شهر خبر

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین الملل:

توافق نزدیک است اگر آمریکا حاضر به عمل به تعهداتش باشد

لزوم اخذ تضمین‌های بازدارنده در توافق احتمالی

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در صورت توافق در مذاکرات باید هرکدام از طرفین بدعهدی کرد طرف مقابل حق انجام اقداماتی را داشته باشد و آن اقدامات باید آن‌قدر بازدارنده باشد که طرف مقابل جرات بیرون آمدن از توافق را نداشته باشد.

اعتمادآنلاین|

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به فضاسازی برخی رسانه‌‌های غربی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن توافق در وین منوط به اراده سیاسی ایران، اظهار داشت: این اخبار و اظهارات با این هدف انجام می‌شود که فشاری روی افکار عمومی به وجود بیاورند تا ایران زودتر به خواسته های آنان تن دهد وگرنه یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات این است که دو طرف چانه زنی سیاسی می‌کنند و سعی می کنند اهداف خود را تحمیل کنند و طبیعی هست که طرف مقابل در برابر امتیاز دادن مقاومت می‌کند و می خواهد امتیاز بیشتری بگیرد.

به گزارش فارس، وی افزود: در این شرایط آنها دائما تبلیغات می‌کنند که ما به این نتیجه رسیدیم که این طرف ایرانی هست که باید تصمیم بگیرد و می‌خواهند بگویند که ما امتیازات لازم را داده‌ایم و بیش از این امتیاز نمی‌دهیم و این طرف ایرانی هست که باید امتیاز بدهد تا مذاکرات به نتیجه برسد؛ و این در حالی است که طرف ایرانی هم از طرف آمریکایی انتظار دارد که امتیاز بدهد؛‌ به خصوص اینکه این آمریکایی‌ها هستند که از برجام خارج شده‌اند.   

امتیازگیری آمریکا با فشار به افکار عمومی

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: هر گفت‌وگو و مذاکرات یک بعد تبلیغاتی و رسانه‌ای و یک بعد دیپلماسی روی میز دارد و این اظهارات بازی رسانه‌ای غربی‌ها علیه ایران است و طرف مقابل سعی می‌کند صحنه چانه‌زنی سیاسی را با فشار رسانه‌ای همراه کند تا امتیازات بیشتری بگیرد.

بهشتی پور در پاسخ به سوالی در خصوص عدم تعهد آمریکایی‌ها به اجرای توافق صورت گرفته در صورت تغییر دولت ایالات متحده،‌ تصریح کرد: این از موضوعات کلیدی هست چون یک رویه حقوقی در دنیا وجود دارد و آن اینکه دولت‌ها میراث‌دار دولت‌های قبلی خود هستند و تعهدات دولت‌ها به دولت‌های بعدی منتقل می‌شود و نمی‌شود که یک دولت بگوید من تعهد می‌کنم ولی دولت بعدی به تعهد من متعهد نمی‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه دنیای امروز پذیرفته که حتی وقتی حکومت‌ها عوض می‌شوند باز تعهدات حکومت قبلی پابرجا هست چه برسد به اینکه دولت‌ها عوض شوند،‌ بیان داشت: شوروی فروپاشید و روسیه میراث‌دار شوروی شد و تمام تعهدات «سالت1و2» که شوروی پذیرفته بود را روسیه هم پذیرفت و زیر آن توافق‌ها نزد.

آمریکا در اجرای توافق خود را تافته جدابافته می‌داند

این کارشناس مسائل بین الملل ضمن اشاره به اینکه وقتی حکومت جمهوری اسلامی ایران روی کار آمد، بسیاری از تعهداتی که پهلوی به آن متعهد بود را پذیرفت و اجرا کرد،‌ خاطرنشان کرد: این آمریکایی‌ها هستند که خود را تافته جدا بافته می‌دانند و می‌خواهند چیزی را که خودشان قبول دارند رویه کنند و می‌گویند ما‌ آمریکایی‌ها مستثنی هستیم.

بهشتی پور با اشاره به بهانه آمریکایی‌ها برای عدم اجرای توافق گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند برجام قرارداد نیست و اگر قرارداد بود دولت بعدی آمریکا به آن متعهد می‌شد ولی چون تعهد است و لازم نیست مجالس کشورها آن را تصویب کنند، خود را ملزم به تعهد به آن نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه در آمریکا توافق‌هایی داشتیم که مجالس آن را تصویب کرده‌اند ولی باز آمریکایی‌ها آن را زیر پا گذاشته‌اند، تصریح کرد: برای مثال توافق ADM که مربوط به موشک‌های کوتاه‌برد با روسیه هست، در دوره بوش پسر به راحتی کنار گذاشته شد در حالی که کنگره آمریکا به آن رای داده بود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: ترامپ در سال 2019توافق موشک‌های میان برد را ابتدا تعلیق کرد و سپس از آن خارج شد و بعد متقابلا روسیه هم از این توافق خارج شد.

وی با بیان اینکه این سادگی است که فرض کنیم اگر توافق در کنگره آمریکا تصویب شد،‌ آمریکایی‌ها آن را زیر پا نمی‌گذارند،‌گفت: برخی به این استناد می‌کنند که کنگره آمریکا با دوسوم آرای نمایندگان می‌تواند وتوی رئیس جمهور را خنثی کند و اگر کنگره آمریکا دوسوم از چیزی را قبول داشته باشد، رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند آنرا ملغی کند.

بهشتی‌‍‌پور افزود: استناد فوق طبق قانون اساسی آمریکا درست است ولی واقعیت این است که در موضوع توافق برجام دوسوم که هیچ، نصف کنگره هم آماده تایید توافق نیست. 

لزوم اخذ تضمین‌های بازدارنده در توافق احتمالی

وی با بیان اینکه یا باید قید توافق را زد و یا در توافق گنجاند که هرکدام از طرفین به هر دلیلی توافق را اجرا نکرد یا از آن خارج شد، طرف مقابل حق انجام اقداماتی را دارد، گفت:‌ آن اقدامات باید آن‌قدر بازدارنده باشد که طرف مقابل جرات بیرون آمدن از آن را نداشته باشد و یا اگر بیرون‌ آمد هزینه‌های آن را بپردازد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: من هیچ توافقی را سراغ ندارم که ضمانت ابدی داشته باشد و هیچ ضمانتی برای توافق‌های بین المللی جز اراده دو طرف برای توافق وجود ندارد و اگر هر دو طرف بخواهند یک توافق اجرا شود،‌ اجرا می شود و اگر نخواهند، به راحتی در صحنه بین‌المللی زیر پا می‌گذارند و این فقط به برجام ربط ندارد.

توافق نزدیک است اگر آمریکا حاضر به عمل به تعهداتش باشد

بهشتی‌پور با بیان اینکه رسیدن به مذاکرات هم نزدیک نیست و هم می‌تواند نزدیک باشد به شرطی که طرف آمریکایی حاضر باشد تعهداتی که در برجام پذیرفته بود را اجرایی کند،‌ بیان داشت: اگر آمریکا بپذیرد تعهداتی که در برجام قبول کرده بود را اجرایی کند، توافق می‌تواند نزدیک باشد ولی آمریکایی‌ها می خواهند با زرنگی آن تعهدات را انجام ندهند و با فضاسازی رسانه‌ای به اهدافشان برسند.