شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارشناسان

آخرین اخبار امیکرون در ایران؛

تکمیل ظرفیت برخی مراکز درمان/ مراجعه بی‌مورد به بیمارستان یعنی تشدید بحران/ احتمال تزریق دُز چهارم برای افراد پرریسک +نقشه و نمودار

آخرین اخبار امیکرون در ایران | تکمیل ظرفیت برخی مراکز درمان / مراجعه بی‌مورد به بیمارستان یعنی تشدید بحران / احتمال تزریق دُز چهارم برای افراد پرریسک + نقشه و نمودار

در شرایطی که نرخ ابتلای روزانه به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد برخی اخبار حکایت از تکمیل ظرفیت تعدادی از مراکز درمانی داشته و کارشناسان براین باورند که عادی انگاری مردم باعث تشدید بحران می ‌شود.

به‌ گزارش مشرق، نزدیک شدن به ایام عید و افزایش تردد هموطنان در خیابان‌ها و البته انجام امور اداری آخر سال به گونه‌ای است که کارشناسان بهداشت و درمان در پیک فعلی معتقدند ظاهر جامعه به هیچ عنوان متناسب با پیک ششم و بحران پیش رو نیست و عادی انگاری مردم عامل نگرانی است.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه می‌گویند بیش از ۲۴ ماه از آغاز همه‌گیری کرونا در کشورمان گذشته است و ۵ پیک کرونایی در ایران تجربه شده که  گروهی از هموطنان در این دوره را از دست داده‌ایم اما مشخص نیست چرا در پیک ششم و علی‌رغم تمام هشدارهای منتشر شده از سوی نهادهای رسمی ظاهر خیابان‌ها و ادارات ایران متناسب با بحران پیش رو  نیست و مردم کاملا به خطر مقابلشان بی‌تفاوت شده‌اند.

این گروه تاکید می‌کنند انتظار کارشناسان از هموطنان این است که اتفاقاً اکنون با درنظر گرفتن تجارب قبلی و البته اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیک ششم که سویه جهش یافته آفریقایی با سرعت انتقال بسیار بالاتر غالب شده؛ مثل پیک اول همراهی کاملی با سیاست‌های وزارت بهداشت و مسئولان ستاد ملی کرونا داشته باشند اما  می‌بینیم رعایت پروتکل‌ها در سراسر کشور در محدوده ۵۶ درصد قرار دارد که هیچ نشانی از تناسب با شرایط فعلی در آن دیده نمی‌شود.

کارشناسان در ادامه می‌گویند: افزایش ترددهای درون و برون شهری نسبت اوایل پاییز بسیار گسترش یافته و نزدیک شدن به ایام شب عید این روند را تشدید کرده است که هموطنان باید مدنظر داشته باشند رفتار شناسی ویروس امیکرون نشان می‌دهد قطعاً در تجمع‌ها چرخه انتقال شکل گرفته و گروه بسیاری از هموطنان درگیر بیماری خواهند شد چون در عین حال که تجمع‌ها افزایشی بوده می‌بینیم سطح رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک در وضعیت نامطلوبی است.

متخصصان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند نباید فراموش کنیم کم‌هزینه‌ترین راهکار و البته موثرترین راه مقابل با ویروس منحوس در پیک فعلی رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل مراحل واکسیناسیون است، چون شواهد نشان می‌دهد در پیک ششم از ابتدا تا روز گذشته نزدیک به ۶۰ درصد از موارد بستری در کل مراکز درمانی مربوط به افرادی بوده که هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند.

این درحالی است که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی کارشناسان بهداشت و درمان و ترسیم مدل‌های رفتاری امیکرون در پیک فعلی متناسب با سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم گروهی از کارشناسان بهداشت و درمان رسماً توصیه می‌کنند مقامات مسئول برای آغاز فرآیند تزریق دز چهارم برای افراد پرریسک به صورت داوطلبانه شرایطی فراهم کنند و به دنبال آن تزریق دز چهارم برای عمومی هم درصورت عدم فروکش کردن پیک ششم مدنظر قرار گیرد.

