کاهش نرخ فرار

Bounce Rate یکی از شاخص های رازآلود در دنیای سئو و دیجیتال مارکتنیگ است. در حقیقت نرخ پرش نشان می دهد که تجربه ی کاربری وبسایت شما تا چه حد در جهت اهداف شماست. گوگل بانس ریت را اینگونه تعریف می کند:

درصد بازدید از یک صفحه بدون انجام هیچ عملیات دیگری، یعنی کاربر وارد سایت شما می شود و بدون اینکه عملیاتی در آن انجام دهد صفحه را ترک می کند. در حقیقت کاربر یا بازدید کننده از سایت شما پرش می کند.

تعریف ساده ای است نه؟

هر چقدر که تعریف آن ساده است دلایل آن پیچیده است. از رفتار کاربران به صورت کمی گرفته تا اشکالات طراحی و مشکلات پیش بینی نشده می توانند دلایل افزایش نرخ پرش باشند. در حقیقت بانس ریت به وبسایت ها کمک می کند تا اشکالات سایت خود را پیدا کنند و تجربه ی کاربری بهتری در اختیار کاربران قرار دهند.

نرخ پرش بالا در الگوریتم های رتبه بندی گوگل یک شاخص ضعف محسوب می شود به این معنا که کاربران نمی توانند آنطور که باید از سایت شما بهره وری کنند. در نتیجه گوگل این سیگنال را یک سیگنال بد تلقی می کند و در الگوریتم های رنکینگ دخیل می کند. حالا ما به شما 20 روش یاد خواهیم داد که بانس ریت سایت خود را کاهش دهید. کاهش بانس ریت همزمان Time-On-Page سایت شما را هم افزایش می دهد و باعث می شود تا راحت تر کاربران را جذب کنید و در مسیر و هدف کاری خود قرار دهید.

1. به زمان بارگذاری صفحات سایت توجه کنید.

کاربران اینترنت همیشه عجول هستند. اگر صفحات سایت شما زود لود نشوند کاربر بلافاصله سایت شما را ترک می کند. در حقیقت سرعت کم سایت یکی از اصلی ترین عوامل افزایش نرخ پرش است. این عامل در گوشی های موبایل بسیار مهم تر هم می شود. چون کاربران موبایل غالبا عجول تر از کاربران دسکتاپ هستند.

2. جستجو در سایت را ساده تر کنید.

سایت های زیادی اضافه کردن المان جستجو در سایت را نادیده می گیرند. اما کاربران وقتی وارد سایتی می شوند عمدتا به دنبال چیزی هستند و سعی می کنند از جستجوی داخل سایت استفاده کنند. این مورد برای سایت های فروشگاهی یک الزام است. اگر کاربران به راحتی آیکون جستجو در سایت را ببینند و  بتوانند از آن استفاده کنند صفحات دیگری را نیز جستجو می کنند و نرخ پرش صفحات ورودی شما کاهش می یابد.

3. منوی کاربری راحت در اختیار کاربران قرار دهید.

Navigation یا منوی کاربری باید راحت و در دسترس باشد. کاربران نیاز دارند تا در یک سایت به راحتی هر چیزی که می خواهند را پیدا کنند. اگر دسته بندی ها  و منوی سایت شما سرراست و راحت باشد راحت تر می توانند به چیزی که می خواهند دست پیدا کنند. اگر کاربران نتوانند به راحتی به قسمت های مختلف سایت نظیر صفحات فروشگاه، بخش های تماس با ما و مواردی از این دست بروند صفحه را ترک می کنند.

4. روی طراحی عالی تمرکز کنید.

طراحی سایت اولین چیزی است که روی کاربر تاثیر می گذارد. در علم روانشناسی به این عامل تاثیر اولیه می گوییم و عمدتا در اولین ثانیه ای که کاربر وارد سایت شما می شود اتفاق می افتد. اگر طراحی سایت شما دلپذیر و جذاب باشد کاربران مدت زمان زیادی در آن باقی می مانند و به قسمت های مختلف سایت هم سر می زنند. طراحی عالی صرفا استفاده از المان های تاثیرگذار نیست. بخش عمده ای از طراحی به راحت بودن کاربر در سایت برمی گردد.

5. موبایل در اولویت قرار دارد.

در حال حاضر بیش از نیمی از ترافیک اینترنت در جهان را گوشی های موبایل به خود اختصاص داده اند. پس باید روی رابط کاربری و تجربه ی کاربری در حالت موبایل به صورت ویژه تمرکز کنید. طراحی ریسپانسیو و واکنش گرا و همچنین راحتی کاربران و سرعت بارگذاری بالا در موبای یکی از مهم ترین المان های طراحی سایت است.

6. خوانایی را فراموش نکنید.

