مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی از اعلام جزئیات ثبت‌ نام سفرهای نوروزی به عتبات عالیات توسط سازمان حج و زیارت خبر داد.

عباس خداشناس در خصوص اطلاعیه پیش ثبت‌ نام سفرهای نوروزی عتبات عالیات اظهار کرد: سازمان حج و زیارت جهت ایجاد رفاه، سهولت بیشتر و به منظور فراهم‌سازی آمادگی‌ لازم برای تشرف زائران به سفر زیارتی عتبات مقدسه عراق اقدام به ایجاد سامانه پیش ثبت‌ نام اینترنتی عتبات عالیات کرده است.

وی افزود: بر این اساس متقاضیان تشرف به عتبات عالیات در نوروز از ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ لغایت هشت فروردین ماه ۱۴۰۱ می‌توانند با تکمیل فرم مربوطه در سایت atabat.haj.ir برای خود و همراهان‌شان پیش ثبت‌ نام انجام دهند.

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی در مورد پیش‌ ثبت‌ نام در سایت عنوان کرد: شروع پیش ثبت‌ نام در این دوره از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه، ۳۰ بهمن، لغایت پایان روز جمعه، ۶ اسفند ماه ۱۴۰۰، خواهد بود.

خداشناس در خصوص جزئیات سفرها اضافه کرد: اعزام به عتبات عالیات تنها به صورت هوایی برنامه‌ریزی شده اما در صورت وجود شرایط اعزام زمینی به محض اعلام مجوز، اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

وی در مورد نحوه ثبت‌ نام افراد از طریق سایت تصریح کرد: پیش ثبت‌ نام به صورت انفرادی و گروهی(حداقل یک و حداکثر ۱۰ نفر) انجام خواهد شد؛ لذا کسانی که متقاضی اعزام به صورت گروهی هستند، باید در یک گروه مانند اعضای یک خانواده ثبت‌ نام کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس هر گروه از یک سرگروه و افراد زیر گروه تشکیل می‌شود که لازم است مشخصات کامل سرگروه و اطلاعات اولیه همراهان شامل کد ملی، نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد به صورت صحیح در فرم پیش ثبت‌ نام سایت درج شود.

وی تاکید کرد: هر نفر تنها یک مرتبه و در یک گروه می‌تواند به عنوان سرگروه یا همراه پیش ثبت‌ نام کند و چنانچه به هر دلیلی هر یک از افراد پیش ثبت‌ نام شده اعم از سرگروه یا همراهان پس از ثبت‌ نام و دریافت کد رهگیری خواستار ثبت‌ نام با گروه جدید یا جابه‌جایی اسامی گروه خود باشند، می‌توانند نسبت به ثبت‌ نام مجدد اقدام و کد رهگیری جدید دریافت کنند. در این صورت اطلاعات ثبت نامی در گروه قبلی حذف خواهد شد.

خداشناس اضافه کرد: کد ملی و مشخصات متقاضیان تشرف با اطلاعات سازمان ثبت احوال تطبیق و در صورت مغایرت امکان ادامه فرایند وجود ندارد؛ لذا متقاضیان در ثبت کد ملی دقت کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با پیش ثبت‌ نام از طریق سیستم ارسال پیام کوتاه، ثبت شماره تلفن همراه سرگروه یا یکی از نزدیکان وی در فرم پیش ثبت‌ نام الزامی است؛ همچنین تاریخ تولد افراد باید به صورت کامل شامل روز، ماه و سال(به صورت چهار رقمی) در فرم درج شود.

وی عنوان کرد: کد ملی تمام افراد ۱۰ رقمی بوده و باید کلیه ارقام(صفرهای سمت چپ) آن به طور کامل در فرم ثبت شود. پس از قطعی شدن پیش ثبت‌ نام یک شماره رهگیری به گروه تخصیص داده شده که متقاضی باید این شماره را برای پیگیری‌های بعدی نزد خود نگه دارد.

خداشناس در خصوص نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای عتبات عالیات گفت: بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا داشتن کارت واکسیناسیون دارای  QR کد و نتیجه منفی آزمایش PCR برای ۷۲ ساعت قبل از پرواز الزامی است.

مدیر روابط عمومی سازمان حج و عتبات خراسان رضوی بیان کرد: در صورتی که تعداد افراد پیش ثبت‌ نام شده از ظرفیت اعزام دوره نوروزی در استان‌های مختلف بیشتر باشد، اولویت تشرف گروه‌ها بر اساس قرعه‌ تعیین و از طریق همین سایت به آن‌ها اعلام می‌شود.

وی گفت: قرعه کشی و اعزام افراد پذیرفته شده از استان محل سکونت سرگروه(قید شده در سیستم) صورت خواهد گرفت؛ لذا متقاضیان استان و شهر محل سکونت را با دقت از فهرست مربوطه انتخاب کنند. همچنین پس از اتمام مهلت پیش ثبت‌ نام که تا جمعه، ۶ اسفند ماه، خواهد بود، امکان تغییر نام و مشخصات افراد ثبت‌ نام شده میسر نیست.

خداشناس ادامه داد: داشتن گذرنامه با اعتبار حداقل ۶ ماه از تاریخ اعزام ضروری است. ضمن اینکه فقط افراد پذیرفته شده در قرعه‌کشی دارای اولویت اعزام بوده و انتقال یا جایگزینی امکان‌پذیر نخواهد بود.