روند افزایشی نرخ ابتلای روزانه شاهد مثالی غیرقابل انکار

این گروه با اشاره به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت تاکید می‌کنند شاهد مثال غیرقابل انکار بحران پیش رو را می‌تواند در تغییرات معنادار آماری چه در کوتاه مدت و چه در میان مدت دید چون همه شاخص‌ها سیر صعودی به خود گرفته‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای آینده باید منتظر جهش‌های متعدد دیگری در آمارها بخصوص موارد بستری و فوتی ناشی از کرونا باشیم.

در این زمینه نگاه دقیق به دو جدول منتشر شده از اولین و دومین روز اسفند ۱۴۰۰ نشان می‌دهد نرخ ابتلای روزانه با رشدی ۱۲.۶ درصدی به رقمی معادل ۱۹۱۱۰ مورد، نرخ بستری جدید بیماران در مراکز درمانی با رشدی ۸.۵۶ درصدی به رقم ۲۵۱۴ نفر در روز رسیده است، اما نگرانی کارشناسان در بخش مراقب‌های ویژه نمایان می‌شود که رشد ۰.۷ درصدی نسبت به روز گذشته حکایت از آن دارد که احتمالاً دمینوی موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و به دنبال آن افزایش نرخ فوتی‌ها به حرکت در آمده است.

به گفته کارشناسان نشانه‌های اولیه از شکل‌گیری یک بحران تازه در پیک ششم آنجاست که اکنون گزارش‌های رسمی ارسالی از مراکز درمانی اقصی نقاط ایران نشان می‌دهد در برخی استان‌ها مراکز درمانی با تشدید موارد مراجعه سرپایی و البته موارد بستری روزانه مواجه شده‌اند که این روند عاملی  برای تکمیل ظرفیت تخت‌های کرونایی شده و مسئولان مربوطه به دنبال افزایش ظرفیت پذیر و احتمالا راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرانی مثل پیک چهارم و پنجم رفته‌اند.

مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی عامل تشدید بحران است

در همین حال کارشناسان تاکید می‌کنند در شرایط فعلی و روند افزایشی مراجعه سرپایی موارد مشکوک به بیمارستان‌ها توصیه مهم این است که اگرچه به هیچ عنوان چیزی به عنوان سرماخوردگی فصلی نداریم و هرنشانه‌ای را باید به معنی کرونا تعبیر کرد، اما واقعیت امر اینجاست که حتی در این شرایط هم همه افراد نباید به مراکز درمانی مراجعه کنند چون در این فرآیند افرادی هستند که بیمار نیستند اما به دلیل سطح بالای آلودگی در مراکز درمانی با ویروس کرونا به منزل باز می‌گردند و چرخه ابتلای خانوادگی را شکل می‌دهد.

این گروه معتقدند اگر فردی نشانه‌های بیماری را در خود دید و جزو افراد پرریسک یعنی دارای بیماری زمینه‌ای نبود و سه دُز کامل واکسن را دریافت کرده بود اما شرایط بحرانی از جمله تب ادامه‌دار و تنگی نفس نداشت واقعا نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارد و می‌تواند ضمن قرنطینه کردن خود در منزل با استفاده از مشاوره‌های آنلاین و درگاه‌های اطلاعاتی معتبر وزارت بهداشت دوره نقاهت خود را سپری کند.

تاکید متخصصان بهداشت درمان این است که تنها افرادی که مراحل واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند یا دارای بیماری زمینه‌ای هستند و هنگام بیماری شرایط حاد تنفسی را تجربه می‌کنند لازم است به مراکز درمانی مراجعه کنند در غیر این صورت استراحت در منزل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه بهترین راهکار مقابله با کرونا است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان آذربایجان غربی/ ۷ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته

سید جلیل موسوی دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل و مدیریت کرونا در آذربایجان‌غربی، در رابطه با اخرین امار مربوط به بیماری کرونا گفت : در ۲۴ ساعت گذشته،  ۷ نفر در آذربایجان‌غربی جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

وی افزود : در طی شبانه روز گذشته ۷۹۳ مورد ابتلا جدید به کرونا در استان ثبت شده است.

سید جلیل موسوی دبیرقرارگاه دانشگاهی کنترل و مدیریت کرونا، بیان کرد : در طی بیست و چهار ساعت گذشته در استان ۱۱ هزار و ۴۲۴ دز واکسن تزریق شده است.

