شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سفارت ایران
دانشجویان ایرانی مقیم کی‌یف:

مسوولان سفارت ایران به ما گفتند هر جور می‌توانید فرار کنید!

کدخبر: 479233
اقتصادنیوز: اعتماد در گزارشی به مقاومت غیرمنتظره اوکراینی‌ها در مواجهه با تهاجم روسیه پرداخته است. در بخشی از این گزارش به وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین نیز اشاره شده است.

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: همزمان با بمباران شدید کی‌یف از سوی ارتش روسیه و تلاش نیروهای روس برای تسخیر پایتخت اوکراین، در حالی که روز جمعه ارتباط ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور این کشور با سایر رهبران دنیا برای ساعاتی قطع شده بود، برخی تحلیلگران از احتمال بروز حادثه‌ای برای او یا فرار رییس‌جمهور اوکراین به کشوری دیگر خبر می‌دادند اما ساعاتی بعد زلنسکی با انتشار ویدیویی از خود و دستیارانش، در حالی که روبه‌روی ساختمان ریاست‌جمهوری اوکراین بود خطاب به سربازان و مردم این کشور اعلام کرد: «ما اینجا هستیم، اینجا هستیم تا از اوکراین و کی‌یف محافظت کنیم.»

برای روسیه که روی پیروزی سریع بر ارتش اوکراین و سقوط دولت در کی‌یف حساب ویژه‌ای باز کرده بود، قابل تحمل نیست که ارتش اوکراین، مردم عادی و رییس‌جمهوری که قرار را بر فرار ترجیح داده همچنان مقاومت کنند و با تمام توان جلوی ورود نیروهای مهاجم به شهرهای بزرگ خود را بگیرند. دقیقا به همین دلیل است که حجم نیروهای مهاجم به شهرهای شمالی کی‌یف و خارکیف هرروز بیشتر می‌شود و بمباران‌ها شدت می‌گیرد تا مقاومت شهروندان اوکراینی در هم بشکند و راه برای تسخیر کامل اوکراین باز شود. فردریک پلتگن، خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان که برای گزارش جنگ اوکراین در این کشور به سر می‌برد روز گذشته با انتشار مجموعه ویدیو‌هایی خبر داد که ارتش روسیه مجموعه‌ای از موشک‌اندازها و توپ‌های سنگین خود را از بولوگراد حرکت داده و به سوی شمال شرق اوکراین و پشت دروازه‌های خارکیف اعزام کرده است.

وب‌سایت خبری کانفلیکت انتلیجنس خبر داده است که بر اساس ویدیوها و تصاویری که به دست این گروه رسیده و صحت آنها بررسی شده، اطلاع یافته است که تعدادی از واحدهای روسیه که برای تسخیر شهر خارکیف مشغول عملیات بودند دچار آسیب‌های شدیدی شده و یکی از دلایل اعزام گسترده نیروهای جدید از روسیه، جبران نیروهایی است که بر خلاف پیش‌بینی‌های اولیه در پیشروی ناموفق بوده‌اند و اکنون با خسارت‌هایی که به آنها وارد آمده امکان ادامه عملیات را به تنهایی ندارند.

از شهر خرسون نیز خبر می‌رسد که پس از تسخیر اولیه این شهر توسط نیروهای روسی، نیروهای ارتش اوکراین روز گذشته موفق شدند تا این شهر را پس بگیرند. آناستازیا لاپتینا، خبرنگار روزنامه کی‌یف ایندیپندنت ظهر روز شنبه در توییتر نوشت: «شهر خرسون، زادگاه من و تمام خانواده‌ام که توسط نیروهای روس اشغال شده بود از سوی نیروهای اوکراینی باز پس گرفته شد.»

راب لی خبرنگار وب‌سایت، وار استادیز نیز با انتشار ویدیویی که موقعیت مکانی آن بیرون از شهر خرسون تخمین زده شده اعلام کرد که یک واحد لجستیکی و مهندسی ارتش روسیه که برای نصب پل و رساندن تجهیزات به نیروهای مهاجم اعزام شده بودند، از سوی نیروهای اوکراینی نابود شد.