محتوای صفحات شما باید کاملا خوانا باشند و در قالبی موثر داخل صفحات سایت قرار گرفته باشند تا روی کاربران تاثیر بگذارد. از نقطه نظر یک کاربر محتوای سایت مهم ترین قسمت آن است و به دنبال محتوای موردنظر خود داخل سایت شماست. هیچ بازدید کننده ای دوست ندارد متن های درهم  و برهم و غیرسازماندهی شده داخل سایت ها ببیند. اندازه ی متن ها، بلاک های منظم محتوایی و تایتل ها و هدینگ های منظم مهم ترین مسئله ای است که در نرخ پرش تاثیر مستقیم دارد.

7. پاراگراف های کوتاه تاثیر بیشتری دارند.

سعی کنید مختصر و مفید صحبت کنید و از شرح بسط دادن موضوع در پاراگراف های بلند خودداری کنید. پاراگراف های بلند به ندرت خوانده می شوند. جملات را هم کوتاه کنید. جملات کوتاه تر خوانایی بیشتری دارند. اگر پاراگراف ها را بلند و طولانی در نظر بگیرید مستقیما روی حوصله کاربر تاثیر منفی می گذارند.

8. محتوای متنوع استفاده کنید.

علاوه بر خوانایی، چیز دیگری که باید روی آن تمرکز کنید انواع مختلف محتوا است. از عکس های تاثیرگذار گرفته تا اینفوگرافیک و محتوای ویدیویی و مواردی از این دست در درجه ی اهمیت بالاتری قرار دارند. در حال حاضر ویدیو یکی از تاثیرگذارترین هاست و اکثر وبسایت های مطرح دنیا برای کاهش نرخ پرش از آن استفاده می کنند. وقتی کاربران ویدیویی را در صفحات سایت می بینند بلافاصله روی آن کلیک می کنند. این کلیک در حقیقت به معنای انجام یک عملیات توسط کاربر است و نرخ پرش کلی سایت شما را کاهش می دهد.

9. کلیدواژه های مرتبط در نرخ پرش تاثیر دارند.

از کلیدواژه های مرتبط استفاده کنید. اگر کاربری روی سایت شما کلیک کند ولی محتوا آن چیزی نباشد که دنبال آن می گردد، بلافاصله سایت را ترک می کند. در گذشته بسیاری از سایت ها از تگ ها و برچسب های گمراه کننده برای سئو صفحات خود استفاده می کردند و برخی کلیدواژه های مهم را بدون اینکه ربطی به محتوای صفحه داشته باشند در این برچسب ها لحاظ می کردند. اما در حال حاضر این برچسب های گمراه کننده حتی یک المان منفی هم به شما می روند و نرخ پرش را افزایش می دهند.

10. مخاطب مرتبط جذب کنید.

علاوه بر اینکه باید از کلیدواژه های مشخص و مرتبط استفاده کنید. باید کاربران خود را هم بشناسید و متناسب با آن ها محتوا تولید کنید. یعنی باید مخاطب هدف خود را به درستی جذب کنید. به طور مثال اگر شما یک آژانس تبلیغاتی هستید باید صاحبان کسب و کارها را جذب کنید و نه افراد دیگری که در راستای هدف شما نیستند. روی کاربران و گروه های خاصی متمرکز شوید. کاربران متفرقه نمی توانند با محتوای سایت شما تعاملی داشته باشند  و بلافاصله آن را ترک می کنند.

11. پاپ آپ های مزاحم را حذف کنید.

کاربران پاپ آپ ها را دوست ندارند. پاپ آپ ها کارکرد سابق شان را از دست داده اند، پاپ آپ ها در محیط موبایل هم بزرگتر از حد معمول دیده می شوند و تجربه ی کاربری سایت را با سیگنال های بدی مواجه می سازند.

12. تبلیغات آزاردهنده را محدود کنید.

دقیقا مثل پاپ آپ ها، تبلیغات مزاحم هم باید کنار گذاشته شوند. این یکی از معضلات بزرگ اغلب سایت های ایرانی است که از تمام قسمت های سایت برای تبلیغات استفاده می کنند. اگر جای خاصی را برای این تبلیغات در نظر بگیرید بسیار بهتر است. پیشنهاد می شود در قسمت های حساس سایت از این موارد استفاده نکنید. هر چیزی که تمرکز کاربران را به هم بریزد و تجربه ای ناخوشایند برای آن ها ایجاد کند باعث می شود تا صفحه را ترک کنند.

