به گزارش برنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، مراسم اختتامیه همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده پس از برگزاری چندین نشست تخصصی در روز سه‌شنبه ۳ اسفند هزار وچهارصد  در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی و با حضور دکتر حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام و جمعی از فرهیختگان و شخصیت های علمی و فرهنگی کشور، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، برگزار شد.

در ابتدای این همایش ملّی، دکتر محمدحسین رجبی دوانی، دبیر علمی همایش، به تبیین و تعریفی از تمدن پرداخت و گفت: «تمدن اگرچه از منظر دانشمندانی که در این خصوص اظهارنظر کردند با یک نگاه مادی نگریسته می‌شود و دستاورد ذوق و شعور بشر است اما اساساً پیامبران الهی تمدن‌سازان بشر بودند. مسلم است که تمدن، رابطه مستقیمی با قدرت و حاکمیت دارد و انبیایی که قدرت و حکومت داشتند، در این عرصه موفق‌تر بوده‌اند. برای مثال حضرت موسی(ع) قدرت و حکومت داشت و توانست تا تمدن جدید بسازد. البته تمدن‌سازی وظیفه انبیا نبوده بلکه وظیفه اصلی ایشان هدایت بشر برای رسیدن به کمال بوده است. برای شکل‌گیری تمدن، وجود امنیت لازم است و معمولا تمدن‌های قدیمی و کهن جهان در کنار مناطق خوش آب و هوا و حاصلخیز ایجاد می‌شدند اما اسلام در منطقه‌ای ظهور پیدا کرد که نه از لحاظ امنیتی و نه از لحاظ آب و هوایی در شرایط مناسبی قرار نداشت.

وی افزود: مؤلفه‌های اسلام برای ایجاد و توسعه تمدن با نظریات ارائه شده از سوی اندیشمندان غربی متفاوت است. اسلام تحول بزرگی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، سبک زندگی و ... ایجاد کرده و در تمامی این حوزه‌ها حرف برای گفتن دارد. متأسفانه در پی رحلت پیامبر(ص) و انحرافی که در اسلام رخ داد، ضربه‌های جبران ناپذیری به اسلام و تمدن نوپای اسلامی وارد شد اما با وجود اینکه قدرت به دست نااهلان افتاد، به دلیل وجود بن‌مایه‌های عمیق از زمان پیامبر(ص)، تمدن عظیم اسلامی در سده‌های بعدی ایجاد شده و تمدن مسلمانان تا قرن‌ها بزرگ‌ترین تمدن عالم بود. 

دکتر رجبی دوانی ادامه داد: در دوران کوتاه حضرت امیر(ع) نیز با وجود اینکه فتنه‌های فراوانی در عالم اسلام و در برابر حکومت ایشان رخ داد، اما آن حضرت از تمامی فرصت‌های به دست آمده استفاده کرده و تلاش کردند تا راه پیامبر(ص) را در حوزه تمدنی اسلام ادامه دهند.

 آن تمدنی که در عالم اسلام شکل گرفت، در حقیقت تمدن مسلمانان بود نه تمدن اسلام؛ چراکه بعضا حوزه‌های مختلف این تمدن در دوران حکومت‌هایی همچون عباسی و ... با تفکرات دیگر تمدن‌ها مخلوط شد. البته در نهایت تمدن بزرگ مسلمانان در جهان شکل گرفت و تا قرن‌ها در جهان حرف اول را می‌زد.

وی تاکید کرد: پس از دوران رنسانس که جهان غرب سیطره عجیبی بر جهان پیدا کرد، تمدن مسلمانان نیز تا زمان وقوع انقلاب اسلامی رو به افول نهاد. تمدن مسلمانان با انقلاب اسلامی تجدید حیات پیدا کرده و به قدرت رسید. انقلاب اسلامی توانست تا اسلام را تجدید حیات کرده و به قدرت برساند. دشمنی‌هایی که با انقلاب اسلامی می‌شود همگی از روی حساب و کتاب است و غربی‌ها می‌دانند که چنانچه انقلاب اسلامی را به حال خود بگذارند، تمدن خیره‌کننده‌ای خواهد ساخت. رهبر معظم انقلاب اسلامی که خود از اندیشمندان و فرهیختگان و عالمان هستند، اندیشه تمدن نوین اسلامی را مطرح کردند و امروز این وظیفه نخبگان و عالمان جامعه است تا این تفکر را پیگیری و اجرایی کنند. رسیدن به تمدن نوین اسلامی نه تنها دور از دسترس نیست بلکه می‌تواند با حرکت جهشی محقق شود. 

رجبی دوانی در پایان گفت: دانشگاه جامع امام حسین(ع) به عنوان مرکز علمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این افتخار را دارد که با وجود اساتید و دانشمندان عالم خود گام در راه تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی نهاده و برنامه‌های فراوانی اجرایی کرده که یکی از این برنامه‌ها، برپایی همایش ملی انقلاب اسلامی در افق تمدنی آینده است»

در این مراسم آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، جناب دکتراصغر طاهرزاده و جناب دکتر، حسین کچوئیان نیز مطالب خودبیان کردند.

گفتگوی علمی دکتر عطاالله بیگدلی، دکتر سجاد صفارهرندی و دکتر میلاد دخانچی با موضوع « ایران آینده از افول تا تمدن» یکی دیگر از برنامه‌های این همایش بود.

 پیش از این مراسم، ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه ی همایش، ارسال و مورد پذیرش قرار گرفته است و ۹ دانشگاه و پژوهشگاه کشور همزمان با دهه فجر میزبان برگزاری پیش ‌همایش در محورهای نه‌گانه همایش بودند. این پیش همایش‌ها با حضور و سخنرانی اساتید شاخص، ارائه مقاله‌های منتخب و برگزاری مباحثه و گفتگوی علمی کارشناسان حوزه مورد بحث همراه بوده و میزبانی هر محور را یکی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور برعهده داشته است.

این همایش به همت دانشگاه جامع امام حسین(ع)  و با مشارکت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و سایر نهادها و دستگاه‌های ذیربط  در سالن سوره مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در پایان این همایش از مراکز و مجموعه های پژوهشی و مطالعاتی، مؤلفین کتب منتخب، مقاله های برتر و اساتیدِ حوزه مطالعات تمدنی تجلیل به عمل آمد .

انتهای پیام/