شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#اروپا

سپر آهنین روسیه در مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا

کدخبر: 478824
اقتصادنیوز: به عقیده یک کارشناس اقتصادی، این کشور از سال ۲۰۱۵ ذخایر ارزی خود را با تمرکز بر طلا به شدت رشد و وابستگی به دلار را کاهش داده است که موجب شده در برابر تحریم‌های آمریکا و اروپا در جریان جنگ اوکراین، بسیار مقاوم شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یک کارشناس اقتصادی می‌گوید دولت روسیه با تغییر بخش زیادی از ذخایر ارزی خود از دلار به طلا و فروش ۹۶ درصد اوراق قرضه آمریکایی در سه سال اخیر، به شدت در برابر تحریم‌ها مقاوم شده است.

محمدطاهر رحیمی درباره وضعیت اقتصادی روسیه در شرایط تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه این کشور بابت جنگ اوکراین اظهار داشت:‌ روسیه از سال ۲۰۱۵ ذخایر ارزی خود را با تمرکز بر طلا به شدت رشد و وابستگی به دلار را کاهش داده است.

وی افزود: روسیه تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را داشت اما ظرف ۳ سال ۹۶ درصد آن را واگذار کرد.

به گفته رحیمی، نسبت بدهی به تولید ناخالص روسیه ۱۸ و آمریکا ۱۳۳ درصد است، یعنی روسیه ۵.۵ برابر بدهی‌اش منابع دارد، اما آمریکا کل دخل اقتصاد را هم بدهد نمی‌تواند بدهی‌اش را تسویه کند!

این کارشناس اقتصادی، نتیجه این وضعیت را بالا بودن استحکام روسیه در مقابل تحریم‌ها و وابستگی بسیار کم روسیه به اوراق قرضه عنوان کرد.

وی ادامه‌داد:‌ فضای غالب نشان می‌دهد جهش «تورم» در آمریکا باعث خواهد شد بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را افزایش بدهد. ضمن آن که شوک کرونا و قیمت نفت باعث شده معیار اصلی برای تعیین نرخ بهره «ریکاوری رشد اقتصادی» باشد نه «تورم».

به گفته رحیمی، یکی از شاخص‌های «پیشینی» که سیگنال رکود در اقتصاد آمریکا می‌دهد شاخص «احساسات مصرف‌کننده» است که توسط از دانشگاه میشیگان تهیه می‌شود.

وی افزود: بنابراین به نظرم بانک مرکزی آمریکا در انتخاب سنتی بین «رکود غیرتورمی» و «رشد تورمی» احتمالاً گزینه دوم را انتخاب می‌کند و نرخ بهره رو بازهم افزایش نخواهد داد، در نتیجه بازارهای مالی دنیا شاهد نوسان شدیدی خواهد بود.