به گزارش برنا؛ چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان یکم و دوم اسفندماه در تهران برگزار شد.

عمر زاق‌اف، «معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی»، خوجایف «وزیر کشاورزی»، کودراتوف «معاون اول وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی»، سدیک اف «معاون وزیر امور خارجه»، احمد خوجایف عظیم «معاون اول وزیر انرژی»، محمود اف «وزیر گردشگری» و عبدالله اف «سفیر جمهوری ازبکستان در تهران»، جمعی از مدیران و معاونان دیگر وزارتخانه‌ها در کنار فعالان اقتصادی و انجمن‌های تخصصی ازبک، هیات اقتصادی بلندپایه جمهوری ازبکستان را در این اجلاس تشکیل دادند.

در این اجلاس وزیر صنعت و معدن کشورمان در کنار معاونان وزارتخانه و نمایندگانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگانی از بیمه و بانک مرکزی، سازمان مناطق آزاد، انجمن‌ها و تشکل‌های صادرات‌گرا و فعالان اقتصادی حضور داشتند.

در این راستا کمیته‌های کارشناسی مربوطه طی روزهای گذشته در تهران، میان بخش‌های مرتبط دو کشور به منظور تدوین پیش‌نویس سند یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، گمرکی، حمل و نقل، انرژی، بهداشت، علمی و فناوری، فرهنگی و گردشگری و کشاورزی تشکیل شد و مذاکرات ثمربخشی صورت گرفت.

امضای یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک و ۲ سند همکاری متقابل

یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک دو کشور (پروتکل اجلاس چهاردهم) نیز با حضور سیدرضا فاطمی‌امین «وزیر صمت کشورمان» و عمر زاق اف «معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان»، به امضای طرفین رسید.

این یادداشت تفاهم (پروتکل اجلاس چهاردهم) در حوزه‌های اقتصادی، مناطق آزاد، سرمایه‌گذاری مشترک، گمرکی، حمل و نقل، انرژی، بهداشت، علمی و فناوری، فرهنگی و گردشگری و کشاورزی بوده است.

دو سند همکاری دیگر نیز در حوزه‌های سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور و همکاری‌های فرهنگی متقابل به امضای مسئولین مربوطه دو کشور رسید.

نقطه عطفی برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان، چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان را نقطه عطفی برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور دانست.

فاطمی‌امین در نشست چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان، با اشاره به سوابق دیرینه اجتماعی، فرهنگی و تمدنی ایران و ازبکستان، تصریح کرد: می‌خواهیم روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور با تکیه بر همین قرابت فرهنگی و مناسبات دیرینه ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه روابط اقتصادی کنونی میان دو کشور فاصله زیادی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران و ازبکستان دارد، گفت: عمر زاق اف «معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان»، فردی پرتلاش، پرکار و عملیاتی است و این روحیه کمک می‌کند تا به سرعت به اهداف پیش‌بینی شده برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برسیم.

نقشه راه‌های همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ازبکستان تدوین می‌شود

همچنین معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان در نشست این اجلاس، بیان کرد: برای ارتقای مراودات اقتصادی ایران و ازبکستان نقشه راه‌های همکاری‌های دو کشور باید تبیین و امضا شود و هر ماه یکبار بر نحوه اجرای آن نظارت گردد.

عمر زاق اف با تقدیر از مهمان‌نوازی ایرانیان، گفت: در ۵ ماه اخیر روسای جمهوری دو کشور دو بار با هم ملاقات کرده‌اند و دستورات و توصیه‌های لازم را برای ارتقای روابط اقتصادی در فصل جدید روابط دو کشور ارائه داده‌اند که برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور باید گام‌های عملی برداشته شود.

تهاتر و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، دو اقدام عملی برای ارتقای مراودات

وی، تهاتر و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک را دو اقدام عملی در این حوزه دانست و بیان کرد: سند کمیته مشترک سرمایه‌گذاری را امضا می‌کنیم و سازوکارهای لازم را برای تداوم فعالیت‌ها و ارتقای سرمایه‌گذاری پیگیری خواهیم کرد.

همکاری استان‌های مرزی دو کشور برای ارتقای تجاری اهمیت دارد

معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان همچنین با بیان اینکه همکاری استان‌های مرزی برای ارتقای تجارت دو کشور حائز اهمیت است، تصریح کرد: نمایندگان مناطق سه استان ازبکستان در اجلاس چهاردهم حضور داشتند و نمایندگان استان‌های ایران را برای بازدید از ازبکستان دعوت می‌کنیم.

رسیدن به حجم مبادلات یک میلیارد دلاری میان ایران و ازبکستان قابل تحقق است

وزیر صمت کشورمان همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دو کشور ایران و ازبکستان زمینه‌های همکاری‌های بسیار زیادی دارند، تصریح کرد: رسیدن به حجم مبادلات یک میلیارد دلاری پیش‌بینی شده میان دو‌ کشور، قابل تحقق است.

فاطمی‌امین پس از امضای یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان در جمع خبرنگاران، با بیان این مطلب، افزود: یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، موضوعات متنوع و متعددی را شامل می‌شود، برای عملیاتی شدن این یادداشت تفاهم، برنامه زمانبندی باید تدوین و کنترل‌های لازم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز به توافقات خوبی رسیده‌ایم، ادامه داد: معاون نخست‌ وزیر ازبکستان بر استفاده از فناوری‌های ایران در این کشور تاکید کرده است.

عزم راسخ ایران و ازبکستان برای افزایش مبادلات اقتصادی دو کشور

معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و‌ تجارت ازبکستان نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرد: عزم راسخ برای افزایش مبادلات ایران و ازبکستان میان مسئولین دو کشور وجود دارد.

عمر زاق اف پس از امضای یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان در جمع خبرنگاران، با بیان این مطلب، افزود: ازبکستان برای ارتقای مراودات اقتصادی، تجاری و بازرگانی با ایران عزم جدی دارد، پس کارگروهی باید تشکیل شود تا موضوعات مرتبط با تفاهم‌نامه مشترک را در یک برنامه زمانبندی شده جلو ببرد.

دستیابی به حجم مراودات تجاری یک میلیارد دلاری میان دو‌ کشور قابل تحقق است

معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و‌ تجارت ازبکستان همچنین بیان کرد: با ظرفیت‌هایی که میان دو کشور وجود دارد ارتقای حجم مراودات تجاری دو کشور تا دو سال آینده به یک میلیارد دلار قابل تحقق است.

گفتنی است، حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده و در جلسه‌ای که در حاشیه اجلاس شانگهای رئیس‌جمهور کشورمان با همتای ازبکستانی خود داشته، چشم‌انداز یک میلیارد دلاری نیز پیش‌بینی شده است.

با توجه به اهمیت تقویت پیوند بخش‌های خصوصی دو کشور در حاشیه اجلاس مذکور، همایش فرصت‌های تجاری دو کشور نیز روز دوشنبه ۲ اسفندماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

ازبکستان به عنوان یکی از کشورهای مهم و هدف صادراتی ایران بوده و صادرات به این کشور، در ماه‌های اخیر، روند رو به رشدی داشته است. در این سفر نیز هیات ۴۰ نفره ازبکستانی شامل معاون نخست وزیر، سه وزیر و پنج معاون وزیر به ایران آمدند تا اجلاس چهاردهم سرآغاز یک جهش در روابط اقتصادی میان دو کشور شود.

انتهای پیام