شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جلوگیری

جلوگیری از نشت روده جراحی شده با یک نوار چسب

جلوگیری از نشت روده جراحی شده با یک نوار چسب

اخیرا محققان "ام آی تی" از توسعه یک نوار چسب جراحی خبر داده‌اند که می‌تواند با چسبیدن به محل زخم، از نشت و پارگی روده جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، محققان ام آی تی "نوار چسب جراحی"(Surgical Duct Tape) طراحی کرده‌اند که می‌تواند جایگزین بخیه که به سختی در روده دوخته می‌شود و می‌توانند باعث ایجاد زخم یا نشت شوند، باشد.

 این نوار چسب زیست سازگار است و محققان آن را طوری طراحی کردند که پس از بهبودی، بدون چسبیدن به بافت‌های مجاور یا تحریک التهاب، به صورت زیستی تجزیه خواهد شد. محققان امیدوارند که این فناوری راهی سریع و ایمن برای جلوگیری و بستن نشت‌های داخل بدن، پارگی‌ها و برش‌ها ارائه دهد.

بخیه زدن روده‌ به دلیل بافت لغزنده آن چالش برانگیز است و اگر روده بعدا نشت کند، عواقب آن می‌تواند جدی باشد. محققان برای صرفه جویی در زمان برای جراحان و شاید بهبود نتایج جراحی، این چسب را برای روده‌ها ابداع کرده‌اند. چسب یاد شده می‌تواند به سرعت به روده بچسبد و نشت و پارگی را ببندد. این نوار می‌تواند تقریبا یک ماه باقی بماند و به بافت زیرین اجازه می‌دهد تا بهبود یابد.

"ژوآنهه ژائو"(Xuanhe Zhao) یکی از توسعه دهندگان این نوار چسب گفت: سالانه میلیون‌ها عمل جراحی در سراسر جهان برای ترمیم نقایص گوارشی انجام می‌شود و میزان نشت در بیماران پرخطر تا ۲۰ درصد است. این چسب می‌تواند این مشکل را حل کند و به طور بالقوه جان هزاران نفر را نجات دهد.

مواد موجود در این چسب پلی اکریلیک اسید است و همچنین حاوی استرهای NHS است که به پروتئین‌های بافت زیرین متصل می‌شود و به تقویت پیوند بافت کمک می کند. یک هیدروژل پلی وینیل الکل نیز همچنین به این چسب کمک می‌کند تا شکل خود را در طول زمان حفظ کند و یک لایه پلی اورتان بیرونی نیز از چسبیدن مواد به بافت‌ها و اندام‌های مجاور جلوگیری می‌کند.

جراحان می‌توانند از آن همانطور که از نوار چسب در دنیای غیرجراحی استفاده می‌کنند، استفاده کنند و نیازی به آماده سازی از قبل ندارد. فقط باید آن را بیرون بیاورند، باز کنند و استفاده کنند.

این ماده انعطاف پذیر است و این امر به آن اجازه می‌دهد تا با روده منبسط و منقبض شود. محققان گفتند: ما نمی‌خواستیم پچ ضعیف‌تر از بافت باشد زیرا در غیر این صورت خطر ترکیدن آن وجود دارد. ما همچنین نمی‌خواستیم سفت‌تر باشد زیرا در آن صورت این چسب حرکت پریستالتیک در روده را که برای عمل هضم ضروری است محدود می‌کرد.

انتهای پیام