این پیروزی‌ها اما باعث شده روش‌ها و تاکتیک‌های روسیه تغییر کند و تلاش‌های تبلیغاتی در کنار تلاش‌های نظامی برای شکستن مقاومت اوکراین افزایش پیدا کند. یکی از نشانه‌ها این است که در ویدیوهایی که اکانت‌های نزدیک به دولت روسیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، تسلیحات سنگین و مرگباری در حال اعزام به اوکراین منتشر می‌شوند که عموما در جنگ‌های اینچنینی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بر اساس این ویدیوها موشک‌های قاره پیما، توپ‌های سنگین 240 میلیمتری و 203 میلیمتری از جمله تسلیحاتی هستند که روسیه به درون خاک اوکراین اعزام کرده است.

یکی دیگر از روش‌های نظامیان روسیه، حملات گسترده علیه مناطق مسکونی و غیرنظامی بوده است. در کی‌یف، روز شنبه مقام‌های دولت اوکراین تصاویری از ساختمان‌های مسکونی منتشر کرده‌اند که از بمباران نیروهای روسی باعث وارد آمدن خسارات گسترده‌ای به آنها شده است. یک منبع محلی، با تایید این موضوع ارایه مکان دقیق دو ساختمان مسکونی بزرگ که از سوی روس‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند به «اعتماد» می‌گوید: «یکی از ساختمان‌ها در خیابان لوبانوفسکی و در نزدیکی هتل اوبریگ قرار دارد. ساختمان دیگر در خیابان الکساندرا کوشیتسیاست.» او در توصیف مشاهدات خود از کی‌یف می‌افزاید: «همه مردانی که می‌شناسم به جنگ رفته‌اند. می‌دانیم ارتش اوکراین کوچک‌تر است و شانس کمتری دارد. وضعیت شبیه به جنگ داود و جالوت است. روس‌ها انگیزه زیادی برای جنگیدن ندارند اما سربازان ما فراتر از انتظار ایستادگی کردند.»

وزارت دفاع اوکراین روز شنبه آخرین آمار خود از تلفات ارتش روسیه در جریان حمله به اوکراین را اعلام کرد. این وزارتخانه مدعی شد که مسکو تاکنون ۳۵۰۰ نفر از نیروهای خود را از دست داده است. بنا به همین آمار ۲۰۰ نظامی روس نیز به اسارت نیروهای اوکراین در‌آمده‌اند. وزارت دفاع اوکراین همچنین مدعی شد که تاکنون ۱۴ هواپیمای نظامی، هشت بالگرد، ۱۰۲ تانک و ۵۳۶ خودروی زرهی را منهدم کرده است. وزارت بهداشت اوکراین نیز اعلام کرده است که تاکنون ۱۹۸ شهروند این کشور از جمله سه کودک در جریان تهاجم نظامیان روسیه کشته شده‌اند. این وزارتخانه شمار مجروحان را ۱۱۱۵ نفر ذکر می‌کند که در میان آنها ۳۳ کودک دیده می‌شوند. وزارت دفاع روسیه آماری از تلفات طی سه روز گذشته اعلام نکرده است.

سخنگوی کاخ کرملین روز شنبه مدعی شد که پوتین دستور توقف حملات را داده بود اما با سر باز زدن کی‌یف از مذاکره حملات از سر گرفته می‌شود. روایت اوکراینی‌ها اما متفاوت است. آنها می‌گویند تمام شب را جنگیده‌اند. ولودمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، گفت این کشور توانسته است در سومین روز از حمله روسیه حملات نیروهای روسی را با موفقیت دفع کند و طرح آنان را درهم بشکند. زلنسکی اضافه کرد: «ما مواضع‌مان را حفظ کردیم و هرچند نبرد در بسیاری از شهرها و مناطق کشور ادامه دارد... این ارتش ماست که کنترل کی‌یف و شهرهای کلیدی اطراف پایتخت را در اختیار دارد.» رییس‌جمهور اوکراین در این ویدیو که در حساب شخصی‌اش فیس‌بوکش منتشر شده، از مردم روسیه خواست به ولادیمیر پوتین بگویند که جنگ را متوقف کند. وی همچنین از آلمان و مجارستان خواست برای اخراج روسیه از سیستم مالی سوییفت «شجاعت به خرج دهند».

