شهر خبر

یتیمی سینمای کودکان و نوجوانان در اکران نوروزی ۱۴۰۱

یتیمی سینمای کودکان و نوجوانان در اکران نوروزی 1401

فیلم‌های اکران نوروزی ۱۴۰۱ مشخص شدند اما باز هم خبری از حتی یک انیمیشن و یا فیلم سینمایی کودک و نوجوان در میان این فیلم‌ها نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته فیلم‌های نوروزی 1401 مشخص شدند. قرار است که در عید نوروز سال جدید فیلم‌های «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «روز صفر» ساخته سعید ملکان، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی اکران شوند.

انصافاً باید گفت که ترکیب فیلم‌ها از نظر تنوع ژانر و مضمون به خوبی رعایت شده است. در گونه دفاع مقدسی موقعیت مهدی، در گونه ضدجاسوسی و امنیتی "روز صفر"، در گونه پلیسی و جنایی "مرد بازنده"، در گونه درام اجتماعی "علفزار" و "لامینور"، و در گونه کمدی "شادروان" و "قدغن" حضور دارند و در نتیجه ترکیب اکرانی امسال مانند سال قبل بار دیگر رنگ و بوی متنوعی دارد.

اما متأسفانه فراموش می‌کنیم که فیلم‌ها را قرار است خانواده‌ها در کنار یکدیگر تماشا کنند. غیر از شادروان کدام یک از فیلم‌ها قابلیت اکران برای بچه‌ها را دارد؟ "روز صفر" با فضایی خشن و اکشن که لازمه ژانر آن است طبیعتاً مناسب بچه‌ها نیست. "موقعیت مهدی" نیز بخاطر تصویر پیکر شهدا و جنگ نیز نمی‌تواند برای بچه‌ها خوب باشد. "مرد بازنده" و "علفزار" نیز بخاطر فضای جنایی و مضمون‌ فساد اخلاقی قاعدتاًٌ‌ برای کودکان مناسب نیست. اینگونه که از فضای فیلم قدغن به گوش می‌رسد درباره حریم‌های ممنوعه میان زن و شوهر است و این فیلم نیز نمی‌تواند برای بچه‌ها نمایش داده شود. تنها فیلم لامینور می‌ماند که آن هم موضوع مناسب و جذابی برای بچه‌ها ندارد.

بنابراین سهم بچه‌ها از سینما و اکران نوروزی 1401 چیست؟ این در حالی است که هم اکنون هم انیمیشن و هم فیلم سینمایی جذاب برای بچه‌ها وجود دارد. تنها در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان امسال چند فیلم قابل توجه حضور داشتند که می‌توان به اسم‌هایی مانند "پسران دریا" و "لیپار" اشاره کرد. انیمیشن "پسر دلفینی" نیز یکی دیگر از انیمیشن‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان است که می‌تواند اکران شود. اما با این همه خبری از فیلم برای بچه‌ها در سینمای 1401 نیست.

در نظر داشته باشیم که اکران فیلم برای کودکان و نوجوانان یکی از پرسودترین اکران‌های سینمایی است، زیرا کودکان برای تماشای فیلم باید والدین خود را نیز به‌همراه داشته باشند و این یعنی سود بیشتر برای سینماداران. عجیب است که با این وجود سینمای ما حاضر نشده‌ است اکران سینمای کودک داشته باشد. البته می‌توان احتمال عدم درخواست دفاتر پخش فیلم‌های کودک و یا صاحبان آثار را نیز درنظر داشت هرچند که بعید بنظر می‌رسد آنها از فروش و سود خوب در ایام نوروز صرف نظر کنند.

انتهای پیام/