آموزان بیمار و بی‌بضاعت منطقه کرده است و شهرت کارش جهانی شده و حالا نامزد دریافت بهترین معلم دنیاست. نزدیک به سی سال پیش همزمان با ورودش به مدارسی در روستاهای دورافتاده‌ی بیجار، با کودکانی روبرو شد که به خاطر فقر با رنجی ناگفتنی دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

او به آموزش اکتفا نکرد و همچون مادری دلسوز، عشق بی‌کران خود را نثار این دانش‌آموزان کرد، دانش‌آموزانی که امروز شمارشان از هزار نفر گذر کرده است.

۸.حسین موسوی

روحانی مسجد شهر واوان که سال‌هاست در این منطقه به فعالیت‌های عام‌المنفعه می‌پردازد و برای جوانان کارآفرینی می‌کند. سید حسین موسوی در زمینه‌های مختلف به‌خوصوص اشتغال‌زایی برای جوانان به مردم خدمت‌رسانی کرده است. او همچنین در در دوران کرونا با کمک ورزشکاران ملی‌پوش ۶۰ هزار وعده‌ غذای گرم در ماه رمضان برای محرومان فراهم کرده است. در زمینه فرهنگی در تدوین کتاب و پویش کتاب خوانی فعالیت کرده است. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به کاشت چندهزار نهالی زیتون، جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت، کمک‌رسانی در زلزله کرمانشاه، تاسیس فروشگاه خانه‌ی مهر و تولیدات ملی، تاسیس واحد دامداری و پرورش مرغ و بوقلمون در جهت اشتغال‌زایی و تاسیس باشگاه ورزشی می توان اشاره کرد.

۹. نقی میرزایی

نیکوکار قزوینی که سال‌هاست تمام توان خود را به‌کار بسته تا خیریه‌ای به‌نام بنیان ازدواج را تاسیس کند. او تاکنون برای یازده هزارتا دختر جهیزیه کامل تهیه کرده که از این بین به سه هزار نفر وام برای کمک هزینه ازدواج داده است.

۱۰. شرمین نادری

نویسنده و تصویرگر حوزه‌ کودک و نوجوان که در مناطق محروم سیستان و بلوچستان به تجهیز کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پذیرد. درجهت ادای مسئولیت اجتماعی به تجهیز و ساخت کتابخانه‌ها و مدارس در سیستان و بلوچستان کمک می‌کند و برای استارتاپ روستاتیش و جهت کمک به توسعه روستایی و همراهی با فروش محصولات روستایی قصه‌های روستایی می‌نویسد و می‌خواند. در ضمن مجموعه‌ای شش‌جلدی از کتاب‌های تاریخی برای کودک و نوجوان در نشر هوپا و کتاب مرگامرگی را در نشر بان در انتظار چاپ دارد.»

ضیا در پایان درباره زمان پخش این برنامه گفت: «برنامه تحویل سال از ۲۲ اسفند شروع می‌شود که بعد از پخش سریال خواهد بود. در کنار چهره‌های مردمی هنرمندان و خوانندگان هم حضور خواهند داشت. هنرمندانی هم که در کنار ما حضور دارند به دلیل فعالیت‌هایی است که در این سال داشته‌اند. مثلاً انتخاب گلاره عباسی در این پروسه به خاطر این بود که سوینا را برای نابینایان پیگیری کرد.»