استان اردبیل/ رتبه دوم کشوری در اجرای طرح واکسیناسیون

علی محمدیان‌اردی اظهار داشت: تاکنون ۹۳۷ هزار و ۴۹۳ دُز واکسن در سطح استان اردبیل برای افراد واجد شرایط تزریق شده است.

وی میزان پوشش نوبت دوم واکسن کرونا در استان اردبیل را نیز ۸۷ درصد معادل ۸۱۹ هزار و ۴۲۴ دُز اعلام کرد و افزود: استان اردبیل در تزریق نوبت دوم واکسن کرونا نیز در رتبه سوم کشوری قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین پوشش نوبت اول واکسن کرونا در مادران باردار در این استان را ۷۹ درصد و میزان پوشش نوبت دوم را نیز ۶۵.۸ درصد اعلام کرد.

وی میزان پوشش تزریق دز سوم واکسن کرونا در استان اردبیل را نیز ۳۴ درصد ذکر کرد و ادامه داد: تاکنون ۳۲۱ هزار و ۱۴۷ نفر معادل ۳۵ درصد جمعیت هدف استان، نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

محمدیان‌اردی بر لزوم راه‌اندازی تیم‌های محله محور با همکاری سپاه استان و بسیج و تیم‌های واکسیناسیون جهت حضور در اماکن، کارخانجات، صنوف و مناطق روستایی تاکید کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه تاکنون ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت هدف در استان اردبیل جهت تزریق نوبت سوم واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند که لازم است با روش‌های مختلف اطلاع رسانی، مصاحبه، ارسال اطلاعات از طریق پیامک و سایر روش‌ها این افراد را برای دریافت واکسن ترغیب کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: با تزریق دز سوم واکسن کرونا، در صورت ابتلا به کرونا در بیش از ۸۰ درصد افراد، علائم بیماری گذرا و زودگذر خواهد بود و بر همین اساس لازم است که مردم برای برای تزریق دُز سوم تشویق شوند و فرهنگ سازی در این زمینه انجام شود.

وی خواستار مراجعه شهروندان برای تزریق هر سه دُز واکسن کرونا شد و اظهار کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۶۴ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

محمدیان‌اردی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

استان البرز/۷ بیمار کرونایی فوت شدند

مهرداد بابایی  در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز اظهار داشت: در ۲۴ ساعت ۸۹ بیمار با علائم ‌کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۸۴ هزار و ۱۵۸  نفر است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۵۲۹ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند، بیان کرد: از این تعداد، ابتلای ۲۴۶ نفر به بیماری کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است.

بابایی با بیان اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا در استان البرز باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته هفت بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۶۶۱۲ نفر رسیده است.

استان اصفهان/ ۱۳۱۱ مورد جدید ابتلا ثبت شد

پژمان عقدک در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۳۱  مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی ۱۵۲۵ تست کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گرفته شده که از این میزان  ۱۳۳۱ مورد مثبت اعلام شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۴۳ بیمار کرونایی بستری هستند، گفت: در شبانه‌روز گذشته ۱۷۶ بیمار به بیماران بستری اضافه شدند و  ۱۷۶ بیمار هم ترخیص شدند.

عقدک تصریح کرد: ۱۸۲  نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال وخیم‌تری نسبت به بقیه بستری‌ها دارند.

وی ادامه داد:  ۱۴ مورد فوتی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده که  ۱۰ مورد آن قطعی  ۴ مورد مشکوک به کرونا بودند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مجموع بیماران کرونایی بستری شده از ابتدا تا کنون، اظهار داشت:  ۱۹۷ هزار و ۴۷ بیمار در اثر ابتلا به ویروس منحوس کرونا بستری شدند که از این تعداد ۱۳۲ هزار و ۴۲۸ نفر بهبود و ۶ هزار و ۴۶۷ نفر فوت کردند.

