شهر خبر

یک هفته مراسم بزرگداشت برای حکیم نظامی در کل ایران؛ کنسرت سالار عقیلی و شعرخوانی هنرمندان در فضای مجازی

یک هفته مراسم بزرگداشت برای حکیم نظامی در کل ایران؛ کنسرت سالار عقیلی و شعرخوانی هنرمندان در فضای مجازی

محمود شالویی از برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم نظامی به مدت یک هفته خبر داد. این برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف موسیقی، تجسمی، سینما و ادبیات است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری ستاد بزرگداشت شاعر پارسی حکیم نظامی صبح امروز با حضور محمود شالویی دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد بزرگداشت شاعر پارسی حکیم نظامی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد. در این مراسم امیر عبدالحسینی دبیر ستاد بزرگداشت نظامی و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر نیز حضور داشتند.

احسان آقایی در این نشست خبری گفت: ویژه برنامه‌های ستاد بزرگداشت حکیم نظامی از جمله برنامه‌هایی است که موزه هنرهای معاصر در آن دخیل است و بخش نمایشگاهی آن در موزه برگزار می‌شود. این نمایشگاه خوانشی از پنج گنج نظامی است.

محمود شالویی با اشاره به این رویداد سراسری و فراگیر در کل کشور گفت: حکیم نظامی گنجوی یکی از بزرگترین مفاخر شعر ایرانی و از پاسداران بزرگ زبان و ادب فارسی است. او شاعر شناخته شده‌ای در ایران، جهان اسلام و سراسر دنیا است. کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که داستانی از او نشنیده باشد. با این حال، از سراینده این حکایت‌ها و داستان‌ها اطلاعات چندان زیادی در اذهان مخاطبان وجود ندارد و این شاعر بزرگ ایرانی آن‌چنان که باید شناخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه 21 اسفندماه سالروز گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی است، بیان داشت: درباره حکیم نظامی از زمانی که پاسداشت او در تقویم آمد، برنامه مهمی تدارک دیده نشده بود. بسیاری از شاعران ما نظیر مولوی، حافظ و ... به اندازه کافی شناخته شده هستند اما حکیم نظامی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. البته خوشبختانه اثر مهم پنج گنج او بارها و بارها توسط ناشرین داخلی ترجمه شده و ترجمه آن به زبان‌های مختلف در بسیاری از کشورها موجود است.

دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برخی کشورها برنامه‌هایی برای گرامیداشت نظامی درنظر گرفته‌اند و در کشورمان نیز برنامه‌ای به همین مناسبت برگزار می‌شود، گفت: در برگزاری این مراسمات چیزی که مهم است این است که نظامی باید با همان اصالت و متعلق بودن به ایران معرفی شود. او نمادی از تمدن درخشان ما به شمار می‌رود. برهمین اساس، احساس کردیم که برگزاری مراسم گرامیداشت یک روزه کافی نیست و به همین دلیل، مراسمات به مدت یک هفته در سراسر کشور و در کشورهایی که رایزن فرهنگی داریم، برگزار می‌شود. البته برخی از این برنامه‌ها تا یکی دو ماه بعد نیز ادامه خواهد داشت.تمام استان‌های کشور، مراکز و شهرهای کوچک میزبان برگزاری برنامه‌های ستاد گرامیداشت حکیم نظامی خواهند بود.

شالویی درباره اهتمام ویژه دولت سیزدهم به امور فرهنگی و هنری گفت: در دولت سیزدهم، یکی از برنامه‌های فرهنگی گرامیداشت مفاخر ایرانی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، حکمی، دانش و ... است. دیدید که آقای رئیس‌جمهور چند روز پیش بازدیدی از موزه هنرهای معاصر داشتند. هم‌چنین آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ نیز از برگزاری برنامه‌های بزرگداشت نظامی بسیار استقبال کردند و این ستاد به خواست او تشکیل شد.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی درباره مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در برگزاری این رویداد گفت: دستگاه‌های مختلفی در این ستاد حضور داشته و در برگزاری برنامه‌ها کمک می‌کنند. از جمله دستگاه‌هایی که بعد بین‌المللی دارند می‌توان به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه اشاره کرد که با همکاری رایزنان فرهنگی برنامه‌های این ستاد در خارج از ایران را پیگیری می‌کنند. هم‌چنین وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری تهران، آموزش و پرورش و وزارت علوم در برنامه‌های داخلی ستاد حضوری جدی دارند. باید اشاره کنم طی نامه‌ای که وزیر ارشاد به وزیر آموزش و پرورش نوشت قصد داریم برنامه‌ ویژه‌ای برای معرفی حکیم نظامی به دانش‌آموزان داشته باشیم. برهمین اساس، به 100 دانش آموز که درباره این شاعر پارسی مقاله بنویسند، جوایز نفیسی اهدا خواهد شد. موضوع این مقالات این است که «از حکیم نظامی چه می‌دانید؟»

سخنران دیگر این نشست خبری، امیرعبدالحسینی دبیر ستاد بزرگداشت شاعر پارسی حکیم نظامی بود. او برنامه‌های این ستاد بزرگداشت را معرفی کرد و گفت: برنامه‌های ستاد در حوزه‌های مختلفی است؛ در حوزه هنرهای تجسمی، آغاز برنامه‌‌ها از 15 اسفندماه در موزه و کتابخانه ملک است. در این برنامه نمایشگاهی از 8 اثر درخشان کتابت شده از «خمسه» و «مخزن الاسرار» به نمایش درمی‌آید. هم‌چنین، 16 اسفندماه نمایشگاهی از پوسترهای موضوعی درباره حکیم نظامی در تهران افتتاح می‌شود. این نمایشگاه همزمان با تهران در مراکز استان‌ها نیز به نمایش درآمده و هم‌چنین نمایشگاهی از آنها در اکسپوی دبی، نمایشگاه بلونیا و شارجه به نمایش درمی‌آید.

وی ادامه داد: برنامه دیگر برپایی نمایشگاهی از تصویرسازی هنرمندان معاصر از اشعار حکیم نظامی است. این نمایشگاه 16 اسفندماه افتتاح می‌شود. موزه هنرهای معاصر میزبان نمایشگاه پنج گنج است که در 18 اسفندماه افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا پایان اردیبهشت ماه سال 1401 در معرض دید عموم قرار دارد. نسخه ارزشمندی از کتاب «خمسه» نظامی به یادگار مانده است که در گنجینه کتابخانه مدرسه شهید مطهری نگهداری می‌شود. این نسخه ارزشمند روز 21 اسفندماه برای تعداد محدودی از مخاطبان به نمایش درمی‌آید.

عبدالحسینی با اشاره به برنامه‌های این ستاد در حوزه هنرهای نمایشی گفت: در بخش هنرهای نمایشی علاوه بر نمایش محیطی و میدانی چند نمایش ویژه هم داریم. از جمله این نمایش‌ها می‌توان به اجرای نمایش فرم با عنوان «گربه جاده ابریشم» براساس هفت پیکر به طراحی و کارگردانی یاسر خاسب اشاره کرد. هم‌چنین روز 21 اسفندماه اجرای نمایش خیابانی با طراحی و نظارت امیرحسین شفیعی انجام می‌شود. اپرای عروسکی «لیلی و مجنون» به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب‌پور در بهار 1401 روی صحنه می‌رود و روایت نمایشی و آوازی از یک عاشقانه به نویسندگی و کارگردانی سیدجلال‌الدین دری در بهار 1401 آماده نمایش می‌شود.

وی درباره کنسرت‌ خواننده‌های نام آشنا در بخش موسیقی، علاوه بر موسیقی نواحی و مقامی کنسرت‌هایی در تالار وحدت و با همکاری بنیاد رودکی خواهیم داشت.16 و 17 اسفند ماه گروه «هم‌نوازان حصار» به سرپرستی علی قمصری آثاری از نظامی را به زبان موسیقی روایت خواهند کرد. هم‌چنین 18 و 19 اسفندماه کنسرت «آفاق عشق» توسط گروه بیدل به خوانندگی حسام‌الدین سراج و براساس آثاری از استاد فریدون شهبازیان اجرا خواهد داشت. کنسرت «بز‌م‌آرایی خسرو در شکارگاه» از آثار درخشان فرهاد فخرالدینی با اجرای ارکستر سازهای ملی به سرپرستی علی اکبر قربانی و با صدای سالار عقیلی دیگر برنامه ستاد پاسداشت حکیم نظامی در حوزه موسیقی خواهد بود.

او بیان داشت: در حوزه فیلم و سینما، با حمایت‌هایی که خانه سینما و آقای منوچهر شاهسواری داشت، 3 نشست نقد و بررسی براساس فیلم‌هایی که از آثار نظامی اقتباس شده‌اند برگزار خواهد شد. از جمله دیگر برنامه‌ها می‌توان به  برافراشته شدن پرچم حکیم نظامی بر برج آزادی، محوطه باز موزه هنرهای معاصر و در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

عبدالحسینی از بازخوانی اشعار نظامی توسط هنرمندان در فضای مجازی خبر داد و گفت: صفحه اینستاگرام خسرو شیرین گنجینه‌ای از اشعار حکیم نظامی را بارگذاری می‌کند. این اشعار توسط هنرمندان شاخص کشور نظیر امیرحسین مدرس، عبدالجبار کاکایی، رسول نجفیان، پریسا مقتدی، شهرام کرمی، فردین خلعتبری، سعید بیابانکی، شبنم قلی‌خانی خوانده شده و در این صفحه اینستاگرامی بارگذاری می‌شود.

شالویی در پاسخ به سؤالی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر تعلق نظامی به آذربایجان گفت: مهم‌ترین موضوعی که درباره نظامی مطرح است این است که دیوان، اشعار و قصه‌های نظامی به زبان شیرین پارسی است و در همه دنیا به همین زبان شناخته می‌شود.

او درباره حمایت از ناشرینی که درباره نظامی کتاب چاپ می‌کنند، گفت: معاونت فرهنگی در زمینه چاپ آثار نظامی اهتمام ویژه‌ای دارد و از ناشرینی که دراین زمینه کار می‌کنند، حمایت می‌کند.

وی هم‌چنین درباره برنامه‌های سینمایی به مناسبت گرامیداشت حکیم نظامی گفت: تعداد فیلم‌هایی که درباره نظامی یا برگرفته از آثار او بود، زیاد نیست. امیدواریم در جشنواره فجر سال آینده با توجه به جایزه‌ای که با این عنوان درنظر گرفته شده است، توجه به این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/