شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#روسیه#اوکراین

بحران اوکراین؛ نگرانی آلمان درباره افزایش بیشتر قیمت گاز

بحران اوکراین؛ نگرانی آلمان درباره افزایش بیشتر قیمت گاز

وزرای خارجه اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه موافقت کردند و آلمان هم به شدت نگران افزایش روزافزون قیمت گاز تحت تاثیر تحولات اوکراین است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "ولادیمیر پوتین"، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه در پایان نشست فوق‌العاده شورای امنیت این کشور با صدور احکامی با به‌رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری خودخوانده و مردمی دونتسک و لوهانسک موافقت کرد، علاوه بر این، پوتین به‌همراه رهبران این دو جمهوری مردمی، توافقنامه‌هایی را در خصوص دوستی، همکاری و کمک متقابل امضا کردند که لایحه آن برای تصویب به دومای دولتی فرستاده شد.

این اقدام پوتین با واکنش انتقاد آمیز بسیاری مقامات غربی روبرو شده و حالا این بلوک به دنبال پاسخ مناسبی به این اقدام رئیس جمهور روسیه است تا بتواند وی را متوقف کند.

جدیدترین اخبار مربوط به تحولات اوکراین حاکی از آن است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از پارلمان درخواست کرده که با استقرار نیروهای این کشور در شرق اوکراین موافقت کند. این درخواست امروز سه شنبه توسط "نیکولای پانکوف"، یکی از معاونان وزیر دفاع روسیه ارائه شد. به عنوان توجیه این اقدام این طور توضیح داده شده که مسکو انتخاب دیگری ندارد.

در این درخواست آمده است: با توجه به وضعیت مردم استان‌های جداشده اوکراینی لوهانسک و دونتسک، که روسیه آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد، باید از مردم دونباس محافظت شود. پانکوف در این باره گفت: روسیه از تمامیت ارضی دو استان محافظت خواهد کرد و از آنها در برابر تهاجم خارجی دفاع خواهد کرد. وی همچنین تاکید کرد که رهبری اوکراین "مسیر خشونت و خونریزی" را در پیش گرفته است.

موافقت پارلمان روسیه با استقرار نیرو در دونباس

با توجه به تنش ها در شرق اوکراین، پارلمان روسیه استقرار نیرو در این منطقه را تصویب کرد. شورای فدراسیون عصر سه شنبه به اتفاق آرا به دستور مربوطه از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه رأی مثبت داد. حالا پوتین تعداد سربازان و مدت زمان استقرار در خارج از کشور را تعیین می کند.

توافق جی 7 روی بسته تحریمی جدید علیه روسیه

بر اساس اطلاعات بریتانیا، هفت کشور صنعتی غربی موسوم به جی 7 بر روی بسته ای از تحریم های سخت علیه مسکو به توافق رسیده اند. لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در توییتر نوشت: وزرای خارجه گروه 7 به شدت نقض توافقات بین المللی توسط روسیه را محکوم می کنند. وی افزود: در واکنش به این مسئله با اقدامات تنبیهی هماهنگ و به شدت فزاینده علیه مسکو موافقت شده است.

هشدار اشتاین مایر درباره شدت گرفتن بیشتر مناقشات بر سر اوکراین

"فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور آلمان هم تشدید بیشتر مناقشات در اوکراین را امکان پذیر دانست.. اشتاین مایر روز سه شنبه در داکار گفت که نمی تواند بگوید آیا تشدید تنش ها با به رسمیت شناختن جمهوری های خودخوانده خلق لوهانسک و دونتسک توسط روسیه به اوج خود رسیده است یا خیر .وی افزود: باید ترسید که ما هنوز در پایان این روند نباشیم.

اشتاین مایر، ولادیمیر پوتین را به نقض قوانین بین المللی و "از بین بردن توافقنامه مینسک" متهم کرده و گفت: این بدان معناست که تنها مبنای گفتگو درباره راه حل مسالمت آمیز این مناقشه از بین رفته است. این غیرقابل درک است و وضعیت بسیار خطرناکی را ایجاد می کند. اشتاین مایر گفت: «این حالا راه گفتگو نیست، بلکه جستجوی رویارویی است. این تصمیم پوتین باید با واکنش مشترک و قاطع شرکای غربی همراه باشد.

آنالنا بائربوک ، وزیر امور خارجه آلمان هم تحریم های برنامه ریزی شده اتحادیه اروپا علیه روسیه را به عنوان "تابلوی توقف واضح" توصیف کرد. وی روز سه‌شنبه، در حاشیه نشست بحران با همتایان اروپایی خود در پاریس گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه باید تصمیم‌های خود در مورد شرق اوکراین را تغییر دهد؛ در غیر این صورت، خطر تحریم های شدیدتر وجود خواهد داشت . وی گفت: با به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب طرفدار روسیه در لوهانسک و دونتسک توسط پوتین، "بدترین ترس ها به حقیقت پیوست."

شنیده شدن  صدای 6 انفجار در مرکز شهر دونتسک

به گزارش خبرنگار رویترز، در مجموع شش انفجار در مرکز شهر دونتسک در شرق اوکراین شنیده شده است. در ابتدا نمی توان علت را مشخص کرد. با این حال، محافل دیپلماتیک گفتند که همچنان درگیری ها در منطقه ادامه دارد.

موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان (DIW) با توجه به اقدامات روسیه در شرق اوکراین، این کشور را برای یک بحران انرژی قریب الوقوع آماده نمی داند.

یکی از کارشناسان این موسسه اعلام کرد که افزایش قیمت بیشتر گاز انتظار می رود نه به این دلیل که نورد استریم 2 متوقف خواهد شد، بلکه به این دلیل که به طور کلی یک بحران ژئوپلیتیکی بسیار جدی ایجاد شده است.

استقبال بلاروس از اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک

بلاروس از به رسمیت شناختن جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک توسط روسیه حمایت کرد. وزارت امور خارجه این کشور روز سه شنبه اعلام کرد که این تصمیم با احترام و درک پذیرفته شده است در این بیانیه آمده است: با توجه به شمار زیاد شهروندان روسیه که در مناطق آسیب دیده زندگی می کنند و نزدیک به هشت سال است از محرومیت رنج می برند، این اقدام روسیه نه تنها جنبه سیاسی، بلکه ابعاد انسان دوستانه نیز دارد. الکساندر لوکاشنکو، حاکم بلاروس، که از نظر اقتصادی و سیاسی به مسکو وابسته است، اخیراً نیز الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت شناخته است.

تحریم 5 بانک روسی از طرف انگلیس

انگلیس هم 5 بانک روسی و سه فرد ثروتمند در روسیه را تحریم کرده است. این خبر را بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در پارلمان اعلام کرد.

انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد

وزارت خارجه انگلیس هم اعلام کرد که سفیر روسیه در لندن برای انجام مذاکراتی احضار شده است. با این همه اخراج دیپلمات های روسی هنوز در دستور کار قرار نگرفته است.

اعلام آمادگی آلمان برای تقویت جناح شرقی ناتو

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع فدرال آلمان هم برای اعزام نیروهای بیشتر به شرق ناتو اعلام آمادگی کرده است. لامبرشت در جریان بازدید از نیروهای ارتش در لیتوانی گفت که آلمان آماده است "نیروهای بیشتر را در زمین، دریا و هوا برای تقویت فراهم کند."

اعلام آمادگی روسیه برای برگزاری نشست بحران با میانجی گری آلمان و فرانسه

روسیه هم برای برگزاری نشست بحران با میانجیگری آلمان و فرانسه اعلام آمادگی کرده است. به گزارش خبرگزاری اینترفکس، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه شنبه در مسکو گفت: این نشست چهارجانبه گروه نرماندی می تواند حول محور راه حلی غیرخشونت آمیز برای درگیری برگزار شود.. موضوعات مورد بحث می تواند چشم پوشی اوکراین از اقدام نظامی و درخواست روسیه برای تضمین های امنیتی باشد.

آلمان نگران افزایش بیشتر قیمت گاز در سایه بحران اوکراین

رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال آلمان هم از افزایش قیمت گاز در آلمان به دلیل تشدید درگیری روسیه و اوکراین ابراز نگرانی کرده است. وی همچنین بر لزوم کاهش وابستگی به گاز روسیه تاکید کرد.

مجارستان می خواهد حفاظت از مرزهای خود را تقویت کند زیرا از افزایش تعداد پناهندگان از اوکراین می ترسد. وزیر دفاع مجارستان از انتقال سربازان به مرز مجارستان و اوکراین خبر داد.

روسیه غرب را به افزایش قیمت گاز تهدید کرد

"دیمیتری مدویدف"، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه در توئیتی به زبان آلمانی، غرب را به افزایش قیمت گاز در واکنش به دستور اولاف شولتز صدراعظم آلمان برای توقف صدور گواهینامه خط لوله گاز نورد استریم 2 تهدید کرد. وی از "دنیای جدیدی سخن گفت که در آن اروپایی ها به زودی 2000 یورو برای هر متر مکعب گاز می پردازند.

اتحادیه اروپا تحریم های جدید علیه روسیه را تصویب کرد

با توجه به تشدید درگیری ها در اوکراین، اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی را علیه روسیه اعمال می کند. وزرای امور خارجه 27 کشور عضو در نشست ویژه روز سه شنبه در پاریس، پیشنهاد مربوطه از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا و سرویس خارجی را تصویب کردند. انتظار می رود این اقدامات تنبیهی در اواخر این هفته پس از تکمیل مقدمات فنی اجرایی شود.

شرایط پوتین برای پایان بحران اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شرایط پایان بحران اوکراین را اعلام کرد پوتین خواستار به رسمیت شناختن شبه جزیره کریمه به عنوان بخشی از روسیه شد. وی همچنین تصریح کرد که اوکراین نباید در ناتو پذیرفته شود وغرب باید تحویل تسلیحات به اوکراین را متوقف کند.

دانمارک سفیر روسیه را احضار کرد

با توجه به تشدید درگیری های اخیر در اوکراین، دانمارک سفیر روسیه را احضار کرد.

انتهای پیام/