شهرخبر

عوارض اسپری های استنشاقی چیست؟

۱۴۰۰/۱۲/۲ ساعت۱۴:۵۸
عوارض اسپری های استنشاقی چیست؟

اسپری های استنشاقی برای کنترل بیماری آسم یا اختلالات تنفسی تجویز می شود اما بسیاری از افراد نمی دانند مصرف این اسپری ها موجب ایجاد خطرات و عوارض جدی می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ کورتیکواستروئیدهای استنشاقی که به آن ها استروئید یا گلوکوکورتیکوئید نیز گفته می‌ شود، عموماً برای کنترل علائم آسم یا بیماری هایی مثل انسداد حاد ریوی یا دیگر اختلالات تنفسی استفاده می شوند. در واقع این استروئید های استنشاقی به صورت اسپری در اختیار قرار می‌ گیرند، سطح کورتیزول تولید شده در بدن را کنترل می‌ کنند و التهابات و ورم بافت ها را کاهش می دهند.

با انجام این کار ورم راه تنفسی، کم می‌ شود و مشکلاتی مانند باریک شدن راه تنفسی برطرف شده و گرفتگی راه تنفسی یا اسپاسم از بین می رود‌. البته این دارو ها یا اسپری ها ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشند‌. بعضی از این عوارض جدی هستند که در این قسمت از قصد داریم در مورد چهار نوع عارضه جانبی آن ها با شما صحبت کنیم که البته می‌ توان از آن ها جلوگیری کرده و درمان شان کرد.

گرفتگی صدا

بعضی از افرادی که از این اسپری ها استفاده می کنند، صدای شان گرفته می شود که ممکن است به خاطر تاثیر دارو روی ماهیچه‌ های صوتی آن ها اتفاق افتاده باشد؛ البته این علائم خفیف هستند و طولانی مدت نخواهند بود. مثلاً ممکن است در یک دوره چند روزه یا یک هفته ای طول بکشد و بعد از مدتی از بین برود.

در موارد نادر استفاده زیاد از این اسپری ها یا استروئید ها ممکن است باعث ایجاد یک نوع رفلاکس شود. در واقع اسید معده به گلو برمی‌ گردد، درد ایجاد می کند، تار های صوتی ورم می کنند و در چنین حالتی پزشک دوز اسپری را تغییر می دهد یا آن را به طور کل عوض می کند.

برفک دهانی

بعضی از افرادی که از این استروئید ها استفاده می کنند، در معرض خطر برفک دهانی هستند. در واقع این عفونت قارچی داخل دهان ایجاد می گردد. برفک دهانی ممکن است 3 درصد کسانی که از این دارو استفاده می‌ کنند را به خودش درگیر کند. خطر آن در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و به طور بی رویه یا نامناسب از این اسپری ها استفاده می کنند؛ بیشتر است.

علائم برفک دهان:

    گلو درد

    حساسیت زبان یا دهان

    تشکیل لکه های سفید داخل دهان

    از دست دادن حس چشایی

    احساسی شبیه به وجود نخ یا پارچه داخل دهان

این عفونت باعث ایجاد لکه های سفید در سقف دهان یا پشت گلو می شود. البته ممکن است این لکه ها روی زبان، لثه یا قسمت داخلی گونه هم خودشان را نشان دهند. اگر شما بخواهید آن ها را از بین ببرید، این نواحی ورم می کنند و ممکن است بافت زیرین آن ها خونریزی کند؛ البته می‌ توانید بعد از اسپری، دهان تان را به طور کامل بشویید و مرتب مسواک بزنید و از ایجاد این برفک ها جلوگیری کنید. بعضی از افراد هم ترجیح می دهند به جای آب خالی از دهان شویه استفاده کنند.

پوکی استخوان

اسپری های استنشاقی خطر پوکی استخوان را افزایش می دهند و ممکن است باعث ضعیف و نازک شدن استخوان شوند. در واقع مصرف دوز بالای آن ها ممکن است عاملی برای افزایش خطر شکنندگی استخوان ها باشد. مطالعات نشان می دهد کسانی که از اسپری های استنشاقی با دوز بالا در طولانی مدت استفاده می‌ کنند، 27 درصد خطر بیشتری برای ابتلا به شکستگی بر اثر پوکی استخوان دارند.

علائم پوکی استخوان:

    کمر درد

    کاهش طول قد به مرور زمان

    خمیده شدن بدن

    استخوان هایی که خیلی زود می شکنند

بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکن است این مسئله را متوجه نشوند تا زمانی که شکستگی استخوان به صورت غیر منتظره را تجربه کنند.‌ رژیم غذایی حاوی کلسیم همراه با مصرف روزانه مکمل کلسیم برای این افراد توصیه می شود که باید پزشک دوز جدید آن را تجویز کند.

کار با وزنه و پیاده‌روی می‌ تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند. اگر پوکی استخوان شدید باشد، نیاز به مراجعه به پزشک است تا دوز اسپری را برای تان تغییر دهد.

مشکلات بینایی

استفاده طولانی مدت از این اسپری های استنشاقی باعث افزایش خطر ابتلا به مشکلات بینایی می شود. در واقع یک نوع تاری دید اتفاق می افتد که ممکن است باعث آب مروارید یا گلوکوما شود که یک نوع آسیب به عصب بینایی به خاطر افزایش فشار در قسمت داخلی چشم است.

افرادی که در سنین بالا هستند و از این اسپری‌ ها استفاده می‌ کنند، بیشتر در خطر مشکلات بینایی قرار می گیرند. افرادی که در سنین جوانی هم به مدت 6 ماه یا بیشتر از این اسپری‌ ها استفاده می‌ کنند، ممکن است که فشار داخلی چشم شان افزایش پیدا کند‌.

علائم آب مروارید:

    تاری دید

    تاریک شدن بینایی

    حساسیت به نور

    مشاهده یک نوع هاله در اطراف نور

    محو یا زرد شدن رنگ ها

    کم بینایی هنگام شب

    نیاز به قرار گرفتن در محیط روشن‌تر برای دیدن اجسام

علائم گلوکوما:

    درد چشم

    تاری دید

    ایجاد هاله در اطراف نور

    قرمز شدن چشم

    سردرد شدید

    حالت تهوع و استفراغ

اگر متوجه شدید که به آب مروارید یا گلوکوما به خاطر مصرف این اسپری‌ ها دچار شده اید، پزشک باید درمان را برایتان تغییر دهد؛ همچنین جراحی هم می‌ تواند به شما کمک کند. گاهی اوقات گزینه های جراحی یا استفاده از لیزر هم توصیه می شود.

جمع‌بندی

اسپری های استنشاقی راهکاری مؤثر برای درمان علائم آسم و بیماری انسداد ریه هستند و التهابات را کاهش می دهند؛ اما ممکن است عوارض جانبی خفیفی را ایجاد کنند که به راحتی درمان می شود.

منبع: