به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در رابطه با "طرح صیانت و حواشی پیرامون آن" گفت: گاهی تصویب یک قانون فراز و نشیب های فراوانی دارد و تفاوت متن نهایی با متن اولیه آن بسیار زیاد است. با توجه به آنکه نمی دانیم مصوبه مجلس چه خواهد بود نمی توانیم اکنون نسب به آن اظهار نظری کنیم. در چنین طرح هایی که حساسیت های بیشتری وجود دارد مخالفان و موافقان در فضای منطقی و آرام اظهار نظر کنند تا متن نهایی متنی پخته تر باشد. بعد از تصویب طرح در مجلس، نوبت به اظهار نظر و رسیدگی شورای نگهبان میرسد اگر این مصوبه منجر به ایجاد قانون بشود این قانون باید کیفی باشد. نسبت به این طرح و سایر طرح ها و لوایح هر چه که منع شرعی و قانونی داشته باشد اعلام مغایرت میشود.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با رتبه بندی معلمان بیان کرد: شورای نگهبان به دنبال حل مسئله است و اختلافی با مجلس ندارد و تلاش های زیادی برای حل این مسئله انجام داده است این طرح در مجلس مصوب شده اما هنوز به طور رسمی شورای نگهبان این طرح را دریافت نکرده است. نسبت به این طرح دو دسته ایراد و ابهام مطرح است؛ دسته ای به بحث مالی مرتبط است و ابهاماتی دیگر غیر مالی است. در عین پایبندی قانون، به دنبال حل مسئله رتبه بندی معلمان هستیم. ما به محض دریافت و بررسی لایحه، نتیجه را به مردم اعلام خواهیم کرد. 

وی در رابطه با  اصلاح ساختار بودجه گفت: بررسی بودجه در صحن شورای نگهبان  هنوز آغاز نشده است ولی پژوهشکده شورای نگهبان در حال بررسی است و سعی میکند پا به پای مجلس بررسی های خود را داشته باشد و نتیجه در اختیار سایر اعضا قرار میگیرد، شورای نگهبان تاکنون نظر رسمی و غیر رسمی به مجلس نداده است، نتیجه بررسی ها را پس از دریافت رسمی مصوبه در اختیار مجلس قرار می دهیمبحث اصلاح ساختار بودجه یکی از امور اساسی و مهمی است که رهبری در این سال های اخیر تاکیداتی نسبت به آن داشته اند، کار هایی در این زمینه انجام شده ولی آن طور که شایسته است به این موضوع پرداخته نشده است. مجلس مصوبه ای را قانونی کرد تحت عنوان اصلاح ساختار بودجه که این ها اقدامات مقدماتی است. انتظار می رود دولت ومجلس گام های بلند تر و عملیاتی تری را برداند تا این مسئله سامان پیدا کند. 

طحان نظیف در رابطه با فشار نمایندگان در انتصاب ها در استان ها گفت: ممکن است گزارش هایی را  شورای نگهبان دراین خصوص دریافت کرده باشد و در مقابل نامه هایی هم دریافت شده که یک نماینده خطاب به وزرا اعلام کرده بود که در این موراد ورودی ندارد و دخالتی نمیکند. و این ها مورد بررسی قرار میگیرد. 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با شفافیت آرا نمایندگان بیان کرد: هرچه که به شفافیت بیشتر کمک کند و منع شرعی و قانونی نداشته باشد با آن موافق هستیم.

در حال تکمیل