شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روحانی#رئیسی#خبرنگار#فرماندار

تفاوت دولت‌های رئیسی و روحانی در برخورد با مدیران هتاک | از اهانت‌های آخوندی، قاضی زاده هاشمی، کلانتری و جهانپور تا فرماندارانی که برکنار شدند

«دولت مردمی» کمتر از ۲۴ساعت پس از انتشار فیلم توهین فرماندار رفسنجان به یک خبرنگار او را برکنار کرد.

آخوندی خبرنگار صداوسیما

به گزارش همشهری آنلاین ، روزنامه همشهری نوشت: رفتارهای نامناسب رسانه‌ای از سوی برخی مدیران ارشد و مقامات، مسبوق به سابقه بوده، ولی واکنش دولت‌ها نسبت به آن متفاوت بوده است. در مشهورترین پرخاشگری‌های رسانه‌ای مقامات دولت سابق، عباس آخوندی، وزیر وقت راه نه‌تنها بابت توهین خود به یک خبرنگار عذرخواهی نکرد که حتی تذکر و اخطاری هم از سوی دولت دوازدهم دریافت نکرد.

۲روز قبل فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن، علی‌اکبر پورمحمدی، فرماندار سابق رفسنجان در پاسخ به سؤال یک خبرنگار در رابطه با پروژه انتقال آب پاسخ داد: «یک‌بار دیگه تکرار کنی تو دهنت می‌زنم!» او آذرماه امسال عهده‌دار این مسئولیت شده بود. این اتفاق به‌فاصله کوتاهی واکنش منفی مدیران ارشد دولتی را به همراه داشت. به‌دنبال این رفتار نامناسب فرماندار رفسنجان، احمد وحیدی، وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار کرمان، دستور عزل علی‌اکبر پورمحمدی را صادر کرد.

براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای هم اعلام کرد: «گفتمان دولت مردمی و عدالت‌محور آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی ایجاب می‌کند که مدیران آن ضمن داشتن روحیه مردمی و جهادی، نسبت به تعامل و تکریم آحاد افراد جامعه اهتمام داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود اصحاب رسانه بیش از پیش با رویکرد حرفه‌ای خود به‌ویژه در طرح پرسش، مسئولان را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور یاری دهند.» علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز یک روز بعد از این اتفاق طی توییتی نوشت: «دوران‌ بدزبانی با خبرنگاران‌ گذشته است؛ دولت مردمی، پاسخگو و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولتمردان ضروری است.» بهادری جهرمی پس از برکناری فرماندار رفسنجان این کار را «اقدامی به‌موقع در راستای حفظ حرمت جامعه رسانه‌ای» عنوان کرد. ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ همان روز با انتشار فیلم در استوری اینستاگرامی خود قول پیگیری موضوع را داد و نوشت: «دهان خبرنگار می‌زنید؟ قرار بود مردم ولی‌نعمت مسئولان باشند. خبرنگار هم صدای مردم است و هم چشم و گوش مردم.»

مشابه بروز چنین اتفاقاتی در دولت «تدبیر و امید» حسن روحانی عموما با رفتارهای مغرورانه و خارج از شئون عذرخواهی مدیران و مقامات ارشد اجرایی مواجه شده بود. فروردین‌ماه۱۳۹۶، عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر مرجوعی بودن ایرباس‌های جدید ایران‌ایر پاسخ تندی داد و میکروفون خبرنگار را پرت کرد. این اتفاق با سکوت رسانه‌ای دولت سابق مواجه شد و عباس آخوندی حاضر به عذرخواهی نشد. حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر وقت بهداشت دولت حسن روحانی نیز  در رفتاری تبخترآمیز هیچ‌گاه حاضر به عذرخواهی بر سر ماجرای توهین خود به یک خبرنگار نشد. در حاشیه یکی از جلسات خردادماه۱۳۹۶هیأت دولت خبرنگار روزنامه قدس از قاضی‌زاده هاشمی، وزیر وقت بهداشت درخصوص افتتاح بیمارستان امام رضا(ع)۲و حساب ملی سلامت پرسید که با واکنش عجیب وزیر مواجه شد.

قاضی‌زاده خطاب به خبرنگار گفت: «شما مگر مزدورید؟ هر چرتی را که به شما می‌دهند نباید بپرسید، آدم از گرسنگی بمیرد بهتر از این است که برای این روزنامه‌ کار کند.»

عیسی کلانتری، معاون وقت رئیس‌جمهور سابق و رئیس سابق سازمان محیط‌زیست چهره دیگر دولت روحانی در این حاشیه‌سازی‌ها و برخوردهای از بالا به پایین در مواجهه با مطالبات رسانه‌ای بود. او درحالی‌که سازمان متبوعش بر سر واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل خبرنگاران در نزدیکی شهرستان نقده در تیرماه۱۴۰۰مورد انتقاد قرار گرفته بود، زبان بدن و طرز نشستن بی‌تفاوتی در دیدار با خبرنگاران و خانواده قربانیان این حادثه داشت. وقتی رسانه‌ها از لمیدن و پاهای گشاده از هم کلانتری در این دیدار انتقاد کردند، او به جای عذرخواهی جواب داد: «نحوه نشستن من مثلا چطور بود؟ نحوه نشستن همیشگی من، همینطور است. چه عذرخواهی؟ برای چه؟ چه اتفاقی افتاده که عذرخواهی کنیم؟» او برکنار نشد و تذکری هم دریافت نکرد.

تکرار چنین رفتارهای متفرعنانه‌ای در دولت سابق حکایت از رویه مرسوم مدیریتی آنها داشت. آخرین هفته‌های فعالیت دولت دوازدهم اوج چنین حوادثی بود.

کیانوش جهانپور، رئیس سابق مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تیرماه امسال در توییتی به منتقدان ساخت واکسن داخلی توهین کرد و نوشت: «مرحوم شریعتی به خطا در جای دیگری در پی پفیوزان تاریخ می‌گشت.» او هم عذرخواهی نکرد و در توییت دیگری نوشت: «مخاطب این واژه مافیای واردات بود و خودشان هم زودتر از هر کسی متوجه شدند که منظور من آنهاست؛ البته این افراد لایق الفاظ بسیار بدتری هستند.» او نیز برکنار نشد.

 استثنایی در برکناری‌ها

تیرماه۱۴۰۰همچنین احمدعلی موهبتی، استاندار سابق سیستان و بلوچستان درحالی‌که خبرنگاران قصد مصاحبه با یک مقام وزارت بهداشت را داشتند، به‌خاطر قرار نگرفتن در کادر دوربین صداوسیما شروع به توهین کرد. او از اینکه در کادر دوربین صداوسیما نیست، عصبانی شد و گفت: «اینها تک‌شات می‌گیرند. این توهینه. صدا و سیما درک، فهم و شعور ندارد. من که دیگه بچه نیستم.»

او جزو معدود مدیران دولت دوازدهم بود که اگرچه برکنار نشد، اما سر این اتفاق حاضر به عذرخواهی شد. بهمن‌ماه۱۳۹۶نیز به‌دنبال انتشار فیلمی از یک جلسه حسین فراست، فرماندار پیشین گلپایگان که به یک خبرنگار به‌خاطر فیلمبرداری تاخته بود، وزارت کشور واکنش نشان داد و او را در کمتر از ۲۴ساعت برکنار کرد؛ رفتاری که کمتر در اتفاقات بعدی تکرار شد و بیشتر یک استثنا بود تا یک اصل کلی در دولت سابق.