به گزارش خبرنگار علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ یک هفته ای است که کمبود سرعت اینترنت صدا خیلی از کاربران را درآورده است. عده ای می‌گویند اجرای طرح حمایت از کاربران فضای مجازی دلیل کندی اینترنت است و عده ای معتقد اند کمبود پهنای باند است که کار و زندگی مردم را در عصر ارتباطات اینطور لنگ کرده است. در شرایطی که هر کسی دلیلی را برای کندی سرعت اینترنت در کشور اعلام می‌کرد عیسی زارع پور وزیر ارتباطات قول حل شدن مشکلات اینترنت را طی چند روز آینده دارد و اعلام کرد: دولت سیزدهم دنبال محدودسازی اینترنت نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: دولت سیزدهم به هیچ عنوان دنبال محدودسازی و مسدود کردن اینترنت نیست و در مسیر توسعه شبکه قدم بر می‌داریم.

3870355

حالا واقعا مشکل اصلی کمبود سرعت اینترنت چیست؟

همان طور که وزیر ارتباطات هم بار ها در سخنان خود عنوان کرده است در حوزه ارتباطات ثابت مشکل جدی داریم، شبکه انتقال شرکت مخابرات ایران که توسعه‌دهنده است و ۷۰ درصد ترافیک اپراتورهای سیار، ایرانسل، همراه اول، رایتل و خود مخابرات را تامین می‌کند، به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در ۱۰ سال گذشته اشباع شده است. البته آن طور که مشخص است تأخیر اپراتورهای ثابت و همراه و سهامداران آنان در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به هیچ‌وجه پذیرفته نیست و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است در موقع لزوم به اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی و اینترنتی هشدار دهد و اگر هشدارها اثر نداشت لازم است نام اپراتور متخلف را به مردم اعلام کند.

داوود زارعیان معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره علت کندی اینترنت اظهار کرد: در زمان اوج مصرف با کمبود پهنای باند مواجه هستیم که یکی از دلایل آن افزایش مصرف اینترنت در ایران است چرا که آموزش مدارس و دانشگاه های به صورت غیر حضوری است. همچنین به همین میزان ما افزایش پهنای باند نداریم و دولت در تلاش است که بتواند پهنای باند مورد نیاز مردم را افزایش دهد و این مشکل را حل کند.

زارعیان افزود: با توجه به تماس هایی که با شرکت مخابرات انجام شده است می توان اعلام کرد در دو مقطع ساعت 10 تا 13 و ساعات پایانی شب که مردم در خانه هستند فشار ترافیکی روی شبکه وجود دارد که جدایی از این زمان شکایت دیگری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه موضوع پهنای باند به این صورت نیست که اضافه نشده باشد، تصریح کرد: در دو سال اخیر شدیدا با کمبود پهنای باند مواجه بودیم ضمن اینکه دولت نیز به پهنای باند خیلی اضافه کرده است.

وی با بیان اینکه چند وقت گذشته به بخش های ثابت و سیار پهنای باند اضافه شد اما مصرف رو به رشد است، گفت: به نظر می‌رسد با رو به رشد بودن مصرف بایستی تعادل ایجاد شود همچنین در برخی نقاط مشکلات شبکه و پهنای باند بین المللی به مشکلات موجود اضافه می‌کند.

البته زارعیان درباره اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و تبع کاهش سرعت اینترنت ادامه داد: به ما به عنوان یک اپراتور چیزی ابلاغ نشده است چرا که اگر طرح صیانت اجرا شود حتما محدودیت ها ابلاغ می‌شود و تاکنون از ما نخواسته شده محدودتی را اعمال کنیم.

1412583377851_88-th3

از طرفی نعیم فرهادیان، کارشناس شبکه درباره کندی سرعت اینترنت این چنین می‌گوید: مردم به حدی از دیتای موبایل استفاده کردند که اکنون تعداد کاربران موبایل با جمعیت کشور تقریبا برابری می‌کند. دکل‌های بی‌تی‌اس اشباع شده‌اند و دیگر نمی‌توانند پاسخگوی این حجم از کاربران باشند.

وی با بیان اینکه بررسی رتبه‌بندی سرعت اینترنت کشور در سایت اسپیدتست، در زمان تهیه این گزارش نشان داد که سرعت اینترنت همراه در ایران بدون تغییر نسبت به چند روز گذشته در رتبه ۷۷ قرار دارد، افزود: با این حال، رتبه اینترنت ثابت کشور در مقایسه با روزهای پیش با ۲پله صعود، به رتبه ۱۴۱رسیده است.

اما باز هم کاربران به طور مداوم اعلام می کنند که بین گفته مسوولان و تجربه آنها از وضعیت اینترنت تفاوت وجود دارد. اما در عین حال که برخی از کاربران اصرار دارند که از چند ماه پیش کاهش سرعت اینترنت را به وضوح تجربه می کنند. از طرفی هم وزیر ارتباطات یکی از جعلیات رایج در فضای مجازی را «فیک‌نیوزها» معرفی کرده است و می گوید: خبرهای جعلی که گاهی آنقدر باورپذیر آماده می‌شوند که ممکن است طیف بزرگی از جامعه باور و بر اساس آن قضاوت کنند یا تصمیم بگیرند.

با این حال هفته گذشته، پیش از اختلالات سرعت اینترنت در کشور بود که دولت پروژه بزرگ فیبر نوری را در کشور کلید زد که بر اساس قرار است در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون پورت، در سال ۱۴۰۲ حدود ۷ میلیون پورت و در سال ۱۴۰۳ حدود ۸ میلیون پورت راه اندازی شود.

با اجرای این پروژه تا ۳ سال آینده قرار است در مجموع ۲۰ میلیون پورت پرسرعت فیبر نوری به منازل و کسب و کارها برسید که امیدواریم راهی باشد  که به قول وزیر ارتباطات مردم بتوانند طعم شیرین اینترنت پرسرعت و فناوری را بهتر بچشند.

انتهای پیام/