13. Call-to-Action های ترغیب کننده استفاده کنید.

Call-to-Action ها در وبسایت شما باید کاملا واضح و قابل رویت باشند و بتوانند کاربران را ترغیب کنند. اگر شما به کاربران هیچ دستور یا پیشنهادی ندهید قاعدتا کاربران صفحات شما را ترک می کنند. در نتیجه باید تمام صفحات شما به نحوی با سایر صفحات دیگر در ارتباط باشند. سعی کنید از اصول روانشناسی و کپی رایتینگ در نگارش متن Call-to-Action ها استفاده کنید تا کاربران قانع شوند و روی آن ها کلیک کنند. رنگ های استفاده شده، فونت، محتوا و … مواردی هستند که مستقیما روی کلیک کاربران تاثیر می گذارند.

14. لینک های شکسته را محدود کنید.

سعی کنید سایت شما هیچ لینک شکسته ای نداشته باشد. لینک های شکسته مستقیما نرخ پرش را بالا می برند چرا که کاربران متوجه می شوند چنین لینکی وجود خارجی ندارد و بلافاصله صفحه را ترک می کنند. از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید تا راحت تر به لینک های سایت خود دسترسی کنید و از ابزارهای مربوط به رصد کردن لینک های شکسته در سایت استفاده کنید. Screaming Frog یکی از ابزارهای شناخته شده در این حیطه است.

15. روی لینک سازی داخلی تمرکز کنید.

لینک داخلی در حقیقت یک ابزار برای متصل کردن صفحات مختلف سایت است. باید سعی کنید یک استراتژی لینک سازی داخلی مختص خود داشته باشید. این کار به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی به محتوای مرتبط و سایر صفحات مرتبط شوند و روی آن کلیک کنند. در حقیقت این کار کاربران را مدت زمان زیادی در صفحات مختلف سایت نگه می دارد.

16. مطمئن باشید که لینک های شما در New Tab باز می شوند.

در ساخت استراتژی لینک سازی دقت کنید که لینک های شما حتما در تب های جدید باز شوند چون در برخی وبسایت ها این قابلیت محدود می شود و لینک ها در خود صفحه باز می شوند. برخی کاربران لینک های جدید  را در تب های جدید باز می کنند تا پس از خواندن محتوای فعلی بتوانند آن را هم بخوانند. همچنین این کار باعث می شود کاربر زمان زیادی را در سایت شما سپری کند و چند صفحه از وبسایت شما همزمان باز باشند.

17. صفحات 404 سودمند بسازید.

وقتی یکی از صفحات شما در دسترس نیست کاربران با خطای 404 مواجه می شوند. شما باید در این صفحات لینک های مستقیم به صفحات اصلی سایت را قرار دهید تا کاربران روی آن کلیک کنند.

18. به طور منظم پست منتشر کنید.

محتوی تازه به کاربران این امکان را می دهد تا موضوعات مختلفی را در سایت شما پیدا کنند و در صفحات و پست های مختلف آن دنبال مطالب موردنظر خود باشند. اگر محتوای باکیفیت در تعداد بالا منتشر کنید مطمئنا محتوای سایت شما قدرتمند تر می شود و کاربران زمان بیشتری را در آن سپری می کنند و نرخ پرش شما هم کاهش می یابد.

19. به سایت خود اعتبار ببخشید.

کاربران به دنبال سایت های معتبر هستند. چرا که دنیای اینترنت پر از فیک نیوز و محتوای بدردنخور است. پس هر چه میزان اعتبار شما بیشتر شود کاربران اعتماد بیشتری به سایت و مطالب شما خواهند داشت. محصولات خود را باکیفیت قرار دهید. محتوای جالب توجه و معتبر منتشر کنید و منابع این محتوا را مشخص کنید. نظرات مثبت و منفی کاربران را نمایش دهید و سعی کنید از نظرات مشتریان در قسمت های مختلف سایت استفاده کنید تا کاربران با خیال راحت از محتوای سایت شما بهره ببرند.

20. از گوگل آنالیتیکس و ابزارهای مشابه آن استفاده کنید.

ابزارهای زیادی برای رصد کردن سایت شما وجود دارد که یکی از بهترین آن ها گوگل آنالیتیکس است. شما می توانید از طریق گوگل آنالیتیکس مستقیما به آمار بانس ریت خود دسترسی پیدا کنید و تست هایی را برای سنجش تغییرات اعمال شده در سایت انجام دهید. ابزارهایی مانند Hotjar نیز نقشه ای از عملیات کاربران در سایت به شما نمایش می دهند تا ببینید کاربران چگونه با وبسایت شما تعامل دارند.

سخن پایانی

با این راهکارها و اعمال صحیح آن ها در سایت می توانید در وهله ی اول یک تجربه ی کاربری فوق العاده برای کاربران خود ایجاد کنید و نرخ پرش سایت خود را هم کاهش دهید. با بهبود این آمارها رتبه ی شما هم بهبود پیدا می کند و عملکرد بهتری در زمینه ی سئو سایت خواهید داشت.