شهر خبر

نامه دانش‌آموز اتریشی به رئیس‌جمهوری این کشور: چرا اسمت اینقدر دشوار است؟

رئیس جمهور اتریش در نامه‌ای با سربرگ رسمی ریاست‌جمهوری از یک دانش‌آموز 8 ساله خواست تا او را "ساشا" بنامد. مانند دوستانش.

نامه دانش‌آموز اتریشی به رئیس‌جمهوری این کشور: چرا اسمت اینقدر دشوار است؟

یک دانش‌آموز 8 ساله اتریشی در نامه‌ای به "الکساندر فان در بلن" رئیس‌جمهور این کشور از او دلیل دشواری نامش را پرسیده و گفت که در یک امتحان کلاسی نتوانسته است، نام او را درست بنویسد.

به نقل از "24 اورز ورلد"، فان‌ در بلن هم در پاسخی که روی صفحه رسمی ریاست‌جمهوری منتشر شد، از این دانش‌آموز خواست او را با نامی که دوستانش صدایش می‌کنند، خطاب قرار دهد.

صفحه رسمی الکساندر فان در بلن در اینستاگرام تصویر نامه یک دانش‌آموز 8 ساله اتریشی به نام "میلو" را منتشر کرد که در آن آمده "رئیس‌جمهور عزیز، در یک امتحان کلاسی نتوانستم اسم تو را بنویسم. چرا اسمت اینقدر سخت است؟ میلو 8 ساله ".

تنها 12 روز پس از نوشته شدن این نامه، فان‌ در بلن در نامه‌ای با سربرگ رسمی ریاست‌جمهوری پاسخ این دانش‌آموز را داده و ضمن تشکر، از میلو خواست او را "ساشا" بخواند، زیرا که دوستان فان در بلن، او را اینگونه صدا می‌کنند.

در نامه فان‌ در بلن آمده: "میلوی عزیز، صمیمانه از تو برای نامه‌ات متشکرم. تو پرسیده‌ای چرا اسم من اینقدر سخت است؟ اجداد من از سال 1700 ساکن هلند بوده‌اند و در این کشور نام‌هایی چون "فان در بلن" و "فان در وین" بسیار معمول هستند و نام‌های غیرمعمول به شمار نمی‌آیند، اما اگر (نوشتن نام من) برایت دشوار است، می‌توانی خیلی ساده بنویسی ساشا؛ دوستانم مرا به این نام صدا می‌کنند".

فان در بلن اگر چه در 18 ژانویه 1944 در وین به دنیا آمد، اما اصالتی هلندی دارد. اجداد پدری رئیس‌جمهوری اتریش در سال 1700 یا 1763 از هلند به امپراطوری روسیه نقل مکان کردند. در دوران جنگ داخلی روسیه (1917 تا 1922) بخشی از خاندان فان در بلن از دست بلشویک‌ها به استونی تازه مستقل شده، گریختند. 

پدر بزرگ فان در بلن پیشتر به عنوان رئیس دولت محلی "پسکوف" در روسیه فعالیت می‌کرد. در آن زمان این خاندان با توجه به ریشه‌های هلندی، نام خود را از "فون در بلن" به "فان در بلن" تغییر دادند. پدر فان در بلن که او هم "الکساندر" نام داشت و در یک بانک مشغول بود، در سال 1931 منطقه‌ای در استونی به نام "کیهلکونا" در جزیره "سارما" در دریای بالتیک با "آلما سیبولدت" ازدواج کرد و در سال 1934 تابعیت استونی را به دست آورد.

تصویر دستنویس نامه محصل 8 ساله به رئیس جمهور اتریش 

نامه دانش‌آموز اتریشی به رئیس‌جمهوری این کشور: چرا اسمت اینقدر دشوار است؟

در سال 1940 استونی در پی پیمان عدم تجاوز یا پیمان "مولوتوف-ریبنتروپ" میان "یواخیم فون ریبنتروپ"، وزیر امور خارجه آلمان نازی و "ویاچسلاو مولوتف"، کمیسر خلق برای امور خارجه اتحاد شوروی که در سال 1939 در مسکو امضاء شد، از سوی شوروی اشغال و به خاک این کشور ضمیمه شد.

پس از آن پدر و مادر فان در بلن به همراه خواهرش "فیفیان‌دیانا" به مانند بسیاری از آلمانی‌های بالتیک بر اساس توافق مرزی آلمان و شوروی که در واقع پروتکل الحاقی پیمان مولوتوف-ریبنتروپ بود، به آلمان نازی رفته و به عنوان فولکس‌دویچه پذیرفته شدند. فولکس‌دویچه گروهی از افراد بودند که فرهنگ و زبانشان آلمانی بودند، اما شهروند آلمان نبودند.

خانواده فان در بلن بعدها به وین آمدند؛ جایی که او در سال 1944 در آن به دنیا آمد. در سال 1945 و پس از آنکه ارتش سرخ در چارچوب عملیات وین، به پایتخت اتریش نزدیک شد، این خانواده ناچار به فرار به منطقه "کاونرتال" در ایالت "تیرول" در بخش شمالی کوه‌های آلپ شد و الکساندر فان در بلن تمامی دوران کودکی و نوجوانی خود را در شهر "اینسبوروک" مرکز ایالت تیرول گذراند.

"الکساندر فان در بلن" رئیس‌جمهور اتریش

نامه دانش‌آموز اتریشی به رئیس‌جمهوری این کشور: چرا اسمت اینقدر دشوار است؟

او که تا 14 سالگی تبعه استونی به شمار می‌رفت، در سال 1958 تابعیت اتریش را به دست آورد و در 26 ژانویه 2017 با غلبه "برنوربرت هوفر"، برای یک دوره 6 ساله به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب و جانشین هاینتس فیشر شد.

منبع: عصر ایران