استان ایلام/ فوت ۲ بیمار کرونایی ثبت شد

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ شهروند دیگر ایلامی در اثر بیماری کرونا جان باختند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: با احتساب ۲ جان باخته امروز تعداد فوتی‌های استان ایلام به یک هزار و ۱۵۰ نفر رسیده است.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: ۲۶۰مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر مجموع مبتلایان کرونا در ایلام به ۷۶ هزار و ۱۶۷ نفر افزایش یافته است. گفت: سهل انگاری و بی توجهی به پروتکل‌ها و تصور این که تزریق واکسن کرونا به مصون بودن این بیماری می انجامد موجب افزایش آمار مبتلایان و تعداد فوت شدگان در استان ایلام است.

وی با اشاره به کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان گفت برای جلوگیری از آغاز پیک ششم بهترین راهکار این است که هموطنان در رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی جدیت بیشتری داشته باشند و از دورهمی‌ها و برگزاری مراسم جدا خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: شهرستان‌های ایلام، چوار، دره شهر، ایوان، مهران، چرداول، سیروان، آبدانان، ملکشاهی، دهلران، و بدره در وضعیت قرمز و تنها هلیلان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام مجموع بهبودیافتگان استان نیز ۷۰ هزار و ۹۶۶ نفر است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان بوشهر/ ۷۴ بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند

احمد یزدان‌پناه با بیان اینکه تاکنون ۸۵ درصد جمعیت هدف استان نوبت اول واکسن کرونا دریافت کرده‌اند اظهار داشت: در این راستا در استان بوشهر تاکنون ۷۷.۶ درصد نوبت دوم و ۳۱.۴ درصد جمعیت هدف نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از کاهش میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان خبر داد و بیان کرد: ماه گذشته ۱۰ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند که این آمار نسبت به دی ماه افزایش بیش از ۲۰ برابری نشان می‌دهد.

وی تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر را ۲۲۳ نفر اعلام کرد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۴ بیمار کرونایی دیگر در بیمارستان های استان بستری شدند.

یزدان‌پناه با اشاره به اینکه اکنون ۲۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند خاطرنشان کرد: متأسفانه از مجموع موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی، ۱۲ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارد.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از ثبت ۲ مورد فوتی دیگر در شبانه‌روز گذشته به سبب ابتلا به بیماری کرونا خبر داد و تصریح کرد: تاکنون ۲ هزار و ۷۷ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع بیماری کرونا تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

یزدان‌پناه افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۹۱ بیمار نیز با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند که از این تعداد، ابتلای ۴۲ مورد به کرونا مثبت، قطعی بوده است.

استان خراسان رضوی / ۳۵۳ بیمار مشکوک در مراکز درمانی بستری شدند

محمد پهلوان کاشی اظهارداشت: طی یک روز گذشته، ۳۵۳ بیمار جدید مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان خراسان رضوی بستری شدند و که از این تعداد ۲۵۲ نفر در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه قرار دارند.

وی با بیان اینکه روند بستری بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا در استان خراسان رضوی همچنان افزایشی است افزود:در حال حاضر یک هزار و ۱۲۴ بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۸۲۲ بیمار در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند.

پهلوان کاشی با بیان اینکه بیش از ۲۳ درصد از بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند تصریح کرد: درحال حاضر ۲۶۱ بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه استان بستری هستند که ۱۹۲ بیمار از این تعداد در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طی یک روز گذشته یک هزار و ۷۴۶ بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا به صورت سرپایی به بیمارستان‌ها و مراکز جامع سلامت منتخب مراجعه داشتند از عموم مردم خواست در صورت بروز علائم شبیه به سرماخوردگی، ضمن تماس با سامانه ۱۹۱ و دریافت راهنمایی‌های لازم، به نزدیکترین مرکز درمانی سطح یک و دو مراجعه نمایند.

استان خراسان جنوبی/ ۱۱۵ مورد ابتلای جدید

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته از ۱۸۵ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا که در استان انجام شد که ۱۱۵ مورد مثبت جدید شناسایی شد.

غلامرضا شریف زاده افزود: از این تعداد ۸۴ مورد از بیرجند، ۹ مورد از فردوس، ۵ مورد از بشرویه، قاین و طبس هر کدام ۴ مورد، درمیان و سرایان هر کدام ۳ مورد، ۲ مورد از بشرویه و ۱ مورد از نهبندان بودند.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۸۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد ۱۳۷ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر وخیم اعلام شده است. 

