شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#انگلیسی

تداوم خط و نشان کشیدن‌های غرب علیه مسکو/ مذاکرات محرمانه غربی‌ها درباره چگونگی واکنش به روسیه

تداوم خط و نشان کشیدن‌های غرب علیه مسکو/ مذاکرات محرمانه غربی‌ها درباره چگونگی واکنش به روسیه

در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین روسیه و غرب بر سر اوکراین، یک رسانه انگلیسی از مذاکرات محرمانه غربی‌ها درباره چگونگی واکنش به اشغال احتمالی اوکراین از طرف روسیه خبر می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مناقشات بر سر اوکراین بین روسیه و غرب مرتبا شدت گرفته و ابعاد تازه تری به خود می گیرد.

در حالی که روسیه هر گونه حمله به اوکراین را رد می کند اما غربی ها تلاش می کنند با اقدامات و موضع گیری های خود این طور وانمود کنند که جنگی وحشتناک و قریب الوقوع نزدیک است.

کنفرانس امنیتی مونیخ هم که از روز جمعه آغاز شده و تا امشب ادامه دارد با محوریت این بحران و البته بدون نمایندگانی از کشور روسیه در حال برگزاری است.

درخواست نماینده کنگره آمریکا از آلمان برای توقف پروژه "نورد استریم 2"

جدیدترین اخبار درباره تحولات اوکراین حاکی از آن است که با توجه به تشدید مناقشات بر سر اوکراین "جیم بنکس"، نماینده کنگره آمریکا از آلمان درخواست کرده که فورا پروژه خط لوله گاز نورد استریم 2 را متوقف کند و تسلیحاتی را به اوکراین ارسال کند.

این نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تصریح کرد که تسلیم شدن آلمان در برابر روسیه در مورد نورد استریم و مسائل دیگر چیزی است که بقیه جهان - به ویژه آمریکایی ها – در این باره سر تکان می دهند.

بنکس گفت که بسیاری از آمریکایی ها به قابلیت اطمینان آلمان شک دارند. وی به طور خاص از آلمان خواست که تسلیحاتی را به اوکراین تحویل دهد که دولت در کی یف خواستار آن است.

هشدار جانسون درباره وقوع جنگی در ابعاد جنگ جهانی دوم

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم با توجه به تشدید تنش ها بر سر اوکراین درباره وقوع جنگی در ابعاد جنگ جهانی دوم هشدار داده است.

جانسون در گفتگویی با بی بی سی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: من باید متاسفانه بگویم طرحی که می بینیم چیزی است که می تواند بزرگترین جنگ در اروپا از سال 1945 باشد. وی در این راستا به طرح های ادعایی روسیه برای حمله به اوکراین اشاره می کند.

جانسون که در چند روز گذشته مرتبا نسبت به عملیات روسیه تحت پرچمی دروغین هشدار داده بود گفت: همه چیز نشان می دهد که این طرح از جهاتی شروع شده است.

درخواست شورای اروپایی برای حمایت‌های مالی بیشتر از اوکراین

چارلز میشل، رئیس شورای اروپایی هم خواستار حمایت های مالی بیشتر برای اوکراین شده است. وی در کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار برگزاری نشستی برای جمع آوری کمک برای اوکراین شد. وی تاکید کرد تا به حال بسته کمکی به ارزش 1.2 میلیارد یورو جمع آوری کرده است.

این مقام اروپایی تاکید کرد که اوکراین باید به اتحادیه اروپا نزدیک تر شود. وی افزود: اگر روسیه فکر می کند می تواند غرب و اوکراین را تضعیف کند اشتباه محاسباتی می کند. وی بار دیگر به روسیه نسبت به تحریم های گسترده در صورت حمله به اوکراین هشدار داد.

مذاکرات محرمانه غربی‌ها درباره چگونگی واکنش به اشغال اوکراین از طرف روسیه

به گزارش گاردین، غربی ها در مذاکرات محرمانه در این باره مشاوره می کنند که در صورت اشغال اوکراین توسط روسیه چه باید کرد.

هشدار آلمان درباره عواقب قطع گاز از طرف روسیه

"کریستین لیندرنر"، وزیر دارایی آلمان هم در این باره ابراز نگرانی کرده است که روسیه در صورت جنگ با اوکراین بتواند گاز آلمان را قطع کند. این مقام آلمانی در این باره هشدار داد که این اقدام می تواند بزرگترین اقتصاد اروپا را فلج کند.

وی افزود: روسیه همیشه حتی در اوج جنگ سرد تامین کننده گاز طبیعی برای آلمان بوده است. اما اگر روسیه به اوکراین حمله کند و غرب مسکو را با بسته جامع تحریم مجازات کند، ممکن است شرایط تغییر کند.

شب گذشته هم رسانه ها از وقوع درگیری هایی در مناطق شرق اوکراین خبر دادند. جدایی طلبان در مناطق لوهانسک و دونتسک صبح امروز اعلام کردند که روستاها از نیمه شب چندین بار گلوله باران شده‌اند. ارتش اوکراین همچنین چندین مورد نقض آتش بس کنونی را در صبح امروز فهرست کرده است. داده های مربوطه را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد. در ابتدا چیزی در مورد قربانیان مشخص نبود. ارتش اوکراین قبلاً از کشته شدن دو سرباز خود در روز شنبه صحبت کرده بود.

گزارش سازمان امنیت و همکاری اروپا درباره نقض گسترده آتش بس در شرق اوکراین

بر اساس ارزیابی ناظران بین‌المللی، تعداد نقض آتش بس به شدت در حال افزایش است. بر اساس بیانیه یکشنبه شب سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSZE) در منطقه لوهانسک، 975 تخلف از جمله 860 انفجار کشف شد. 591 مورد تخلف برای منطقه دونتسک گزارش شده است که 535 انفجار را شامل می شود. این ارقام به وضعیت روز جمعه اشاره داشت.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین این انتقاد را وارد کرده که حداقل دو ایستگاه پمپاژ در منطقه دونتسک به دلیل گلوله باران در چند روز گذشته از کار افتاده است. اینها آب آشامیدنی بیش از یک میلیون نفر را تامین می کردند. فلورانس ژیلت، رئیس هیئت صلیب سرخ در اوکراین گفت: «ما در مورد تحولات شرق اوکراین بسیار نگران هستیم. وی حمایت از مردم در طول عملیات نظامی درخواست کرد.

ابراز نگرانی مجدد دبیرکل ناتو درباره حمله روسیه به اوکراین

ینز استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هم خطر حمله روسیه به اوکراین را "بسیار زیاد" ارزیابی کرده و در گفتگویی با آ ار دی آلمان تاکید کرد که همه نشانه ها حاکی از برنامه ریزی روسیه برای حمله تمام عیار به اوکراین است.

وی ادعاهای روسیه درباره عقب نشینی نیروهایش از مرزهای اوکراین را رد کرده و تاکید کرد که حتی نیروهای بیشتری اضافه می شوند. وی افزود: علاوه بر این، نشانه هایی وجود دارد که "روسیه آماده می شود تا بهانه‌ای برای حمله به اوکراین ایجاد کند".

دبیر کل ناتو افزود: نقض روزافزون آتش بس در شرق اوکراین، «اتهامات دروغین» درباره «نسل کشی» در دونباس و تخلیه جمعیت از مناطق تحت کنترل جدایی طلبان «نشانه های نگران کننده» است.

اظهارات وزیر خارجه چین در کنفرانس امنیتی مونیخ

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین هم در کنفرانس امنیتی مونیخ، از درخواست ها برای حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین و بازگشت به توافقنامه مینسک برای حل این بحران حمایت کرده و گفت: چرا همه طرف‌ها نمی‌توانند بنشینند و مذاکرات مفصلی داشته باشند و یک جدول زمانی در مورد چگونگی اجرای این توافق تنظیم کنند.

دولت آمریکا بار دیگر در مورد حمله روسیه به اوکراین هشدار داده است. "جن ساکی"، سخنگوی کاخ سفید گفت: مشاوران امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همچنان بر این باورند که "روسیه می تواند در هر زمانی به اوکراین حمله کند." بایدن تحولات را زیر نظر دارد. قرار است روز یکشنبه یک نشست رئیس جمهور آمریکا با شورای امنیت ملی برگزار شود.

تماس تلفنی روسای جمهور اوکراین و فرانسه

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس‌جمهور اوکراین هم در یک تماس تلفنی به "امانوئل ماکرون"، رئیس‌جمهور فرانسه اطمینان داد که به تحریکات جدایی‌طلبان طرفدار مسکو در شرق اوکراین واکنشی نشان نخواهد داد. دولت فرانسه پس از مذاکرات گفت که زلنسکی عزم خود را برای جلوگیری از تشدید تنش ها ابراز کرده و از آمادگی برای تداوم مذاکرات خبر داده است.

ماکرون می خواهد روز یکشنبه هم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تماس تلفنی بگیرد. منابعی در کاخ الیزه گفتند که رئیس جمهور فرانسه آخرین تلاش ممکن را برای جلوگیری از درگیری در داخل و اطراف اوکراین انجام می دهد. دولت فرانسه اعلام کرده با توجه به خشونت هایی که در شرق اوکراین شعله ور شده است، "نوعی جنگ" آغاز شده است و باید هر چه سریعتر راهی برای خروج از بحران پیدا کرد و تنش زدایی کرد.

مخالفت مجدد آلمان با درخواست‌ها برای ارسال تسلیحات به اوکراین

وزیر دفاع فدرال آلمان هم بر موضع مخالف دولت در قبال تحویل تسلیحات به اوکراین تاکید کرده است. "کریستین لامبرشت"، وزیر دفاع آلمان در گفتگو با زد دی اف گفت: "ما برای مدت بسیار طولانی مقررات محدود کننده‌ای در رابطه با صادرات تسلیحات داشتیم." 5000 کلاه خودی که آلمان به اوکراین قول داده است در حال حاضر موجود است. وی در عین حال بر حمایت مالی جمهوری فدرال از اوکراین تاکید کرد.

این مقام آلمانی درباره تقویت نیروهای ناتو در شرق اروپا گفت: بهتر است برای «هر اتفاقی که ممکن است در چند روز آینده رخ دهد» آماده باشیم. دولت فدرال آلمان موظف است هر چیزی را برای محافظت از متحدانش انجام دهد.

لامبرشت به 367 سربازی اشاره کرد که در حال تقویت نیروهای ارتش آلمان در لیتوانی هستند. با این حال، وی در باره اینکه آیا ترس از حمله روسیه به متحدان ناتو وجود دارد یا خیر، اظهار نظر نکرد.

توافق "شولتز" و "جانسون" درباره اقدامات تحریمی علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین

"اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان و "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس هم می خواهند تلاش های دیپلماتیک خود را برای جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین و خونریزی های غیرضروری افزایش دهند. دفتر جانسون در این باره گزارش داد. با این حال، اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور تهاجم را صادر کند، باید مجازات شدیدی اعمال شود. شولتز و جانسون در این مورد توافق کردند.

دیدار صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور اوکراین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ

در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس‌جمهور اوکراین و "اولاف شولتز"، صدراعظم فدرال نیز حضوری ملاقات کردند. زلنسکی در توئیتی نوشت: «ما در مورد تلاش‌های دیپلماتیک در قالب‌های مختلف، وضعیت امنیتی کنونی در شرق اوکراین و تحریکات اخیر صحبت کردیم."

"چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی می خواهد در صورت حمله روسیه به اوکراین، فوراً نشست ویژه سران کشورهای اروپایی را تشکیل دهد. این بلژیکی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که تصمیم درباره تحریم ها علیه روسیه با توافق کامل اتخاذ خواهد شد. در هفته های گذشته سناریوهای مختلفی برای این امر تدارک دیده شده است.

جوزف بورل: اروپا در خطر است

به گفته "جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اروپا باید بیشتر برای تهدیدات جدید مانند حملات هیبریدی آماده شود. بورل در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به کشورهایی مانند روسیه و چین که می خواستند به تفکر قدرت ها در قرن نوزدهم بازگردند، گفت: اروپا در خطر است.

 

انتهای پیام/