شهر خبر

قائم مقام سازمان تبلیغات مطرح کرد؛

توجه به زمینه‌های راهبردی «سرود» در فعالیت‌های هنری کشور

توجه به زمینه‌های راهبردی «سرود» در فعالیت‌های هنری کشور

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر استمرار جریان تولید سرود و آهنگ‌های انقلابی، از نقش جشنواره‌های موضوعی سرود در شناسایی و معرفی استعدادهای برتر سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تاکید بر استمرار جریان تولید سرود و آهنگ‌های انقلابی، از نقش جشنواره‌های موضوعی سرود در شناسایی، معرفی استعدادهای برتر و ظرفیت سازی برای شناخت مجموعه‌های فعال در این زمینه سخن گفت.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره سرود فجر اظهار کرد: جشنواره سرود فجر به جهت تمرکز بر موضوع سرود در تربیت نسل، رشد، بالندگی و امیدآفرینی در نوجوانان و جوانان، تقویت و شکل‌دهی جریان‌های هنری در میدان فرهنگ و رسانه تاثیرگذار است چرا که سرود از نظر تربیتی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر نسل‌های آینده بگذارد.

حریزاوی ادامه داد: سرود از نظر تربیتی می‌تواند روح جمعی را تقویت کند برخلاف خوانندگی فردی که نوعی فردگرایی و توجه به استعدادهای شخصی را پوشش می‌دهد. در خوانندگی فردی گاهی افراد اگر مراقبت اخلاقی نداشته باشند، دچار خودنمایی و خودشیفتگی می‌شوند، به سمت درآمدها و فعالیت‌های اقتصادی رفته و از ماموریت فرهنگی خود باز می‌مانند. از آنجایی که سرود روح جمعی، اتحاد و رشد ایجاد می‌کند و معمولا در ظرف مساجد و هیأت‌ها شکل می‌گیرد از جهت راهبردی باید بیشتر به آن توجه شود و در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم صورت بگیرد.

وی رشد کیفی و کمی سرود انقلابی را قابل توجه دانست و گفت: امروز پرورش شاعران جوان و انقلابی و تولید محتوای متناسب در حوزه سرود، شعر و ادبیات انقلاب اسلامی امیدوار کننده و آینده بهتری در این انتظار این عرصه است. البته اگر رویداد سرود با رویدادهای مناسبتی مانند دهه فجر و دهه بصیرت که مردم شور و شوق و دستگاه‌ها به بزرگداشت آن اهتمام دارند، پیوند بخورد، می‌تواند گفتمان‌ساز و جریان‌ساز باشد. بنابراین باید سرود را در مناسبت‌ها جدی گرفت و به عنوان عضو ثابتی در برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی قرار داد، همین مسأله باعث رشد و بالندگی سرود انقلابی می‌شود.

توجه به زمینه‌های راهبردی «سرود» در فعالیت‌های هنری کشور

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی به بیان راهکارهایی جهت ارتقای سطح کیفی و فنی تولیدات سرود پرداخت و گفت: از جمله کارهایی که می‌تواند به ارتقای سطح کیفی و فنی سرود کمک کند اتصال مستقیم جریان شعر و تقویت شاعران جوان است. در سرودها باید از شعرهای نو و حاوی مضامین مترقی و متعالی استفاده کرد. اتصاد گروه‌های سرود به جریان مداحان جوان و انقلابی، مطالبه جریان سرود از مساجد و مدارس و تقویت جریان موسیقی انقلاب از دیگر کارهایی است که می‌توان در این حوزه انجام داد.

حریزاوی در پایان یادآور شد: مساجد در حوزه سرود در دوران دفاع مقدس بسیار فعال بودند، امروز نیز می‌توان از ظرفیت عظیم مساجد در این خصوص استفاده کرد. مدارس نیز ظرفیت و پتانسیل خوبی برای پرورش این هنر دارند، هر مدرسه و حتی هر کلاس می‌تواند یک گروه سرود داشته باشد و در مناسبت‌های مختلف به اجرای برنامه بپردازد. صدا و سیما، حوزه هنری و مرکز آفرینش‌های بسیج نیز باید در این حوزه فعال شده و در تقویت جریان موسیقی انقلاب اسلامی نقش موثری ایفا کنند.