شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#استقلال#روسیه#شورای امنیت

روسیه: آمریکا و ناتو از حوادث سال ۲۰۰۸ عبرت نگرفتند/ فعلاً قصد ایجاد پایگاه نظامی در دونباس را نداریم

روسیه: آمریکا و ناتو از حوادث سال 2008 عبرت نگرفتند/ فعلاً قصد ایجاد پایگاه نظامی در دونباس را نداریم

معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: پس از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری اوستیای جنوبی و آبخازیا در سال ۲۰۰۸ ، ناتو و آمریکا از این رویداد درس عبرت نگرفته و همچنان "به نزدیک کردن زیرساختارهای نظامی خود به مرزهای روسیه ادامه دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه با صدور احکامی استقلال دو جمهوری خودخوانده و مردمی دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت. امضای این احکام نتیجه نشست فوق العاده شورای امنیت روسیه بود که طی آن اعضای این شورا به اتفاق آراء از به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده در جنوب شرق اوکراین حمایت کردند.

علاوه بر این، پوتین به همراه لئونید پاسچنیک و دنیس پوشیلین، رهبران این دو جمهوری مردمی، توافقنامه‌ای را در خصوص دوستی، همکاری و کمک متقابل امضا کردند.لایحه مربوط به تصویب این توافقنامه برای تصویب به دومای دولتی ارائه شده و امروز در حال بررسی است.

خبرگزاری «نووستی» در این رابطه گزارش داد، "دیمیتری مدویدف"، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه امروز، سه شنبه در جمع خبرنگاران ابراز عقیده کرد که ناتو و ایالات متحده پس از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری اوستیای جنوبی و آبخازیا در سال 2008 (که از ترکیب گرجستان جدا شدند)، از این رویداد درس عبرت خود را نگرفتند و همچنان "به نزدیک شدن به مرزهای روسیه" ادامه دادند.

وی که در آن سالها مسئولیت ریاست جمهوری روسیه را بر عهده داشت، توضیح داد: «در سال 2008، من مجبور شدم برای به رسمیت شناختن استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا تصمیم سختی بگیرم. روسیه با استفاده از نیروی نظامی و اراده سیاسی به نجات جان صدها هزار نفر از ساکنین این مناطق که مود حمله ارتش گرجستان قرار گرفته بودند، کمک کرد. و به ناتو، ایالات متحده و به همه کسانی که قصد تهاجم علیه شهروندان روسیه را داشتند، درس عبرت بزرگی داد. با این حال، آن‌ها همچنان در حال نزدیک ردن ساختارهای نظامی خود به مرزهای روسیه بوده و دایره اعضای بالقوه پیمان آتلانتیک شمالی را گسترش دادند.»

مدویدف همچنین تاکید کرد که غرب به اوکراین کمک کرد تا در توافقات مینسک کارشکنی کند تا دست ملی گرایان افراطی در دولت ضعیف به ریاست ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور فعلی کشور باز باشد. وی ادامه داد: «جنگ ارتش اوکراین علیه دونتسک و لوهانسک بدون قاعده بود. مردم در معرض خطرات جدی مداوم بودند. آنها خانه‌هایشان را گلوله باران کرده، آنها را مجبور کردند در ترس ابدی زندگی کنند و از ترس بمب در زیرزمین‌ها پنهان شوند.»

معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه روز گذشته نیز در نشست فوق‌العاده این شورا یادآور شد که اکثریت مردم روسیه از به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک حمایت می کنند. وی با اشاره به این واقعیت که بعید است وضعیت در منطقه دونباس بهبود یابد، تاکید کرد که تصمیم به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری میتواند از تشدید درگیری‌ها جلوگیری کند.

در خبر دیگری نیز گزارش شده، آندری رودینکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه، به خبرنگاران گفت که توافقنامه‌های دوستی، همکاری و کمک متقابل بین جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک و روسیه، اجازه استقرار پایگاه‌های نظامی روسیه در منطقه دونباس را می‌دهد، ولی مسکو هنوز برنامه‌ای برای این کار ندارد.

این دیپلمات روس با یادآوری اینکه توافقاتی که روز گذشته توسط فدراسیون روسیه و دو جمهوری‌ مردمی دونتسک و لوهانسک امضا شد، اجازه استقرار نیروهای نظامی روسی در منطقه دونباس را می‌دهد، گفت: «البته هنوز در خصوص استقرار هیچ پایگاه نظامی صحبتی نشده است، ولی در صورت لزوم، هر آنچه لازم باشد انجام خواهد شد.»

انتهای پیام/