به رغم این مقاومت، رسانه‌ها گزارش داده‌اند که برخی شهرها در جنوب اوکراین به دست نیروهای روس افتاده و آنها موفق به تسخیر تعدادی از شهرهای مرزی و جنوبی شده‌اند.

پیشنهاد فرار غربی‌ها به زلنسکی

بر اساس اعلام سفارت ایالات متحده در بریتانیا، واشنگتن در روزهای گذشته به ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین پیشنهاد داده بود که زمینه خروج او را از اوکراین فراهم کند اما زلنسکی در پاسخ به این پیشنهاد گفته «جنگ اینجاست» و تاکید کرده «من به تجهیزات نیاز دارم نه یک تاکسی.» تحلیلگران معتقدند این اقدام زلنسکی و نقش او در انگیزه دادن به نیروهای اوکراینی برای ادامه مقاومت قابل توجه است. جفری لویس، تحلیلگر نظامی می‌نویسد: «من واقعا نقش زلنسکی را دست کم گرفته بودم.» استاد دانشگاه و تحلیلگر اندیشکده Rusi نیز زلنسکی را یک «قهرمان تراژیک» معرفی کرده که در حالی که می‌توانست فرار کند باقی مانده و طلب تجهیزات می‌کند تا بجنگد.

سیاست غرب؛ حمایت نظامی و تحریم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز شنبه از اختصاص یک بسته کمک نظامی جدید به اوکراین خبر داد. ارزش کمک‌های نظامی جدید ایالات متحده به اوکراین که در سومین روز از حمله روسیه به این کشور اعلام می‌شود ۳۵۰ میلیون دلار است. همزمان بیش از ۲۵ کشور جهان شامل امریکا، کانادا، بریتانیا و کشورهای اروپایی در نشستی که روز جمعه به ابتکار بن والاس وزیر دفاع بریتانیا برگزار شد متعهد شدند کمک‌های دفاعی و بشردوستانه بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهند. جزییات این کمک‌ها فاش نشده است با این حال گفته می‌شود توافق شامل ارایه مهمات، تسلیحات ضد تانک و حمایت‌های بشردوستانه می‌شود. جیمز هیپی، مقام ارشد وزارت دفاع بریتانیاگفت نمی‌تواند جزییات عملیات درباره نحوه ارایه کمک‌های بیشتر به اوکراین را فاش کند با این حال اضافه کرد ممکن است «این کمک‌ها اکنون در راه باشند».

از سوی دیگر ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا به ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین وعده داد که رم از قطع دسترسی روسیه به سامانه بانکی سوییفت حمایت خواهد کرد. دولت ایتالیا در حالی این خبر را اعلام کرد که وزیر خارجه اوکراین ساعاتی پیش در صفحه توییتر خود نوشت که قبرس نیز به عنوان یکی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا وعده داده است که با قطع دسترسی روسیه به سوییفت مخالفت نخواهد کرد. برخی گزارش‌ها نیز از حمایت مجارستان از این تصمیم، به عنوان آخرین مخالف آن در اتحادیه اروپا حکایت دارد.

هزاران نفر روز شنبه در سراسر سوییس در حمایت از اوکراین در برابر حمله روسیه تظاهرات کردند. در ژنو بیش از هزار نفر در مقابل مقر سازمان ملل در این شهر تجمع کردند. شرکت‌کنندگان شعار «پوتین قاتل» و «شکوه اوکراین» سر دادند. معترضان خواستار اتخاذ موضع سرسختانه از سوی دولت سوییس در برابر حمله روسیه به اوکراین شدند. آنها همچنین در حمایت از قطع دسترسی روسیه به سامانه بانکی سوییفت شعار دادند. در روسیه نیز اعتراضات ضد جنگ ادامه دارد.

اولگا اولیکر، تحلیلگر ارشد مسائل روسیه در گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: «آن چیزی که باعث شده مردم روسیه علیه جنگ طلبان به اعتراض برخیزند، ترس از تحریم نیست. وحشتناک بودن حمله نظامی به یک کشور همسایه است.»