شهر خبر

اصلی‌ترین دلایل خستگی و بی‌حالی

اصلی‌ترین دلایل خستگی و بی حالی بدن

خستگی و بی حالی بدن می‌تواند ناشی از طیف گسترده‌ای از عوامل باشد.

به گزارش مشرق، خستگی و بی حالی گرچه به خودی خود یک بیماری محسوب نمی‌شود؛ اما می‌تواند نشان دهنده شرایط نامساعد بدن باشد. امروزه بسیاری از افراد به طور موقت یا دائمی از خستگی و بی حالی رنج می‌برند.

در این مطلب به اصلی‌ترین دلایل بروز این حالت می‌پردازیم:

۱- کمبود خواب: بدیهی است که کم خوابیدن اثرات منفی بی شماری بر روی بدن دارد که مهمترین آن احساس خستگی است. یک فرد بالغ باید به طور معمول ۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز بخوابد. برای داشتن خواب مناسب توصیه می‌شود از یک برنامه مشخص پیروی کرده و در ساعت مقرری به بستر بروید.

۲- آپنه خواب: برخی افراد گرچه به میزان کافی می‌خوابند؛ اما به دلیل وجود آپنه، کیفیت خوابشان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آپنه یا توقف تنفسی در خواب به حالتی اطلاق می‌شود که تنفس فرد در خواب به طور موقت (بیش از ۱۰ ثانیه) متوقف شود. وقوع هر آپنه باعث بیدار شدن موقت فرد از خواب بدون آن که خود بداند، می‌شود. در نتیجه گرچه فرد میزان کافی در بستر بوده است؛ اما کاهش کیفیت خواب منجر به خستگی او خواهد شد.

۳- عدم مصرف کالری لازم: کم غذا خوردن می‌تواند باعث ایجاد بی حالی و خستگی شود. کمتر کسی می‌داند که رژیم غذایی اشتباه هم می‌تواند منجر به چنین حالتی شود. از این رو، توصیه می‌شود رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و غنی از پروتئین داشته باشید. برای مثال، تخم مرغ و نان کامل می‌توانند گزینه مناسب برای وعده صبحانه باشند.

۴- کم خونی: کم خونی در زنان رایج‌ترین دلیل بروز خستگی و بی حالی است؛ زیرا آن‌ها به طور طبیعی در طول دوره ماهانه خون از دست می‌دهند. عادت ماهانه در زنان باعث کمبود آهن شده و آن‌ها را در خطر کم خونی قرار می‌دهد. گلبول‌های قرمز مسئول انتقال اکسیژن به اندام‌ها هستند و کم خونی باعث اختلال در روند اکسیژن رسانی بدن و در نتیجه خستگی و بی حالی می‌شود.

۵- افسردگی: گرچه بسیاری افسردگی را یک بیماری روانی می‌دانند؛ اما کمتر کسی به این نکته توجه دارد که این بیماری بر روی جسم تاثیر می‌گذارد. از رایج‌ترین علائم افسردگی می‌توان به خستگی، بی اشتهایی، و سردرد اشاره کرد. اگر برای چند هفته از خستگی رنج می‌برید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۶- کم کاری تیروئید
۷- زیاده روی در مصرف کافئین
۸- عفونت مجاری ادراری
۹- دیابت
۱۰- کم آبی بدن
۱۱- بیماری‌های قلبی
۱۲- کار در شیفت شب
۱۳- آلرژی غذایی
۱۴- فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی – عضلانی مزمن)

منبع: وب ام دی