سخنگوی اتحادیه اروپا: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه رفتاری مشابه با نازی ها در اوکراین دارد.

ابراز نگرانی پاپ در دیدار با سفیر روسیه

واتیکان در خبری اعلام کرد پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با سفیر روسیه دیدار و نسبت به شرایط جنگی اخیر در اوکراین ابراز نگرانی کرد.

انتقاد زلنسکی از کاهش سرعت کمک‌های غرب

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور از کاهش سرعت کمک غرب به اوکراین در برابر حمله روسیه انتقاد کرد.

درخواست آلمان برای تحریم رهبران روسیه

"کریستین لیندنر"، وزیر دارایی آلمان در نشست همتایان اروپایی خود در پاریس خواستار اعمال تحریم های شخصی علیه رهبری روسیه و از جمله شخص پوتین و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه او شد. این مقام های روسی تا به حال از تحریم های اروپا مصون مانده اند.

لیندنر این دو مقام روسی را از مسئولین جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین دانسته که قوانین بین المللی را نقض کرده اند. وی گفت: به همین دلیل تحریم ها را نمی توان تنها محدود به نمایندگان ساده دوما کرد. لیندنر تاکید کرد که در صورت توافق کشورهای اروپایی حذف روسیه از سوئیفت هم قابل تصور است. 

دانمارک در تقویت نظامی ناتو مشارکت می‌کند

وزیر امور خارجه دانمارک اعلام کرد که پارلمان این کشور با پیشنهاد دولت برای دادن هواپیماهای جنگی بیشتر به ناتو موافقت کرده است. بر این اساس  دانمارک  تا ۲۰ جت جنگنده F-۱۶ را برای ایمن سازی حریم هوایی کشورهای عضو در اختیار ناتو قرار می دهد. همچنین یک ناوچه شامل یک بالگرد، یک هواپیمای ترابری و سایر پرسنل نظامی نیز از طرف این کشور در اختیار ناتو قرار می گیرد.‎

معاون وزیر دفاع بریتانیا: نظامیان انگلیس و ناتو نباید نقش فعال در مناقشه اوکراین داشته باشند

 جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع انگلیس امروز (جمعه) خطاب به پارلمان این کشور اعلام کرد که نیروهای نظامی بریتانیا و ناتو نباید نقشی فعال در مناقشه اوکراین داشته باشند.

رایزنی تلفنی سران چین و روسیه درباره بحران اوکراین

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، همتای روسی وی امروز (جمعه) با یکدیگر گفتگویی تلفنی داشته‌اند. هنوز جزئیاتی از این گفتگو منتشر نشده است.

درخواست آلمان برای اجرای سریع تحریم‌های توافق شده علیه روسیه

استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان خواستار اجرای سریع تحریم های توافق شده علیه روسیه شده و در عین حال با حذف این کشور از سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت مخالفت کرده و از تردید برلین و همچنین ایتالیا و فرانسه در این باره خبر داده و گفت: این اقدام مستلزم آماده سازی طولانی تری است و همچنین اثرات قابل توجهی در اروپا خواهد داشت.

سخنگوی دولت آلمان همچنین از مخالفت برخی کشورهای اروپایی با تحریم های نفتی و گازی علیه روسیه خبر داد و گفت که این کشورها معتقدند نمی توان بلافاصله جایگزینی برای منابع انرژی روسیه یافت.‎