شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عربستان#روابط ایران

حمله رسانه عربستانی به روابط ایران و قطر | خشم عربستان از حضور ایران در قطر

انتخاب | العرب، رسانه نزدیک به عربستان سعودی نوشت: در زمانی که جهان شاهد یکی از بزرگترین بحران‌های سیاسی در اوکراین است، تمایل قطر برای دعوت از ابراهیم رئیسی به کنفرانس گاز، حاکی از آن است که این کشور می‌خواهد ایران را به عنوان تولید کننده اصلی گاز و بخشی از راه حل‌های ممکن برای بحران وارد کردن گاز مطرح کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در ادامه این مطلب آمده است: این در شرایطی است که حضور ایرانی در پرونده گاز، مغرضانه و عمدی است و اهداف و پیام‌های خاصی دارد، از جمله آنکه قطر تلاش می‌کند نفوذ منطقه‌ای ایران را توسعه دهد، به شکلی که باعث خشم سعودی‌ها شده است.

هدف از فراخواندن رئیسی از سوی قطر برای شرکت در این مناسبت بین المللی، آن است که ایران به عنوان یک دولت تولید کننده گاز مطرح شود که می‌تواند به حل بحران گاز کمک کند و این در صورتی است که اوضاع در جبهه روسیه و اوکراین بحرانی شود. به این ترتیب، اگر دولت‌های تولید کننده گاز کنفرانسی در اینده برگزار کنند، نام ایران شناخته شده است؛ امری که رابطه‌ای با واقعیت ندارد، بویژه اگر میزان تولید فعلی گاز ایران و توانایی‌های آن در این زمینه را در نظر بگیریم.

در داخل، ایران به دلیل رسیدن مصرف گازش به سطوحی بی سابقه و بالا، با کمبود گاز مواجه است. محافل سیاسی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این سوال را مطرح می‌کنند که ایران چگونه می‌تواند جایگزینی در بازار گاز باشد در حالی که خود توان تامین گاز مورد نیاز همه مردمش را ندارد و حتی نمی‌تواند گاز و برق مورد نیاز نزدیکترین همسایه خود، عراق را تامین کند. به این ترتیب، قطر چگونه می‌تواند فکر جایگزینی تهران بعنوان یکی از تولید کنندگان بزرگ گاز را ترویج کند؟

به عقیده محافل مذکور، قطر می‌داند که امروز گاز در مرکز و محور تحولات سیاسی و استراتژیک تمام جهان است و این فرصت به دست آمده تا به هم پیمان خود، ایران از دروازه بحران گاز، جایگاه خاصی بدهد.

واضح است که سفر رئیسی به قطر، در زمانی حساب شده صورت گرفته و کنفرانس گاز بهانه‌ای بوده برای حضور پر رنگ‌تر ایران در منطقه، بویژه انکه شخصیت‌های بین المللی مهمی در این کنفرانس حاضر نشدند، با اینکه انتظار می‌رفت پوتین در این مناسبت حضور داشته باشد، تا شاید مشارکت او بتواند موجب جلب حمایت بین المللی برای مسکو در اوج اختلافاتش با اروپا و ایالات متحده شود.

تحلیلگران مسائل خلیج فارس می‌گویند سفر رئیسی به قطر، یک پیام منفی برای باقی دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس دارد که پس از حملات حوثی ها، شاهد تنش‌های زیادی بودند. در واقع، دوحه می‌خواهد تهران را در منطقه بسیار با اهمیت جلوه دهد، بدون اینکه ایران حاضر به دادن ضمانت‌هایی در مورد آتش بس حوثی‌ها باشد.

مطرح شدن دوباره ایران بعنوان تولید کننده نفت و گاز در منطقه، پیام واضحی را برای سعودی‌ها دارد. کارشناسان بعید نمی‌دانند که تلاش‌هایی که برای عادی سازی روابط کشور‌های منطقه با تهران می‌شود-حتی پیش از اعلام بازگشت به توافق هسته‌ای و رفع تحریمها- منجر به تنش جدیدی در روابط دوحه با همسایگان خلیجی اش شود، چرا که عربستان هرگز سیاست امر واقع را در مورد گشایش روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران بدون تحقق ضمانت‌های مورد نظر، نمی‌پذیرد.

عربستان با دیده تردید به دعوت‌های ایران در مورد گفتگو نگاه می‌کند، چرا که آن را تنها فراخوان‌هایی ظاهری می‌داند که هیچ نشانی از تغییر در سیاست‌های ایران در منطقه را در خود ندارد.

ابراهیم رئیسی روز دوشنبه با امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، دیدار کرد و این دیدار را «خوب» توصیف نمود، که در آن، در خصوص ضرورت استفاده دو کشور از توانایی‌ها و فرصت‌ها برای توسعه همکاری‌ها و عمق یافتن روابط در زمینه‌های مختلف، توافق شده است.

در مقابل، امیر قطر تصریح کرد که رئیس جمهور ایران وی را در جریان نتایج مذاکرات وین گذاشته است و با توجه به اهمیتی که این موضوع در امنیت و استقرار منطقه دارد، دولت قطر با توجه زیادی روند مذاکرات را پیگیری می‌کند و امیدوار است که به زودی تمام طرف‌ها به توافقی راضی کننده دست یابند.

امیر قطر تاکید کرد که این کشور آماده ارائه هر کمکی در راستای دست یابی به توافقی است که به اختلافات پایان داده و امنیت و استقرار منطقه را تضمین کند، که مذاکره تنها راه رسیدن به راه حل است. این دیدار در حالی انجام شد که مذاکرات بین هیئت‌های ایرانی و دیگر دولت‌ها در وین ادامه دارد.

اما رئیسی خاطر نشان کرد که ایالات متحده باید اراده خود در مورد رفع تحریم‌های اصلی را نشان دهد. وی افزود: برای دست یابی به توافقی در مورد پرونده هسته ای، لازم است که منافع ملت ایران، بویژه در مورد مساله رفع تحریمها، تامین شود.