به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، جشنواره چهلم فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده در دو بخش فرهنگی و رقابتی برگزار شد و حرکت‌ها و اتفاقات جدیدی در آن رخ داد که برخی از آنها به شرح زیر است:

- برای اولین بار در سال‌های اخیر 4 فیلم با موضوع زندگی و شهادت 4 شهید شاخص انقلاب اسلامی در جشنواره فجر به نمایش در فجر به نمایش در آمد:

- "موقعیت مهدی" با موضوع زندگی شهید باکری

- "هناس" با موضوع زندگی شهید رضایی نژاد

- "ضد" با موضوع شهادت شهید بهشتی

- 2888"  با موضوع زندگی شهید عاصم از شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی

- برای اولین بار در سال‌های اخیر، در جشنواره فجر 4 فیلم دفاع مقدس و انقلاب با موضوع پاسداشت حماسه هشت سال دفاع مقدس و شهدای انقلاب اسلامی به نمایش در آمد که از بین آن‌ها فیلم "موقعیت مهدی" سیمرغ بهترین فیلم را دریافت کرد. (2888"، "موقعیت مهدی"، "دسته دختران" و "ضد")

- برای اولین بار در تاریخ جشنواره فیلم فجر، علاوه بر اکران فیلم در تمامی استان‌ها، 5 فیلم سینمایی از آثار جشنواره به وسیله سامانه ی سینما سیار تا مناطق روستایی و کپرنشین و بسیار محروم رفت و همزمان با تهران در محروم‌ترین نقاط این فیلم‌ها اکران شد.

- برای اولین بار فیلمی در مورد یک دانشمند شهید هسته‌ای ( شهید رضایی‌نژاد) در این جشنواره حضور داشت.

- برای اولین بار، بعد از 5 سال گلایه رهبر انقلاب مبنی بر نداشتن یک فیلم سینمایی در مورد حادثه شهدای هفتم تیر و شهید بهشتی در دیدار با خانواده های شهدای 7 تیر در 15 تیر ماه 95، در این جشنواره فیلم "ضد" با این موضوع به نمایش در آمد.

- برای اولین بار در تاریخ جشنواره فجر، 9 سال بعد از بیانات رهبری مبنی بر "تحول در سینما و تلویزیون بدون اصلاح پایه های معرفتی علوم انسانی غربی امکان پذیر نیست"، 40 نشست فرهنگی با موضوع آشتی بین سینما و علوم انسانی در جشنواره فجر با حضور اساتید سینما، حوزه و دانشگاه برگزار شد.

- برای اولین بار در تاریخ جشنواره فیلم فجر نه تنها هیچ اظهارنظر کنایه آمیزی نسبت به ارزش‌های اخلاقی و انقلابی از سوی برگزیدگان گفته نشد که در مقابل برندگان سیمرغ بارها و بارها از ارزش‌هایی چون نهاد خانواده، پاسداشت شهدای ترور، لطف خدا در کسب این موفقیت و لزوم ساخت فیلم های سالم گفتند.

- برای اولین بار در تاریخ جشنواره فجر فیلمی شریف که بر محور سبک زندگی اسلامی، تعاون، همدلی، بازگشت به خود، و وطن و نیز، با حال و هوای امام رضا(ع)، فیلم سینمایی "بدون قرار قبلی" در جشنواره حضور داشت که کارگردانش درحین گرفتن سیمرغ خود، آن را به آستان قدس رضوی اهدا کرد.

- برای اولین بار در این جشنواره، 4 فیلم شاخص و با رویکری شریف و مثبت نسبت به طبقه کارگر و مستضعف وجود داشت. (بیرو، نگهبان شب، شادروان و درب)

- طراحی محیطی، ایجاد هویت بصری و فضاسازی جشنواره با مفاهیم و نشانه های از فجر انقلاب اسلامی، جملاتی از شهید آوینی، شهید حاج قاسم سلیمانی، امام(ره) و مقام معظم رهبری در راستای تبیین هنر و سینمای انقلاب اسلامی ارائه گردید.

-  در راستای رعایت پوشش اسلامی و تقویت شئونات و وجهه فرهنگی جشنواره تیم تشریفات، کارد اجرایی با پوشش کامل به ارائه خدمات مشغول بودند.

- تمام عوامل سینمایی (بازیگران، کارگردان، تهیه‌کننده و ...) برای ورود به فوتوکال و اختتامیه جشنواره با احترام از آن‌ها درخواست می‌شد با پوشش رسمی و مناسب در فضای جشنواره حضور پیدا کنند در غیر این صورت تیم تشریفات از ورود آن‌ها جلوگیری می کرد که در این زمینه هم شاهد همکاری و تعامل خوب هنرمندان بودیم.

- فعالان و کارشناسان جبهه فرهنگی انقلاب در بخش‌های مختلف جشنواره از نکاتی بود که پیش‌تر سابقه نداشت.

- برپایی پیش‌نشست‌های تخصصی سینما و گفتمان انقلاب [گام دوم سینما] از جمله دیگر حرکت‌های اختصاصی این دوره جشنواره فیلم فجر بود.

انتهای پیام //