مصطفی قانعی عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، درباره آمار مرگ و میر سویه امیکرون، اظهار کرد: میزان مرگ و میری که در شرایط فعلی شاهد آن هستیم به دلیل شیوع سویه اومیکرون است اما باز هم این میزان فوتی قابل مقایسه با سویه دلتا نبوده چراکه میزان مرگ و میر دلتا خیلی بیشتر بود.

وی با اشاره به اینکه درحال میزان ابتلا و مرگ و میر نسبت به موج‌های قبلی بسیار پایین است، گفت: وضعیت فعلی، نسبت به موج‌های قبلی خیلی شدید نیست.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی ادعا می‌کنند تا پایان اسفند ماه آمار فوتی‌های کرونا افزایش زیادی دارد این حرف درست است؟ تصریح کرد: پیش بینی‌هایی را یک سایت آمریکایی درباره میزان مرگ و میر و ابتلا به کرونا در ایران انجام می‌دهد اینکه برخی می‌گویند در این سویه به آمار روزانه 500 تا 600 فوتی می‌رسیم براساس این سایت است که آمار این سایت درست درنمیاد و فرضیه‌ای است که این سایت می‌دهد. با شرایط میزان ایمنی مردم ما در برابر کرونا و واکسیناسیون، افزایش تعداد فوتی‌ها درست به نظر نمی‌رسد.

قانعی درباره رابطه بین درمان سرطان با ابتلا به کرونا، بیان کرد: درباره آنفلوآنزا و سایر ویروس‌ها مقالاتی منتشر شده بود که در درمان برخی از سرطان‌ها تاثیر گذار هستند. برخی از ویروس‌ها ضد سرطان هستند بنابراین ابتلا به برخی از بیماری‌های ویروسی پیش از این نیز باعث درمان سرطان نیز شده و مقالات آن چاپ شده بود.

وی ادامه داد: درباره ویروس کرونا نیز همینطور است ممکن است این ویروس در بهبود برخی از سرطان‌ها تاثیر گذار باشد فعلا در ایران مورد این چنینی ثبت نشده است و گروه‌هایی که بیماران سرطانی را علاج می‌کنند می‌توانند بررسی‌ها را آغاز کرده و افرادی که در ایران بعد از ابتلا به کرونا، سرطانشان درمان شد را شناسایی و ثبت کنند.

این عضو کمیته علمی کرونا درباره چرایی آسیب بیشتر کرونا به مردان، خاطرنشان کرد: همواره در پزشکی اختلاف زن و مرد در بیماری‌ها وجود دارد که مربوط به هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه است و گاهی نیز مسائلی دیگری باعث این تفاوت می‌شود. اینکه در کرونا مردان بیشتر آسیب دیدند موضوع جدیدی در پزشکی نیست چراکه در اکثر بیماری‌ها اختلاف زن و مرد وجود دارد.

انتهای پیام/