شهر خبر

انتقاد نماینده اصفهان و تهران از کندی سرعت اینترنت

انتقاد نماینده اصفهان و تهران از کندی سرعت اینترنت

نماینده تهران و اصفهان در نامه‌ای به وزیر ارتباطات نسبت به کندی سرعت اینترنت انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، عباس مقتدایی نماینده اصفهان و مجتبی توانگر نماینده تهران در نامه‌هایی جداگانه به عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات    نسبت به کندی سرعت اینترنت انتقاد کردند.

متن نامه  عباس مقتدایی نماینده اصفهان و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به وزیر ارتباطات به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر زارع پور
وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات
باسلام و احترام،
همانگونه که مستحضرید در هفته های اخیر سرعت اینترنت کاهش بسیاری داشته و موجب گلایه هموطنان عزیز شده است و به تعبیری امور روزانه و جاری مردم عزیز با اختلال و کندی پیش می رود. هموطنان روزانه در تماسهایشان با خادمانشان در خانه ملت، از سرعت اینترنت گلایه می کنند.

روند وعده های فعلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و عدم اقدام موثر، به اعتماد بخشی از مردم به مسئولان وزارتخانه ضربه زده است. هموطنان همچنین مطرح می کنند:

درحالیکه سرعت اینترنت هر روز کندتر می شود، وزیر ارتباطات مکررا بر لزوم افزایش قیمت آن تاکید می کنند و این درحالیست که خدمات افت کرده و قیمت می خواهد افزایش پیدا کند.
این نکته نیز باید در پاسخ به نکات مطروحه توسط مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره شود که در دولت قبل نیز فراگیری کرونا وجود داشته و میزان مصرف اینترنت کم نبوده است، ولی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش می کرد که سرعت اینترنت با مشکل جدی مواجه نشود.

لذا مستدعی است با قید فوریت تدبیر و اقدام لازم بعمل آید و اینجانب را نیز از نتیجه اقدامات انجام شده مطلع نمایند. از حسن توجه جنابعالی قدردانی می نماید.

هموطنان چشم انتظار اقدام عاجل و آنی جنابعالی و همکاران محترمتان هستند.

**متن نامه مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس به وزیر ارتباطات به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر زارع‌پور
وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات
سلام علیکم

نیاز به توضیح و یادآوری به جنابعالی نیست که فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات امروزه اصلی‌ترین نماد اقتصاد دانش‌بنیان در جهان بوده و در ایران نیز 7.8 درصد GDP کشور مبتنی بر حوزه ارتباطات است و باید بپذیریم که زیرساخت ارتباطی سهم عمده‌ای در رشد تولید ناخالص داخلی(GDP) دارد؛ به نحوی که با افزایش دو برابری سرعت شاهد رشد GDP به میزان 0.3درصد باشیم.

همچنین حضرتعالی مستحضر هستید که در سند «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» مصوب شورای عالی فضای مجازی، هدف‌گذاری شده است تا سهم اقتصاد دیجیتال به 10درصد برسد(بند 2-2-2-3) و این در حالی است که بر اساس همین سند حداقل سرعت 100مگابیت بر ثانیه، برای کسب‌وکارها و کاربران تجاری و مراکز آموزشی در نظر گرفته شده و در بندهای دیگر این سند نیز تاخیر کمتر از 30 هدف‌گذاری شده است. به این ترتیب زیرساخت ارتباطی نه تنها با حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی مرتبط است، با توجه به وضعیت فعلی پتانسیل رشد حداقل 0.5 درصد رشد سالیانه را نیز دارد.

اما متاسفانه این در حالی است که در مدت کوتاه پس از استقرار تیم جدید مدیریتی در وزارت ارتباطات، متاسفانه نه تنها حرکت به سمت اهداف تبیین‌شده در اسناد رسمی این حوزه شدت نگرفته است، بلکه به صورت عملیاتی این موضوع منجر به نارضایتی گسترده در میان مردم و کسب‌وکارها شده است.

جناب آقای زارع پور شما خوب می دانید که هرگونه کم‌کاری در این حوزه نه تنها فرصت‌های رشد اقتصادی را از کشور می‌گیرد؛ بلکه زمینه‌ساز نارضایتی و به دنبال آن افزایش تمایل به مهاجرت در میان گروه‌های نخبه و توانمند می‌شود و با انکار مشکل نمی‌توان تجربه تلخ ملموس میلیون‌ها شهروند را منکر شویم و مشکلات به وجود آمده را تکذیب کنیم. مگر شما نگفته بودید که عقب‌ماندگی‌های پیشین منجر به افت کیفیت شده است؛ در حالی که افت یک‌باره اخیر نمی‌تواند با تجربه قبلی کاربران هم‌خوانی داشته باشد و صدای کاربران بلند شده است.

هر چند به درستی در ماه‌های اخیر جنابعالی به توسعه شبکه فیبر نوری و ایجاد پوشش برای 20 میلیون خانوار تاکید داشته اید اما از یاد نبرید که طرح مشابهی نیز سالهای قبل توسط وزارت ارتباطات وقت، برای راه اندازی 20 میلیون پورت فیبر نوری اجرا شد که  متاسفانه بعد از سال‌ها به نتیجه نرسید. بررسی‌های تخصصی کارشناسان نشان می‌دهد یکی از عوامل مهم در ناکامی توسعه شبکه ثابت، نقش شرکت مخابرات ایران است. در گذشته بر اساس همین چالش، لایحه‌ای در خصوص رفع انحصار مخابرات تدوین شد و به مجلس فرستاده شد. در دولت جدید این لایحه پس گرفته شده است و هیچ فعالیتی در این خصوص انجام نشده است.

بنابراین ضمن درخواست جهت توجه به موارد بالا لطفا پاسخ سوالات ذیل را در اسرع وقت جهت بررسی در مجلس شورای اسلامی ارایه فرمایید:

1-برنامه عملی و قابل تحقق آن وزارتخانه در خصوص رسیدن به اهداف سند «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» در بندهای 2-2-2-3،  2-2-1-7 و  2-2-1-8 چیست؟ ضمانت اجرای آنکه اتصال 20 میلیون خانوار به شبکه ثابت فیبر نوری تحقق یابد چیست؟

2- موضع وزارت ارتباطات در خصوص انحصار مخابرات و لایحه پیشین در این زمینه چیست؟ چه زمانی لایحه جدید به مجلس ارسال خواهد شد؟ و برنامه وزارت ارتباطات بر اساس واقعیت انحصار مخابرات چیست؟ چه سازوکارهایی برای کاهش تعارض منافع میان بخش غیردولتی و دولتی طراحی شده است؟

لازم به ذکر است پس از کاهش سرعت اینترنت، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد: بررسی وضعیت اپراتورهای تلفن همراه در یک سال گذشته نشان می‌دهد حجم دیتای مصرفی مشتریان (payload) افزایش یافته و در پی افزایش مصرف، سرعت دسترسی (Throughput) کاربران کاهش داشته است.

انتهای‌ پیام/