شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن#کووید

چهارمین دُز واکسن کووید برای بیشتر افراد ضروری است؟

چهارمین دُز واکسن کووید برای بیشتر افراد ضروری است؟

ایسنا نوشت: نشریه تخصصی "مدیکال اکسپرس" در مطلبی تازه گزارش کرد: ممکن است تزریق دُز چهارم واکسن کووید-۱۹ برای اکثر افراد ضروری نباشد.

بر اساس نتایج مطالعه ای که در سایت این مجله تخصصی منتشر شده گروهی از متخصصان دریافتند: تزریق چهارمین دُز واکسن کووید-۱۹ یا همان "دُز یادآور دوم" ممکن است برای بیشتر افراد ضروری نباشد زیرا مصونیت قابل‌توجهی اضافه نمی‌کند.

در این بررسی متخصصان، افرادی را که دُز یادآور دوم تزریق کرده بودند با افرادی که به تزریق آن اقدام نکرده بودند، مورد مقایسه قرار دادند.

با تداوم همه‌گیری کووید-۱۹، متخصصان علوم پزشکی در دنیا تلاش کرده‌اند تا به واکسن‌هایی برای جلوگیری از بیمار شدن افراد و روشهای درمانی برای کمک به مبتلایان دست پیدا کنند. در نتیجه، واکسن هایی در چندین شرکت دارویی ساخته شد که ثابت کرد از بروز عفونت های شدید جلوگیری می کند. سپس مشخص شد تزریق دُزهای یادآور واکسن از همان واکسن اولیه پس از کاهش واکنش ایمنی بدن به واکسن، دوباره می تواند مصونیت ایجاد کند.

از آن زمان، بسیاری از مردم به این موضوع فکر کردند که آیا به تزریق دُز چهارم یا یادآور دوم نیاز است زیرا مصونیت ناشی ازتزریق اولین دُز یادآور با گذشت زمان از بین می رود. به همین دلیل متخصصان بررسیهایی را برای پاسخ به این پرسش آغاز کردند.

متخصصان برای تعیین اثربخشی دُز یادآور دوم، از ۱۰۰۰ نفر که به طور کامل در برابر کروناویروس واکسینه شده بودند و دُز یادآور واکسن دریافت کرده بودند، درخواست کردند در مطالعه شرکت کنند. ۲۷۴ نفر از آنان دُز یادآور دوم را دریافت کردند و مابقی به عنوان گروه کنترل تحت بررسی قرار گرفتند. سپس سطح آنتی بادی همه افراد مورد سنجش قرار گرفت.

به گزارش مدیکال اکسپرس، آنها دریافتند: در حالیکه دومین دُز یادآور سطح مصونیت را به میزان اندکی افزایش می دهد اما حداقل در حال حاضر به اندازه ای نیست که توجیه کننده لزوم تزریق دُز چهارم باشد. همچنین دومین دُز یادآور سلول های T (گروهی از سلولهای سیستم ایمنی برای مقابله با عوامل بیماری زا) را فعال نمی کند.

با این حال این متخصصان تاکید دارند که افراد سالخورده یا گروه های حساس که به دلایل مختلف، ضعف سیستم ایمنی دارند در صورتی که برایشان مقدور هست بهتر است که دومین دز یادآور را نیز تزریق کنند چراکه همان اندک افزایش سطح ایمنی ناشی از واکسیناسیون دز چهارم نیز برای این افراد سودمند است.

۲۳۵۲۳۵