شهر خبر

رئیس سازمان زندان‌ها: نسبت به زندانیان خطرناک تسامح نداریم

کدخبر: 478674
غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و سردار اشتری فرمانده ناجا در نشستی با یکدیگر بر لزوم همکاری‌های هرچه بیشتر میان این دو دستگاه تأکید کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، در این نشست رئیس سازمان زندان‌ها با یادآوری اینکه زندان یکی از حلقه‌های امنیتی در کشور است، گفت: هرچند رسالت اصلی ما در سازمان زندان‌ها اصلاح و تربیت زندانیان است اما این مساله نباید بر مسائل امنیتی سایه بیاندازد.

وی تصریح کرد در راستای نگاه امنیتی به زندان‌ها و اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی نیازمند تعامل با ناجا هستیم.

غلامعلی محمدی ادامه داد: خوشبختانه هر زمان که سازمان به همکاران ناجا نیاز داشته است، در کوتاه‌ترین زمان نیز با توان بازدارندگی و مناسب به کمک زندان‌ها آمده‌اند و نگذاشته‌اند که مشکلاتی ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به مصائب دوره کرونا، با ذکر نکاتی در راستای تعامل هرچه بیشتر گفت: در دوره کرونا شکل اعزام و بدرقه مددجویان شمایل دیگری به خود گرفته بنحوی که هم‌اکنون و بطور میانگین ۷۶ درصد فرآیند دادرسی زندانیان، به شکل دادرسی الکترونیک انجام می‌شود و این باعث شد که مشکلات اعزام و بدرقه حل شود.

محمدی دادرسی الکترونیک در برخی استان‌ها را قابل توجه خواند و با اشاره به برخی استان‌ها توضیح داد: ما حتی در برخی استان‌ها مثل مازندران شاهد هستیم که ۸۰ درصد فرآیند قضایی به شکل الکترونیک صورت می‌پذیرد و این اقدام در دیگر استان‌ها نیز تسری خواهد یافت.

محمدی خبر داد: تاکنون بالغ بر ۱۹۲ زندان به سامانه‌های الکترونیک مجهز شده و حتی در ۱۶ زندان نیز شاهد الکترونیکی کردن ملاقات‌ها هستیم و در تلاشیم این عدد را بزودی به ۳۰ زندان برسانیم. همچنین هم‌اکنون سه زندان بزرگ ما به سامانه‌های مقابله با ریزپرنده‌ها مجهز شده است.

رئیس سازمان زندان‌ها بر موارد امنیتی در زندان‌ها نیز اشاره داشت و متذکر شد: با توجه به نگاه امنیتی به زندان‌ها و درخصوص کارکنان یگان حفاظت زندان‌ها، اولین درخواست ما این است که با توجه به مصوبات اخیر، ۵۰۰ نفر از نیروهای ناجا به مدت دو سال به سازمان زندان‌ها تخصیص داده شوند.

وی گفت: امیدوارم با توجه به تکمیل کادر آموزش شهید کچویی تعدادی از نیروهای ناجا به سازمان زندان‌ها اختصاص داده شوند.

محمدی در ادامه درباره زندانیان مستقر در زندان‌ها گفت: دسته‌ای از زندانیان ما سارقین یا زندانیان خطرناکی هستند که امنیت کشور را به خطر انداخته‌اند و متناسب با جرم آنان، امتیازات اعطایی به آنان محدود خواهد شد. نسبت به این افراد باید سختگیرانه عمل کنیم. ضمن اینکه زندان باید کارکرد انسانی و اسلامی خود را در عمل نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما درمورد اعطای عفو به سوابق افراد توجه کرده و قطعا چنین امتیازی شامل سارقین خطرناک نمی‌شود. ضمن اینکه درمورد بخشنامه‌های مرخصی زندانیان جرائم خشن و سارقین مسلح مستثنی می‌شوند.

محمدی با تأکید بر اینکه انتقال زندان‌ها به خارح از شهرها در دستور کار است، در ارتباط با تعاملات هرچه بیشتر سازمان زندان‌ها با ناجا تصریح کرد: ما نیازمندیم که کارگروه مشترکی با ناجا تشکیل شود. اقدامات تازه‌ای در زندان‌ها در دست اجراست ازجمله اینکه تا پایان سال زمینه بکارگیری نزدیک به یازده هزار پابند الکترونیک فراهم خواهد شد و امیدواریم این رقم را در نیمه اول سال آینده به ۳۰ هزار مورد برسانیم.

ناجا در کنار زندان‌ها مأمور تأمین امنیت جامعه است

در ادامه این دیدار نیز سردار اشتری، فرمانده ناجا با استقبال از چنین نشستی گفت: بنای ما ارتباط نزدیک در حوزه‌های مختلف با دستگاه قضاست. در ارتباط با سازمان زندان‌ها نیز می‌توان این همکاری را در دو سطح نیازمندی‌های سازمان درخصوص یگان حفاظت و نیز اقدامات مرتبط با حوزه پیشگیری از جرم توسعه داد.

وی افزود: ما نیاز داریم که به اطلاعات مجرمین دسترسی پیدا کنیم و در عین حال با اصلاح آئین‌نامه‌ها، زندان‌ها را بیشتر بسمت هوشمندسازی سوق دهیم. در مورد پلیس ما چنین رویه‌ای را عملیاتی کرده‌ایم که نسبت به زندان‌ها نیز این امر محقق شده و ما نیز از تشکیل کارگروهی بین ناجا و سازمان زندان‌های استقبال کرده و مسئولین ذی ربط را برای برقراری آن معرفی می‌کنیم.

فرمانده ناجا با تأکید بر اینکه ناجا یاری‌گر اقدامات سازمان زندان‌هاست، گفت: هر نیازی که زندان داشته باشد را کمک خواهیم کرد چرا که این کمک‌ها به مأموریت ما که تأمین امنیت جامعه است یاری می‌رساند. اجازه نمی‌دهیم مجرمین راحت باشند و کنترل‌های لازم نیز انجام می‌شود. بنابراین لازم است خلأها شناسایی، کارگروه‌ها تشکیل و همکاری در حوزه‌های مختلف با زندان جریان یابد.

سردار اشتری همچنین در این نشست گفت: باید تکلیف زندانیانی که غیبت از مرخصی دارند، مشخص شود. ضمن اینکه دفاتر هماهنگی بین ناجا و سازمان زندان‌ها که قبلتر نیز وجود داشته را دوباره راه‌اندازی خواهیم کرد. امیدوارم بحث مهم انتقال زندان‌ها ازجمله مددجویان مستقر در حوزه زندان‌های البرز، به بیرون از شهرها عملیاتی شود.

رئیس سازمان زندان‌ها: نسبت به زندانیان خطرناک تسامح نداریم