شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رییس جمهور#گینه#رئیسی

در دیدار رئیسی با رییس جمهور گینه استوایی چه گذشت؟

کدخبر: 478191
اقتصادنیوز: رئیس جمهور کشورمان در دیدار با «اوبیانگ انگوئما امباسوگو» رییس جمهور گینه استوایی اظهار کرد: کشورهای آفریقایی فراتر از منابع و ذخایر غنی، مردمی پرتلاش و سخت‌کوش دارد که می‌توانند نقش موثری در آبادانی این قاره داشته باشند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهور با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری جلسه کمیسیون مشترک همکاری با گینه استوایی انجام شود، خاطر نشان کرد: حتما از تمام ظرفیت‌ها و زمینه‌های موجود برای گسترش روابط با گینه استوایی بهره می‌بریم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر سه‌شنبه در حاشیه ششمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در قطر، در دیدار «اوبیانگ انگوئما امباسوگو» رییس جمهور گینه استوایی با بیان اینکه کشورهای آفریقایی فراتر از منابع و ذخایر غنی، مردمی پرتلاش و سخت‌کوش دارد که می‌توانند نقش موثری در آبادانی این قاره داشته باشند، گفت: کشورهای غربی طی چند قرن صرفا به تاراج منابع و نیروی انسانی غنی آفریقا پرداختند.

رییس جمهور افزود: کشورهای غربی روحیه استعمارگری خود را حفظ کرده و فقط روش‌های استعمارگری خود را تغییر داده‌اند.

رئیسی با بیان اینکه از نظر جمهوری اسلامی کشورهای آفریقایی ظرفیت‌های عظیمی برای پیشرفت دارند، اظهار داشت: آماده همکاری و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در زمینه‌های مختلف و از جمله صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشورها از جمله گینه استوایی هستیم.

رییس جمهور در واکنش به اظهارات رییس جمهور گینه استوایی مبنی بر اینکه هیچ کدام از کشورهای اروپایی در زمینه مقابله با کرونا کمک قابل توجهی به این کشور نکرده‌اند و تعداد قابل توجهی از مردم کشورش در اثر همه‌گیری کرونا جان باخته‌اند، تصریح کرد: ما نیز در ایران اگر خودمان اقدام به ساخت واکسن نمی‌کردیم، غربی‌ها به ما واکسن نمی‌دادند. اما امروز شش شرکت در ایران واکسن‌های کرونا تولید می‌کنند.

رئیسی از وزیر امور خارجه خواست تا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری هر چه سریع‌تر جلسه کمیسیون مشترک همکاری با گینه استوایی انجام دهد و خاطرنشان کرد: حتما از تمام ظرفیت‌ها و زمینه‌های موجود برای گسترش روابط با گینه استوایی بهره خواهیم برد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: کشورهای غربی و آمریکا هر جا که رفته‌اند صرفا به دنبال منافع خودشان بوده‌اند، اما کشورهای آفریقایی باید با اتکا به تجربه سال‌ها تحمل استعمار کشورهای غربی، اجازه نقش‌آفرینی دوباره کشورهای غربی و آمریکا در قاره آفریقا را ندهند.

 

کشورهای آفریقایی امروز به همکاری با ایران نیاز دارند

«اوبیانگ انگوئما امباسوگو» رییس جمهور گینه استوایی نیز در این دیدار ایران را کشوری بزرگ توصیف کرد و گفت: کشورهای آفریقایی سال‌ها تحت استعمار کشورهای غربی بوده‌اند و امروز به همکاری با کشورهایی مثل ایران نیاز دارند تا بتوانند از منابع و ذخایر غنی خود به نفع مردم آفریقا بهره‌برداری کنند.

رییس جمهور گینه استوایی افزود: کشورهای غربی به هیچ وجه در مواجهه با کشورهای آفریقایی حسن نیت ندارند و اگر هم کمک‌های محدودی به ما می‌کنند، این کمک‌ها را مشروط به اقداماتی از طرف کشورهای آفریقایی می‌کنند که تامین کننده منافع خودشان باشد.