به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در مراسمی‌با حضور سرپرست و مدیران کل مراکز و مدیران ستاد معاونت، از مستندسازان برگزیده مراکز سمنان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و ایلام تقدیر شد.

در ابتدای مراسم، دکتر محمد مهدی رحمتی با اشاره به اینکه دو رویکرد اصلی سازمان در دوره جدید، عدالت‌گستری و هویت‌محوری است، اظهار کرد: نمونه بارز تحقق این دو رویکرد، حوزه مستند سیمای استان‌هاست که نشان می‌دهد ساخت مستندهای پژوهشی، امکان تجربه زیستی بیشتری را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نخستین نشست‌ها در معاونت امور استان‌ها با حضور مستندسازان مراکز برگزار شد افزود: در دوره جدید، ساخت مستندهای فاخر اهمیت ویژه ای یافته است.

سرپرست معاونت امور استان‌های صدا و سیما به ارتباط میان هویت اجتماعی و عدالت با حفظ محیط زیست اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم در این حوزه شاهد تولید آثار بیشتری باشیم.

وی ضرورت تامین نیازهای مالی برای تولیدات مستند را مورد توجه قرار داد و گفت: نسبت برآوردهای صورت گرفته در مراکز برای ساخت مستند با آنچه باید باشد رعایت نشده و می‌توان گفت بودجه اندکی در اختیار مراکز قرار گرفته اما در عین حال وضعیت ساخت مستند در مراکز به نسبت نرخ برآورد در حوزه نمایش، وضعیت بهتری دارد اگر چه هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد.

رحمتی ادامه داد: بر این اساس، ضرورت دارد سال آینده سهم معاونت استانها در حوزه تولید و و بودجه مستند فاخر مراکز افزایش یابد.

سرپرست معاونت امور استان‌های رسانه ملی تصریح کرد: کشف استعدادها و توزیع مناسب امکانات برای ساخت مستند، وظیفه مدیران کل استان‌هاست؛ از طرفی، یکی از مسائل رسانه، وجود خط قرمزهای ناشناخته است که در حوزه مستند، تلاش می‌کنیم موانع را به حداقل برسانیم.

 تقویت عنصر پژوهش در تولید مستندهای استانی

مکرمه آقایی، مدیر هماهنگی تولید برنامه‌های مستند مرکز سیمای استان‌ها هم در این مراسم با اشاره به لزوم توجه به همه ابعاد ساخت یک مستند تاثیرگذار عنوان کرد: تقویت پژوهش در حوزه مستندسازی مسئله‌ای جدی است و بر همین اساس باید برای آن بودجه مناسبی در نظر گرفته شود.

در ادامه حجت طاهری، تهیه کننده مستند «احتضار» از کهگیلویه و بویراحمد که سیمرغ بلورین جشنواره فجر امسال را هم کسب کرده نیز در سخنانی با تاکید بر ضرورت حفظ جنگل‌ها و مراتع استان به عنوان سرمایه ملی گفت: 87 درصد جنگل و مراتع زاگرس در حال نابودی است و در این بین مستند «احتضار» اثری واقع‌گرایانه و در ژانر رئال اجتماعی است که قصه ی پر غصه نابودی جنگل‌های زاگرس را بیان می‌کند.

وی افزود: در جشنواره چهلم فجر، سیمرغ بلورین به این اثر تعلق گرفت که در هشت سال گذشته و در سطح مراکز استان‌ها بی سابقه بوده است.

مهدی نورمحمدی کارگردان مستندهای «آواز کوچک» و «پرندگان ایلام» از استان ایلام هم گفت: اگر سهم اعتبارات متمرکز مراکز و سیمای استان‌ها برای هنرمندان مستندساز گمنام که مجاهدانه کار می‌کنند، افزایش یابد اتفاق بزرگی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: برگزیده شدن پنج استان کشور در حوزه ساخت مستند نشان می‌دهد پویشی استانی در حوزه ساخت مستندهای فاخر در کشور به راه افتاده است.

نورمحمدی با بیان اینکه از سال 92 که آخرین سیمرغ به استان ایلام برای ساخت مستند «در پناه بلوط» تعلق گرفت تاکنون آنگونه که باید به مراکز توجه نشده است گفت: تا امروز که اینجا هستیم تقریبا ارتباط هنرمندان استان‌ها با مرکز قطع بود.

بهمن ابراهیمی‌کارگردان مستند «آق گل» از همدان نیز طی سخنانی اظهار کرد: همانطور که همکارانم تاکید داشتند، لازم است اعتبار مالی بیشتری در اختیار مراکز قرار بگیرد تا در کنار اهتمام مستندسازان به دو مسئله مهم خلاقیت و پژوهش‌محوری، شاهد رویش‌های جدید در حوزه مستند باشیم.

کامران جاهدی کارگردان مستند «تفنگ برادرم» از استان کرمانشاه نیز در این مراسم با اشاره به سختی‌های تولید آثار مستند به ویژه در استان‌ها خاطرنشان کرد: مدت‌ها زمان می‌برد تا یک ایده اولیه به اثری در خور توجه و قابل ارائه در جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی تبدیل شود بنابراین در این مدت باید از هنرمندان و مستندسازان حمایت کافی صورت بگیرد.

مهدی ایمانی شهمیری کارگردان مستند «پریزاد» از سمنان هم در مراسم تقدیر از مستندسازان برگزیده استان‌ها در سخنانی اظهار کرد: توانمندی مستندسازان مراکز بارها به اثبات رسیده و آنچه در حال حاضر به آن نیاز داریم، اعتماد بیشتر از قبل مدیران است چرا که ایده‌های بسیاری وجود دارند که اگر توجه لازم به آنها بشود، ظرفیت تبدیل شدن به مستندهای فاخر در سطح ملی و بین‌المللی را دارند.

در ادامه سید عباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌ها و مدیران کل مراکز کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، سمنان، همدان و کرمانشاه، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در زمینه تولید مستند و محورهای محتوایی این آثار ارائه کردند.

در پایان مراسم و با حضور سرپرست معاونت، مدیران کل مراکز کهگیلویه و بویر احمد، ایلام، کرمانشاه، همدان و سمنان، رئیس مرکز سیما و مدیر هماهنگی تولیدات سیمای استان‌ها ، از پنج کارگردان حاضر، تقدیر شد.

انتهای پیام//