شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#نفت ایران#اوپک پلاس

وزیر نفت نیجریه: نفت ایران جایی برای افزایش عرضه اوپک پلاس باقی نمی‌گذارد

وزیر نفت نیجریه: نفت ایران جایی برای افزایش عرضه اوپک پلاس باقی نمی‌گذارد

وزیر نفت نیجریه عقیده دارد درصورت بسته شدن قرارداد اتمی ایران، صادرات نفت این کشور افزایش می‌یابد، پس نیازی به افزایش تولید اوپک پلاس نیست.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وزیر نفت نیجریه گفت حتی با وجود نفت 100 دلار در هر بشکه، نیازی به افزایش عرضه نفت ائتلاف اوپک پلاس وجود ندارد، چون قرارداد احتمالی بین ایران و قدرت‌های بزرگ دنیا عرضه نفت را افزایش خواهد داد.

وی در حاشیه کنفرانس صادرکنندگان گاز در پایتخت قطر گفت:«ما مجبور نیستیم این‌بار هیچ اقدام خارق‌العاده‌ای انجام دهیم، چون انتظار افزایش تولید از سوی ایران وجود دارد».

وی اضافه کرد:«اگر قرارداد اتمی ایران به سرانجام برسد، شاهد تولید بیشتر نفت این کشور خواهیم بود».  

قیمت نفت خام برنت در روز سه‌شنبه فاصله چندانی با 100 دلار در هر بشکه نداشت و به بالاترین رقم از سپتامبر 2014 رسید که می‌توان آن را پیامد احتمال حمله روسیه به اوکراین و خطر اختلال در عرضه نفت دانست.

ماه‌ها مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا جهت احیای قرارداد اتمی برجام در مراحل نهایی خود قرار دارد. یک قرارداد اتمی می‌تواند راه را برای افزایش صادرات نفت ایران باز کرده و به برطرف کردن کمبود عرضه نفت در بازار کمک کند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه در ائتلاف اوپک پلاس از ماه اوت ماهانه 400 هزار بشکه در روز به تولید نفت خود اضافه کرده‌اند. اجلاس بعدی این گروه در دوم ماه مارس برگزار خواهد شد تا در مورد افزایش تولید در آوریل تصمیم‌گیری شود.

طبق گزارش منابع اوپک پلاس، این گروه تلاش می‌کند در صورت احیای قرارداد برجام، ایران را هم وارد قرارداد عرضه نفت کند تا مانع رقابت بر سر سهم بازار و ضربه خوردن قیمت‌ها شود.

عبدالعزیز بن‌سلمان وزیر انرژی عربستان در یک کنفرانس صنعتی در ریاض اعلام کرد اوپک پلاس باید رویکرد محتاطانه‌ای در پیش بگیرد.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق هم عقیده دارد اوپک پلاس باید به قرارداد فعلی تولید پایبند بماند.

سهیل المزروعی وزیر نفت امارات اظهار داشت مسائل ژئوپولیتیکی مقصر افزایش اخیر قیمت نفت بوده‌است نه عرضه و تقاضا.

انتهای پیام/64