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۲ مورد جدید فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که تعداد فوتی‌ها به یک هزار و ۳۳۹ نفر رسید.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان بیان کرد: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا روز گذشته ۵۷۲ هزار و ۷۲۶ نفر واکسن نوبت اول، ۵۱۴ هزار و ۸۴۸ نفر واکسن نوبت دوم و ۱۹۱ هزار و ۹۴۷ نفر واکسن نوبت سوم را دریافت کردند.

استان سمنان/ ۱۷ مورد ابتلای جدید در ۲۴ ساعت

کامران قدس، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران پیرامون آخرین آمار شیوع بیماری کرونا بیان داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون۵۹ هزار و ۶۱ مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته (از دوم الی سوم اسفند ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-۱۹ در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون به ۱۱ هزار و ۵۲۷ نفر رسیده است و ۴۷ هزار و ۵۳۴ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

قدس ادامه داد: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید۱۹ از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه به۱۰ هزار و۲۸۹ نفر رسید.

استان سیستان و بلوچستان/ ثبت بیش از ۱۱۰۰ مورد ابتلای جدید

سیدمحمد هاشمی شهری اظهار داشت: با ابتلای یک هزار و ۱۰۴ نفر جدید به کرونا در استان سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۶۱ هزار و ۵۸۳ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته با فوت دو نفر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در استان به دو هزار و ۷۰۶ نفر رسید، گفت: در حال حاضر ۲۱۱ بیمار حاد تنفسی و ۱۲۵ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

وی ضمن درخواست از شهروندان برای استفاده از ماسک هنگام خروج از خانه و شستشوی دست‌ها با اصول بهداشتی، بیان کرد: بر خلاف تصور عمومی سویه اُمیکرون تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است و نباید فریب شمار پایین موارد بدحال بیماری را خورد.

هاشمی شهری افزود: هر چند طبق اطلاعات موجود قدرت بیماریی زایی این سویه کمتر است امّا قدرت سرایت بالای آن به اثبات رسیده و در صورت شیوع گسترده ویروس در جامعه بسیاری از افراد و در راس آنان سالمندان، مادران باردار و بیماران خاص نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند و به صورت ناگهانی با حجم وسیعی از مراجعات به بیمارستان ها و مراکز درمانی مواجه خواهیم شد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان فارس/ هر ساعت ۱۰ نفر در مراکز درمانی بستری می‌شوند

بنا بر آخرین تغییرات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ۲۶ شهرستان‌ استان فارس در وضعیت پرخطر یا قرمز قرار گرفتند، ۷ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی هستند و ۳ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

بر این اساس شهرستان‌های مرودشت، بیضا، کوار، قیروکارزین، اوز، گراش و لامرد در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های بوانات، نخبگان و مهر در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند و مابقی در وضعیت قرمز یا پر خطر هستند. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون دو میلیون و ۳۷ هزار و ۵۷۱ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۵۹۶ هزار و ۹۵۰ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون یک میلیون و ۶۹۳ هزار و ۷۲۸ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۵۰۲ هزار و ۵۰۶ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۳۴۳ هزار و ۸۴۳ مورد تست سریع انجام شده و ۹۴ هزار و ۴۴۴ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۲۳۷ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته هم اکنون هزار و ۲۸۱ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۷۸ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ مورد جدید فوتی کووید۱۹ در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و ۷۰۱ نفر رسید.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و ۷۵۲ هزار و ۵۸۱ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۳۴۴ هزار و ۵۹۱ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۴۱ هزار و ۷۴۰ دُز نوبت دوم و یک میلیون و ۳۶۵ هزار و ۸۹۰ دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

استان قزوین/ نرخ مرگ و میر ۵۰ درصد افزایش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از کاهش ۲۵ درصدی موارد روزانه ابتلای قطعی به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۱۷۷ بیمار کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان شناسایی شدند که این آمار نسبت به روز قبل ۶۲ نفر افزایش یافته است.

جلال رحمانی با اشاره به کاهش ۱۲.۵ درصدی نرخ بستری‌های کرونایی روزانه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۷۷ بیمار کرونایی جدید با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز پیش ۱۱ نفر کاهش یافته است.

