شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طرح صیانت#مجلس#شفافیت

طرح صیانت را بی رحمانه نقد کنید | طرح فعلی با طرح اولیه ۸۰ درصد تفاوت دارد | قرار باشد مردم ضرر کنند این قانون اجرا نمی شود

دو روز است که طرح صیانت دوباره جنجال بر انگیز شده است؛ هم در مجلس و هم در سطح جامعه. جنجالی که نشان از مشخص نبودن جزئیات طرح برای جامعه و حتی نمایندگان است. بدین معنا که اگر شفافیت بیشتری صورت می گرفت و مردم بیشتر از موضوع مطلع می شدند چه بسا انتقادها هم کاهش می یافت.

سیاهکلی

همشهری آنلاین - فتانه احدی: جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد و نمایندگان به کلیات طرح با عنوان جدید «نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» رأی مثبت دادند. این موضوع از روز گذشته جنجال بسیاری را در فضای رسانه‌ای کشور در پی داشته است. بنا به گفته اعضای کمیسیون، این طرح پس از ۴۸ جلسه کارشناسی با حضور گروه‌های مختلف حقیقی و حقوقی از وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای مختلفی از جمله وزارت ارتباطات، مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز ملی فضای مجازی، آماده شده و حال کلیات آن به تصویب اعضا رسید.

البته نحوه تصویب آن اعتراضات بسیاری از نمایندگان مجلس را در پی داشت تا آنجا که نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در واکنش به بحث ها در این باره گفت: «معاونت قوانین مجلس ایراداتی به تصویب حمایت از کاربران فضای مجازی در کمیسیون گرفته است که هیات رئیسه باید درباره این موضوع تصمیم گیری کند و اگر هیات رئیسه ایرادات معاونت قوانین را بپذیرد، رای گیری درباره کلیات باید دوباره انجام شود.» 

در این باره با لطف‌الله سیاهکلی سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی درباره تصویب کلیات این طرح با عنوان « نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» به گفت‌وگو نشستیم.

سیاهکلی ایراد معاونت قوانین مجلس را شکلی عنوان کرد و گفت: «ما جز کسانی بوده‌ایم که اشکال اساسی به طرح گرفته‌ایم و این طرح را بیش از ۵ ماه است که چکش‌کاری می‌شود و با متخصصان صحبت می‌شود برای اینکه خطای زیادی نداشته باشد. به هرحال امکان خطا وجود دارد اما برای اینکه به صفر برسد حضور مردم و متخصصان را می‌طلبد.»

وی همچنین از رسانه ها و مردم خواست که «نقادانه به موضوع بنگرند و طرح را بی رحمانه نقد کنند.» 

متن کامل گفت وگوی همشهری آنلاین با سیاهکلی را بخوانید:

آیا رای کمیسیون طرح صیانت باطل شده است؟

معاونت قوانین مجلس یک ایراد شکلی گرفته است بر این مبنا که اگر قرار باشد طرحی تغییر بکند باید بر اساس ماده ۱۴۲ این تغییرات انجام شود. بنابراین باید تشریفات قانونی این تغییر رعایت شود. اکنون این مسئله در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی می شود و باید دید در جلسه هیئت رئیسه با معاونت قوانین چه تصمیمی در این باره گرفته خواهد شد. بعد از حل این مسئله در جلسات بعد درباره مواد و تبصره‌های این طرح و این قانون وارد شور خواهند شد.

بعد از جلسه تصویب طرح صیانت از فضای مجازی موج عظیمی از مخالفت‌ها در فضای مجازی راه افتاد، درباره این نظر شما چیست؟

در طرح اولیه که خود ما نیز مخالفش بودیم ایرادات زیادی وجود داشت که سعی شده است آنها برطرف شود. این طرح با طرح قبلی خیلی متفاوت است و بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد تغییرات داشته است. همچنان نیز نیاز به نظر مردم و متخصصان و اهالی رسانه دارد تا با دقت و مطالعه نقطه نظرات خود را عنوان کنند تا در جلسات کمیسیون به آن توجه شود. ما به دنبال تصویب قانونی هستیم که به نفع مردم باشد. اگر قرار باشد عموم مردم متضرر شوند، این قانون جایگاه اجرایی پیدا نمی‌کند. صاحبان اندیشه و متخصصان و افراد نظام و کشور و مردم حتما ورود کنند و مجلس پذیرای آنها است. اکنون کلیات تصویب شده و هنوز جزییات آن مشخص نشده است. حتی بعد از مشخص شدن آن که ماه‌ها طول خواهد کشید به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد و در این حین نیز اگر اشکالی باشد قابل رفع و حل و فصل است. ما انتظار داریم مردم به صورت جزء به جزء با طرح مخالفت کنند و بگویند که کدام بخش مشکل دارد و کدام بخش ایراد دارد که حتما ما این ایرادات را لحاظ می‌کنیم. کمیسیون مشترک به دنبال ایجاد قانونی نیست که عموم مردم دچار مشکل شوند.

 در فضای مجازی سخنان برخی از نمایندگان برای مثال که از دسترس خارج کردن گوگل باعث عصبانیت مردم شده است، نظر شما دراین باره چیست؟

قطعا هر سخنی غیر کارشناسی در این باره نشان دهنده بی‌اطلاع بودن بازگو کنندگان آن است. آنها حتما طرح را نخوانده و در موردش اطلاعی ندارند. این طرح  مردم را متضرر نمی‌کند. اگر این طرح بخواهد مردم را متضرر کند قابلیت اجرا ندارد. مردم بدانند برای جمع کردن متخصصان این حوزه ما را به این کمیسیون دعوت کرده‌اند. برای اینکه طرحی نوشته شود که در حوزه فضای مجازی قابلیت اجرا داشته باشد. مردم مطمئن باشند همان طور که طرح اولیه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد تغییر پیدا کرده، دلیلش این است که نیروهای متخصص دراین کمیسیون از جمله بنده نمی‌گذاریم که قانونی تصویب شود که به ضرر عموم مردم باشد. این‌که کلی‌گویی کنیم نه به نفع ما و نه به نفع مردم است بلکه باید به جزئیات نگاه کنیم و عیب ها را برطرف کنیم.

بسیار از مردم نگران شغل‌های مجازی خود هستند، آیا این طرح می تواند خللی درکارهای آنها ایجاد کند؟

حتما اینگونه نخواهد بود. قطعا اگر این طرح بخواهد چنین خللی ایجاد کند با کمک و راهنمایی متخصصان امر، صفر تا ۱۰۰ این طرح قابل بازنگری است. ایرادات در صحن مجلس مطرح می شود و دوباره تصمیم‌گیری خواهد شد. ما هم وکیل مردم هستیم و  وظیفه داریم در کنار مردم باشیم تا مشکلی در زندگی مردم ایجاد نشود. ما جزء کسانی بوده‌ایم که اشکال اساسی به طرح گرفته‌ایم و بیش از ۵ ماه است که آن را با همراهی متخصصان چکش‌کاری می کنیم تا خطای زیادی نداشته باشد. به هرحال امکان خطا وجود دارد اما برای اینکه به صفر برسد حضور مردم و متخصصان را می‌طلبد.

شدت نقدها چه بسا نشان از شفاف نبودن طرح برای مردم دارد، در مقابل نقدهایی که به این طرح می‌شود مجلس چه واکنشی دارد؟

نقدها و اعتراضات مردم از همان طرح ابتدایی است اما با این طرح جدید جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. اما با این وجود ما از رسانه‌ها می‌خواهیم نقادانه به موضوع بنگرند و طرح را بی رحمانه نقد کنند. اگر این طرح بی رحمانه نقد شود قانون خوبی تصویب خواهد شد و مردم هم راضی خواهند شد.

این طرح چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

به طور کلی این طرح ایجاد مقررات برای اقدامات و مشاغل مجازی است. انتقال صنوف واقعی به فضای مجازی. تشکیل یک هیئت نظارت بر مشاغل از اهداف این طرح است. فضای مجازی خیلی از امور مردم را دربر می‌گیرد. اکنون ما در طلیعه فضای مجازی هستیم در آینده بیش از  ۸۰ تا ۹۰ درصد از مردم و نیازهایشان با فضای مجازی همراه خواهد بود. هم اکنون نیز تعداد زیادی از کسب و کارها به فضای مجازی منتقل شده اند بنابراین باید جایی باشد که مردم شکایت‌های خود را به آنجا ارجاع دهند. تاکید بر این نکته که بحث فیلترینگ به این طرح و قانونی که تصویب خواهد شد مربوط نیست بسیار ضروری است.

جزییات این قانون چه زمانی اعلام خواهد شد؟

زمان هنوز مشخص نیست چرا که با توجه به بحث بودجه، جلسات صحن ۳ شیفته برگزار می‌شود و نمایندگان زمان مازاد ندارند. به همین دلیل هر زمان که وقت نمایندگان اجازه دهد، جلسه کمیسیون را برگزار می‌کنیم. قطعا این اتفاق در سال آینده می‌افتد. شما خواهید دید سر هر جمله و کلمه جدل های زیادی خواهد شد و کمیسیون چون آنلاین است مردم به دقت می‌توانند در جریان جزئیات این قانون قرار بگیرند.