شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#میلیارد دلار#اروپا

توقف پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ توسط آلمان به‌دنبال تشدید بحران اوکراین

توقف پروژه خط لوله گاز نورد استریم 2 توسط آلمان به‌دنبال تشدید بحران اوکراین

پرمناقشه ترین پروژه انرژی اروپا به ارزش ۱۱ میلیارد دلار در روز سه شنبه به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها در اوکراین و به رسمیت شناختن دو منطقه جداشده از اوکراین توسط روسیه، متوقف شد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، آلمان در روز سه‌شنبه به‌دنبال به رسمیت شناختن دو منطقه در شرق اوکراین توسط روسیه، پروژه خط لوله نورداستریم 2 را متوقف کرد. این پروژه قرار بود جریان مستقیم گاز روسیه به آلمان را دوبرابر کند.
پرمناقشه ترین پروژه انرژی اروپا به ارزش 11 میلیارد دلار در سپتامبر سال گذشته میلادی به پایان رسید. اما به‌خاطر فرآیند مجوزدهی آلمان و اتحادیه اروپا هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌است.
این خط لوله قرار بود فشار بر مصرف‌کنندگان اروپایی در بحبوحه بالا رفتن قیمت انرژی به‌دنبال بهبود از بحران کرونا را بردارد.
اما قیمت شاخص گاز اروپا 10 درصد در ساعت 14:16 به وقت گرینویچ افزایش یافت و به 79.28 یورو در هر مگاوات ساعت رسید.

دمیتری مدودوف، نایب‌رییس شورای امنیت روسیه در توییت خود نمک به زخم اروپا پاشید و گفت:«به دنیای جدیدی که در آن اروپایی‌ها مجبورند 2000 یورو برای هر هزار مترمکعب گاز بپردازند خوش‌آمدید».
اما ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ادعا کرده کشورش تغییری در عرضه گاز خود نخواهد داد.
آلمان نیمی از گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند و اعلام کرده بود پروژه نورد استریم 2 اساساً یک پروژه اقتصادی برای متنوع کردن منابع عرضه انرژی برای اروپا بوده‌است.
اما علی‌رغم منافع احتمالی این پروژه برای اروپا، این خط لوله با مخالفت‌های بسیاری در داخل اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا مواجه بوده‌است که عقیده دارند نورد استریم 2 وابستگی انرژی اروپا به روسیه را افزایش داده و درآمد اوکراین از انتقال گاز روسیه را از بین می‌برد. بنابراین اوکراین در برابر حمله روسیه آسیب‌پذیرتر خواهد شد.
واشنگتن از این تصمیم آلمان حمایت کرده و وزیر امور خارجه اوکراین هم آن را تایید کرده‌است.
صدراعظم آلمان گفت از وزارت اقتصاد این کشور خواسته روند موجه مجوز دهی نورد استریم 2 را متوقف کند.  
وزیر اقتصاد آلمان عقیده دارد عرضه گاز به آلمان بدون خط لوله نورد استریم 2 هم ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/66