شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#رئیس جمهور#دولت سیزدهم

تهران تایمز بررسی کرد؛

سفر «رئیسی» به قطر/ گامی دیگر در راستای پیشبرد سیاست همسایگی

سفر «رئیسی» به قطر/ گامی دیگر در راستای پیشبرد سیاست همسایگی

رئیس جمهور ایران سفری دو روزه به قطر داشت که در ارتقای تلاش دولت سیزدهم برای برقراری رابطه هرچه نزدیک تر با همسایگان، مؤثر بود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز گزارش امروز خود را به اهمیت سیاست تعامل با همسایگان در دولت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، اختصاص داد.

این روزنامه با اشاره به سفر دو روزه رئیسی به قطر با هدف مشارکت در ششمین نشست کشورهای صادرکننده گاز، نوشت: این سفر در عین حال «سیاست همسایگی» را که دولت سیزدهم در راستای تقویت روابط ایران با همسایگان متعدد دنبال می کند، برجسته کرد.

ایران یکی از معدود کشورهایی است که ۱۵ همسایه دارد که از این میان، با هفت کشور مرز زمینی مشترک و با بقیه آنها مرز آبی دارد.

وقتی سید ابراهیم رئیسی در آگوست سال میلادی گذشته، دولت را به دست گرفت، رابطه ایران با اغلب همسایگان یا به لحاظ سیاسی پرتنش بود و یا اینکه پویایی اقتصادی نداشت. و این مسئله ای بود که باید تغییر می کرد. به این ترتیب، رئیس جمهور جدید ایران و تیم سیاست خارجی اش با تصویر واضحی از آنچه در این حوزه می خواستند، قدرت را در اختیار گرفتند: سیاست همسایگی.

هدف از این سیاست جدید این بود که تا جایی که امکان دارد، روابط اقتصادی با همسایگان ارتقا پیدا کند و همین سیاست است که در اغلب سفرهای خارجی رئیسی و حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی وی، اصلی تعیین کننده تلقی می شود.

تا این لحظه، کارنامه سیاست خارجی رئیسی و امیر عبداللهیان درخشان بوده است. نخستین دستاورد در سپتامبر سال میلادی گذشته و طی اولین سفر خارجی رئیسی به تاجیکستان حاصل شد که پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای بود.

سید ابراهیم رئیسی نیز عضویت در این سازمان را موفقیتی دیپلماتیک ارزیابی کرده بود که در ادامه سیاست همسایگی حاصل شد.

وی از سفر به قطر نیز ارزیابی مشابهی داشت و گفت که دولتش انرژی و تلاش زیادی را صرف توسعه روابط با همسایگان کرده است. رئیسی همچنین گفت تقویت رابطه با همسایگان در مرکز برنامه توسعه سیاست خارجی وی قرار دارد و از زمان آغاز به کار دولتش حجم مبادلات تجاری با برخی همسایگان سه برابر شده حال آنکه در گذشته به این ظرفیت ها توجه اندکی می شد.

رئیسی در دیداری که با ایرانیان ساکن قطر داشت، بر هدف اصلی پیروی از سیاست همسایگی مبنی بر افزایش حجم صادرات تاکید کرد و گفت: در صحبت هایی که با امیر قطر و نخست وزیر این کشور داشتم، عزم جدی برای برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی وجود داشت. بنابراین، ایرانیانی که در قطر زندگی می کنند، می توانند نقش بسیار مؤثری در تحقق این هدف ایفا کنند.