شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال قبل

جمجمه‌ای که نشان از جراحی گوش در ۵۳۰۰ سال قبل دارد

دانشمندان جمجمه‌ای که در سال ۲۰۱۸ کشف کرده بودند را تحلیل کرده و به نتایجی درباره جراحی گوش در ۵۳۰۰ سال قبل دست یافتند.

 جمجمه‌ای که نشان از جراحی گوش در ۵۳۰۰ سال قبل دارد

دانشمندان جمجمه‌ای که در سال ۲۰۱۸ کشف کرده بودند را تحلیل کرده و به نتایجی درباره جراحی گوش در ۵۳۰۰ سال قبل دست یافتند.

تاریخچه اولیه جراحی گوش یادآوری دردناک، اما به موقع از فواید و پیشرفت‌های بی‌شمار پزشکی مدرن را نشان می‌دهد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که باستان شناسان در اسپانیا اولین شواهد جراحی گوش انجام شده روی انسان را کشف کرده اند. این یافته‌ها پس از آنالیز انجام شده روی جمجمه‌ای به دست آمد که قدمت آن به ۵۳۰۰ سال قبل می‌رسد. دانشمندان بر این باورند که بیمار احتمالاً در حین عمل نگه داشته شده یا به دلیل "درد غیرقابل تحمل" از داروی روانگردان استفاده کرده است.

یک روش جراحی اولیه

محققان دانشگاه وایادولید در اسپانیا، جمجمه‌ای را که در سال ۲۰۱۸ در سایت حفاری Dolmen of El Pendónis، در نزدیکی شهر بورگوس در شمال اسپانیا کشف شد، تجزیه و تحلیل کردند. مقاله آن‌ها که هفته گذشته در ژورنال Scientific Reports منتشر شد، تجزیه و تحلیلی از دو سوراخ دو طرفه در جمجمه در هر دو استخوان ماستوئید، واقع در زیر گوش، ارائه می‌دهد. تصور می‌شود که این استخوان‌ها از گوش محافظت و همچنین به تنظیم فشار گوش کمک می‌کنند.

محققان بر این باورند که انسانی که جمجمه‌اش را از زیر خاک بیرون آورده‌اند، احتمالاً دریافت‌کننده یک عمل جراحی ماستوئیدکتومی اولیه بوده که این جراحی برای کمک به کاهش درد ناشی از التهاب انجام شده است. فرد مورد نظر احتمالاً زنی بین ۳۵ تا ۵۰ ساله بوده است. تیم پشت این کشف معتقد است که این انسان حداقل چند ماه پس از جراحی زنده مانده است. محققان در مطالعه خود توضیح دادند: "نتایج این مقاله بقای فرد را در هر دو جراحی نشان می‌دهد. "

بازنگری در تاریخچه روش‌های ماستوئیدکتومی

این جراحی احتمالاً برای از بین بردن نوعی عفونت استفاده می‌شد، که امروزه گفته شده در صورت عدم درمان می‌تواند باعث کاهش شنوایی، لخته شدن خون، مننژیت یا آبسه مغزی شود. این عفونت‌ها را می‌توان با رشد روی گوش تشخیص داد که احتمالاً منجر به جراحی ماقبل تاریخ شده است. دانشمندان در مقاله خود نوشتند: "در این مورد، احتمالاً به این دلیل که عفونت با چشم غیر مسلح آشکار بود، جراح توانست کانون مشکل را پیدا کند و جراحی با موفقیت انجام شد. "

 

با این حال، دانشمندان توضیح دادند که بیمار احتمالاً از درد غیرقابل تحمل ناشی از سوراخ شدن دایره‌ای و ساینده رنج می‌برد، اگرچه تعیین نوع دقیق ابزار جراحی مورد استفاده دشوار است. آن‌ها معتقدند که بیمار احتمالاً نگه داشته شده بود یا از بیهوش کننده گیاهی برای کمک به تحمل درد استفاده شده بود.

به گفته محققان، اولین ثبت مکتوب از روش‌های ماستوئیدکتومی به دوران قبل از کشف آنتی بیوتیک در قرن هفدهم باز می‌گردد. مطالعات قبلی نشان می‌دهد که تصور می‌شد محل حفاری Dolmen of El Pendónis برای حدود ۸۰۰ سال بین ۳۸۰۰ تا ۳۰۰۰ قبل از میلاد به عنوان اتاق خاکسپاری مورد استفاده قرار می‌گرفت. به این ترتیب، دانشمندان گفتند که با این کشف اولین جراحی گوش در تاریخ بشریت را کشف کرده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان