شهر خبر

دلایل ایجاد شورهٔ مژه + توصیه‌های درمانی

دلایل ایجاد شورهٔ مژه + توصیه‌های درمانی

شوره مژه نه‌تنها می‌تواند خارش‌های عذاب‌آوری داشته باشد بلکه از نظر ظاهری نیز ناخوشایند است و همه آن را می‌بینند. حتی بدتر اینکه اگر یک بار مژه‌هایتان شوره بزنند، احتمال اینکه بازهم تکرار شوند زیاد است.

به گزارش بهداشت نیوز، اگر فکر می‌کنید شوره فقط مربوط به پوست سر است، اشتباه می‌کنید. شوره روی ابروها و مژه‌ها نیز جمع می‌شود. خیلی ناراحت‌کننده است که شوره داشته باشید، خصوصاً اگر در جاهایی غیر از پوست سر هم دیده شوند. اساساً دو عارضه باعث ظاهرشدن شوره روی مژه‌ها و ابروها می‌شوند: بلفاریت و درماتیت سبوره‌ای.
بلفاریت به‌صورت التهاب لبه‌های پلک ظاهر می‌شود که با سوزش، تحریک و احساس زبری در چشم همراه است. درماتیت سبوره‌اینیز، التهاب مزمن پوستی است. این عبارت‌ها ممکن است شما را بترسانند؛ اما جای نگرانی وجود ندارد و می‌توانید با راهکارها و درمان‌های خانگی این عوارض را برطرف کنید.

شوره مژه نه‌تنها می‌تواند خارش‌های عذاب‌آوری داشته باشد بلکه از نظر ظاهری نیز ناخوشایند است و همه آن را می‌بینند. حتی بدتر اینکه اگر یک بار مژه‌هایتان شوره بزنند، احتمال اینکه بازهم تکرار شوند زیاد است. شوره مژه مانند شوره سر می‌تواند جنبهٔ ژنتیکی داشته باشد و اگر این ژن را داشته باشید، احتمالاً شوره مژه برایتان عارضه‌ای مزمن خواهد بود. یعنی باید درمانی بلندمدت در پیش بگیرید تا شوره مژه‌هایتان در فاز خاموش قرار بگیرد.

صابون زینک: برای درمان بلندمدت شوره مژه
انواع زیادی از صابون‌ها وجود دارند که حاوی زینک هستند. زینک ماده‌ای معدنی است که خاصیت تسکین‌دهندگی و پاک‌کنندگی دارد و اغلب در لوسیون‌های مناسب پوست‌های حساس که مستعد آکنه و کهیرهای پوستی و درماتیت سبوره‌ای‌اند به کار می‌رود. برای شوره مژه، از صابون پریتیون زینک استفاده کنید که می‌تواند علائم شوره و خارش را تسکین دهد.

روش استفاده:
حداقل روزی یک تا دو بار مژه‌ها را با این صابون بشویید. مواظب باشید صابون داخل چشم‌ها نرود و پلک‌ها را محکم به هم بفشارید. بگذارید کف صابون یکی دو دقیقه بماند و سپس آب بکشید.

شامپو بچه: راه‌حلی برای زمانی که ناگهان دچار شوره مژه می‌شوید
ترکیب شامپو بچه و آب می‌تواند چربی‌های اضافی، سلول‌های مرده پوست و میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند منافذ خط مژه را مسدود کرده و التهاب و تحریک را بدتر کنند، از بین ببرد. همین راهکار ساده به‌راحتی خارش و پف پلک را برطرف می‌کند و ضمناً مایت‌ها و قارچ‌هایی را که منجر به شوره می‌شوند از بین می‌برد.

روش استفاده:
اگر ناگهان متوجه شدید مژه‌هایتان شوره زده‌اند، یکی از روش‌های مؤثر این است که مقدار کمی شامپوبچه را با یک لیوان آب ترکیب کرده، چشم‌ها را خوب ببندید، با انگشت پلک را بکشید و با یک گوش‌پاک‌کن، ترکیبی که درست کرده‌اید را بادقت یکی دو بار روی خط مژه‌ها بکشید. با سر دیگر گوش‌پاک‌کن، برای چشم دیگرتان هم همین کار را بکنید.

بعد از یک دقیقه، چشم‌ها را با آب گرم خوب بشویید. این کار را فوراً بعد از دوش گرفتن یا فوراً بعد از اینکه روی چشم‌ها پنج دقیقه پارچه‌ای مرطوب و گرم گذاشتید انجام دهید. ترکیب شامپو بچه و آب را حتماً به خطوط بالایی و پایینی خط مژه‌ها بزنید و روزی یک تا دو بار این کار را انجام دهید. 

اگر ناگهان متوجه شدید مژه‌هایتان شوره زده‌اند، یکی از روش‌های مؤثر این است که مقدار کمی شامپوبچه را با یک لیوان آب ترکیب کرده، چشم‌ها را خوب ببندید، با انگشت پلک را بکشید و با یک گوش‌پاک‌کن، ترکیبی که درست کرده‌اید را بادقت یکی دو بار روی خط مژه‌ها بکشید

آلوئه‌ورا برای تسکین و آبرسانی
گیاه آلوئه‌ورا بابت خاصیت تسکین دهندگی شهرت دارد و برای انواع سوختگی‌های پوست و کهیرها و خارش‌های پوستی مفید است.

روش استفاده:
مقداری ژل آلوئه‌ورا را مانند همان روشی که برای شامپو بچه گفتیم به خط مژه‌ها بزنید و بعد از ۵ دقیقه با آب گرم کاملاً بشویید. می‌توانید شب پیش از خواب نیز ژل آلوئه‌ورا به مژه‌هایتان بزنید تا طی شب پوست پلک و مژه‌ها آبرسانی شوند.

مژه‌ها را با روغن‌های گیاهی تغذیه کنید
روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن بادام، روغن آووکادو، روغن نارگیل و روغن بنفشه برای تغذیهٔ مژه‌های ضعیف و سست و حساس بسیار مفیدند. این روغن‌های گیاهی سرشار از امگا ۶، ویتامین E و پروتئین‌هایی هستند که می‌توانند پوست نازک و حساس خط مژه را تغذیه و مرطوب کنند و خارش و قرمزی و التهاب را تسکین دهند.

روغن درخت چای
روغن درخت چای خاصیت ضدقارچ دارد و می‌تواند قارچ‌هایی را که عامل شوره مژه و ابرو هستند از بین ببرد.

روش استفاده:
یک قاشق غذاخوری روغن درخت چای را چند ثانیه حرارت دهید و سپس با استفاده از یک پنبه آن را به مژه‌ها و ابروها بزنید. ده دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم بشویید. این کار را سه بار در روز انجام دهید.

کمپرس گرم
خشکی و التهاب در نواحی اطراف مژه‌ها و ابروها می‌‌تواند موجب شوره بشود. برای اینکه از این شوره رها شوید می‌توانید روی چشم‌هایتان کمپرس گرم بگذارید.

روش استفاده:
مقداری آب گرم آماده کنید و پارچهٔ تمیزی را چند دقیقه در آن قرار دهید. حالا این پارچه را روی چشم‌هایتان بگذارید تا ۱۵ دقیقه بماند. هر روز این کار را انجام دهید.

نمک
اینکه بخواهید از نمک نزدیک چشم‌هایتان استفاده کنید احتمالاً عجیب به نظر می‌رسد اما در واقع نمک در رفع شوره بسیار مؤثر عمل می‌کند. نمک می‌تواند منافذ بسته را پاک‌سازی کند و چربی اضافی که در خط مژه و ابرو جمع می‌شوند جذب نماید و جلوی عفونت قارچی عامل شوره را بگیرد.

روش استفاده:
یک قاشق غذاخوری نمک را در یک‌چهارم فنجان آب اضافه کرده و کاملاً حل کنید. چشم‌ها را ببندید و این محلول را به خط مژه و ابروهایتان بزنید و به‌آرامی لایه‌برداری کنید. حالا چشم‌ها را با آب سرد بشویید. این کار را هر روز انجام دهید.

آبلیمو
آب لیموترش راه بسیار خوبی برای رفع شوره مژه و ابرو است زیرا دارای اسیدسیتریک می‌باشد. اسیدسیتریک یک عامل ضدمیکروبی است که می‌تواند عفونت قارچی عامل شوره را از بین ببرد.

روش استفاده:
یک قاشق غذاخوری آبلیمو را در یک‌چهارم فنجان آب بریزید و ترکیب کنید. چشم‌ها را ببندید و این محلول را با پنبه به مژه‌ها و ابروها بزنید. چشم‌ها را محکم ببندید و اجازه بدهید ۵ دقیقه بماند. حالا صورت را با آب سرد بشویید. این کار را روزی دو بار انجام دهید.

وازلین
شوره روی مژه‌ها و ابروها می‌تواند ناشی از خشکی پوست باشد. وازلین پوست را رطوبت‌رسانی کرده و جلوی خشکی و پوسته شدن را می‌گیرد.

روش استفاده:
هر شب قبل از خواب مقداری وازلین با انگشتتان به مژه‌ها و ابروها بزنید. صبح روز بعد با آب ولرم صورتتان را بشویید.

چند نکته:
علاوه بر استفاده از راهکارهای خانگی توصیه شده، با رعایت چند نکته می‌توانید جلوی شوره زدن مژه‌ها و ابروها را بگیرید:
. تجمع مواد آرایشی و آلودگی روی مژه‌ها و ابروها موجب شوره می‌شود، بنابراین هر شب آرایش صورتتان را پاک کرده و چشم‌ها را کاملاً تمیز کنید.
. زیاد آب بنوشید، میوه‌ها و سبزی‌های تازه بخورید و کافئین و الکل و هله‌هوله مصرف نکنید تا دچار عوارض پوست و مو نشوید.
. اگر مژه‌ها و ابروهایتان شوره زدند مدتی آرایش نکنید.
. مولتی‌ویتامین مصرف کنید.
. با افزایش سن، بدن هیالورونیک اسید کمتری تولید می‌کند که در واقع مسئول محافظت و آبرسانی چشم‌هاست. می‌توانید از قطره‌های چشمی هیالورونیک اسید استفاده کنید.
. اگر راهکارهای فوق را به کار بردید؛ اما مشکل شوره مژه‌ها همچنان باقی بود به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

منبع: تبیان