به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ یادداشت دکتر رقیه محمد زاده کارشناس و مدیر رسانه در خصوص فیلم «بی رویا» به شرح زیر است.

فیلم  بی رویا جهانی هولناک را به تصویر می کشد که در آن هر روز انسانهای بسیاری از هویت واقعی خود تهی شده و هویتی ناآشنا را بر می­گزیند.

این فیلم داستان زوجی را روایت می کند که قصد مهاجرت را دارند و در روزهای واپسین حضور ایشان در ایران، ورود غریبه ای مسیر زندگی را  تغییر می دهد. هراس و وحشت فیلم از آنجا ناشی می شود که مخاطب با روایت سیال ذهن روبرو نیست و اثرکاملاً با زوایه دید دانای کل و رئال آغاز می گردد اما در میانه راه به نظر می رسد که ورود غریبه در زندگی برنامه ای از پیش تعیین شده بوده است. 

در ادامه احساس می شود فلسفه مبنایی که پیام  فیلم بی رویا بر آن استوار است بر تهی شدن از هویت انسانها و پرتاب شدن در هویتی جدید است بدون اینکه از گذشته خویش رها شده باشند. دختری با گذشته مبهم وارد زندگی بابک و رویا می شود، دختری که رویا او را زیبا نام می گذارد، کسی در ابتدا با حرف زدن هم مشکل دارد اما به تدریج هویت رویا را می دزد.

آدمهای که  بر اثر تصادف کنار هم قرار می گیرند و رنگ دنیای اطراف خویش را دگرگون می کنند. دنیای ترسناک و غیر قابل اعتماد که در آن هیچ کس سرجای خود نیست، و انسانها در اثر اتفاق گذشته خود را از دست می دهند و مجبور به پذیرفتن جایگاه فرد دیگری می شوند. گم شدن آرش، پیدا شدن دختر جوانی که حرف نمی زند و رویا او را زیبا می نامد و القا کردن هویت جدید هما به رویا، مصادیقی از این خط داستان است. کارگردان در انتهای اثر با قرار دادن کپشنی تلاش دارد رویکرد روانشناسانه ای برای فیلم مشخص کند. اما روند روایتی اثر و شخصیت های معرفی شده و روال داستان طراحی شده نشان می دهد که حکم بیان شده در پیام فیلم حکمی کلی است که به زیست جهان اثر به طور کلی قابل اطلاق بوده و انعکاسی از دنیای بیرون است. بازی خوب بازیگر نقش رویا به باور پذیر تر شدن داستان اثر کمک کرده است.

انتهای پیام//