وی به تثبیت آمار بیماران کرونایی بدحال برای چهارمین روز پیاپی هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۱ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار درست به اندازه ۳ روز گذشته بوده و افزایش یا کاهشی نداشته است.

رحمانی از افزایش ۵۰ درصدی نرخ روزانه مرگ‌ومیر کرونایی در استان قزوین خبر داد و افزود: در شبانه‌روز اخیر ۶ بیمار بدحال کرونایی به دلیل علائم شدید تنفسی و ضعف مفرط جسمانی جان خود را از دست دادند که میزان این مرگ‌ومیرها ۲ نفر از روز قبل بیشتر شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به افزایش نامحسوس و ۱.۵ درصدی نرخ بهبود کرونایی در استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۸ بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های قزوین مرخص شدند که این آمار در مقایسه با روز گذشته فقط یک نفر بیشتر است.

رحمانی ادامه داد: در نهایت هم مجموع آمار بستری‌های کرونایی فعلی استان قزوین با فقط نیم‌درصد کاهش به ۳۹۹ نفر رسید که در قیاس با روز قبل ۲ نفر کاهش یافته است.

وی یادآور شد: آمار پوشش واکسیناسیون دوز اول برای گروه سنی ۵ تا ۱۲ ساله استان قزوین به ۸.۶۳ درصد رسید و ۳۶.۴۲ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان قزوین هم تا امروز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

کاشان/ افزایش موارد بستری در آران و بیدگل

کاشان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و پیک ششم کرونا را با افزایش مبتلایان و بستری‌ها تجربه کرده است.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۸ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۷ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و ۱۰ بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء بستری شده و یک بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل سه و حداکثر ۸۱ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز بیمار حداقل ۲۹ و حداکثر ۸۹ سال به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۱۸۵ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۱۴۸ بیمار در شهرستان کاشان و ۳۷ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۱۵ بیمار به صورت موقت بستری شدند.

وی از بستری ۳۲ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه یک بیمار خانوم ۹۳ سال و یک بیمار آقا ۸۵ سال در شهرستان آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۸۲ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۵۵ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار ۸۹۴ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان کرمان/ ۱۶۷ مورد بستری جدید در ۲۴ ساعت

در حالی وارد سومین سال زندگی خود با ویروس کرونا شدیم که به گفته مسئولان پس از گذشت چهار هفته از پیک ششم کرونا، این سویه امیکرون است که در سایه عادی انگاری‌ها در سطح جامعه در حال جولان بوده و در روزهای گذشته با  افزایش چشمگیر موارد فوت ناشی از کرونا در استان کرمان مواجه بودیم.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر روز قبل اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۳۷ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲۸۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۳۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۴۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۶۱ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۶۷ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: با فوت ۹ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان، مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۵ هزار و ۳۴۰ مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و ۲۵۹ هزار و ۲۳۵ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۹۷۷ هزار و ۹۸۰ مورد و در نوبت سوم ۷۲۸ هزار و ۸۰۹ دوز تزریق شده است.

استان کرمانشاه/ ۲۰ بیمار با شرایط وخیم در مراکز درمانی بستری هستند

مهدی محمدی، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ مورد مثبت بستری و ۲۲۳ مورد بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در کرمانشاه شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: در شبانه روز گذشته با ثبت دو مورد فوتی دیگر ناشی از کرونا شمار جانباختگان این ویروس منحوس در استان به ۲۹۹۳ نفر رسید.

محمدی گفت: همچنین در این مدت ۱۲۴ مورد بیمار بستری جدید گزارش شده و ۱۱۸ نفر نیز بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

وی افزود: اکنون ۴۰۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و ۵۷ نفر نیز به عنوان بستری موقت رمدسیویر دریافت می‌کنند.

محمدی گفت: از مجموع بیماران بستری ۱۰۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال ۲۰ نفر از آن‌ها وخیم است.

استان گیلان/ حال ۱۱۹ بیمار کرونایی در مراکز درمانی وخیم اعلام شد

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت اکنون تمام شهرستان‌های استان گیلان به جز شهرستان رضوانشهر، به دلیل افزایش شمار بستری‌شدگان کرونایی و بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در رنگ‌بندی قرمز کرونایی قرار دارد.

براساس آخرین اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر ۶۹۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند و روند صعودی آمار بستری‌شدگان کرونایی که از هفته‌های گذشته آغاز شده همچنان در استان گیلان تداوم دارد.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ۱۲۰ بیمار کرونایی جدید در شبانه‌روز گذشته به آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان افزوده شده‌اند که ۱۱۹ نفر از این تعداد بیماران کرونایی حال مساعدی نداشته و بدحال هستند.

با وجود اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی در کنار واکسیناسیون تنها راه مقابله با ویروس کرونا است و میزان رعایت پروتکل‌ها باید بیش از ۹۰ درصد باشد، اما در گیلان میزان استفاده از ماسک کمتر از ۵۰ درصد است.

طبق آخرین آمارهای اعلام شده‌ از دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان اکنون ۹۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در گیلان دز نخست واکسن کرونا، ۹۰ درصد این جمعیت نوبت دوم و ۴۰ درصد از این گروه‌های هدف در گیلان نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان هرمزگان/ فوت ۳ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صبح امروز در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در هرمزگان اضهار داشت: شرایط کرونایی هرمزگان همچنان نامناسب است و متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۳ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: جانباختگان ۳ آقا در محدوده سنی ۷۸ تا ۸۶ ساله از شهرستان‌های بندرعباس،حاجی آباد و میناب بودند. 

وی تصریح کرد: بدین ترتیب در دومین روز اسفند ماه جمع جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزار و۵۳۳ نفر افزایش یافت. 

نوروزیان گفت: با بستری شدن ۷۷ بیمار جدید شمار کل بستری های کرونا در استان به ۳۲۰ نفر رسید اکنون ۵۴ بیمار در بخش آی سی یو بستری هستند و حال ۱۴ نفر از آنها وخیم است. 

وی افزود: ۲ واکسن سینوفارم و پاستور در حال حاضر در حال تزریق برای کودکان هست، والدین بدون نگرانی نسبت به تزریق این واکسن به فرزندان خود اقدام کنند. 

نوروزیان گفت: از مردم می خواهیم در صورتی که علائم بیماری دارید حداقل خود را ۵ روز قرنطینه کنند تا بتوان زنجیره انتقال را قطع کرد.

استان همدان/ روند افزایشی ابتلا ادامه دارد

آمار ابتلا به کرونا در همدان هنوز به ثبات نرسیده و شاهد افزایش مبتلایان و مراجعه بیماران تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان هستیم.

دکتر رضا طهماسبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فعلا به قله پیک ششم کرونا در استان نرسیدیم، اظهار داشت: امیدواریم زودتر این روند تثبیت شود و به قله پیک برسیم.

وی افزود: امیدواریم استان همدان مانند سایر نقاط کشوری و طبق اعلام وزارت بهداشت که پیش‌بینی شده است دو هفته آینده به قله پیک برسد و از آن پس روند کاهشی را داشته باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در پیک ششم کرونا آمار ابتلا و بستری کودکان کرونایی نسبت به موج‌های قبلی افزایش یافته است، تصریح کرد: هیچ موردی از فوت کودک بر اثر کرونا در دو روز گذشته در استان همدان نداشتیم.

طهماسبی عنوان کرد: راه برون رفت از پیک فعلی تزریق واکسیناسیون گروه‌های هدف و انجام دُزهای یادآور توسط افراد است.

دکتر محمد طاهری، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان به وضعیت کرونا در روز گذشته اشاره کرد و گفت: دیروز ۲ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه دیروز ۱۵۳ بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شده است، تصریح کرد: شمار بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به ۵۵۲ نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با مرگ ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در استان همدان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۲۰۷ نفر رسیده است.

طاهری با اشاره به اینکه ۲۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند، اظهار داشت: مجموع بیماران شناسایی شده تاکنون به ۱۴۱ هزار و ۲۹۶ نفر رسیده است.

وی گفت: اکنون شهرستان‌های همدان، ملایر، تویسرکان، اسدآباد، درگزین و رزن در وضعیت قرمز و شهرستان کبودرآهنگ، بهار، فامنین و نهاوند در وضعیت نارنجی قرار دارند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

منبع: تسنیم