شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریاست جمهوری#دوشنبه#رئیس جمهور

سفر رئیسی به قطر در ادامه سیاست توجه به همسایگان؛ ارتقای روابط دو کشور و شرکت در اجلاس اوپک گازی

سفر رئیسی به قطر در ادامه سیاست توجه به همسایگان؛ ارتقای روابط دو کشور و شرکت در اجلاس اوپک گازی

رئیس جمهور در ادامه سیاست‌های ارتقا روابط با همسایگان، دوشنبه به قطر سفر خواهد کرد؛ سفری که بعد از ۱۱ سال در قامت ریاست جمهوری انجام خواهد گرفت و نویددهنده‌ی تقویت روابط دو جانبه با این همسایه جنوبی کشورمان است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان فردا دوشنبه در صدر هیاتی عالیرتبه به منظور شرکت در اجلاس گازی و دیدار با مقامات عالی قطر به این کشور خواهد رفت. این اولین سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر پس از بیش از یک دهه است.

دولت سیزدهم از آغاز به‌کار تاکنون سیاستِ احیای برقراری روابط با کشورها و جهانیان خصوصا کشورهای همسایه را در اولویت خود قرار داده و به پیش برده است. آیت‌الله رئیسی اواخر شهریورماه سال جاری در اولین سفر خارجی خود که مورد توجه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران قرار گرفت، به تاجیکستان رفت.

** عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای؛ سوغات اولین سفر خارجی

این اولین سفر خارجیِ هشتمین رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران بود که مورد توجه و دقت رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته بود که با استقبال و پذیرایی گرم و صمیمی رئیس‌جمهور تاجیکستان مواجه و با برنامه‌های مهمی همراه بود.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی , دولت سیزدهم , کشور قطر ,

رئیسی در این سفر با سران و مقامات عالی کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس شانگهای دیدار و گفت‌وگو کرد و واضح است که دستاوردهای زیاد و قابل توجه و اتکایی نصیب کشورمان شد. از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر می‌توان به عضویت دائمی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد که در حاشیه اجلاس سران انجام گرفت که در روابط اقتصادی کشورمان با سایر کشورها، تأثیر بسزایی خواهد داشت. یکی از ابعاد و اقدامات این سازمان، همکاری‌های اقتصادی است و کشورهایی از جمله روسیه و چین در آن عضویت دائم دارند.

** قرارداد سوآپ گازی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر به ترکمنستان

دومین سفر خارجی رئیسی به ترکمنستان و در اوایل آذرماه امسال صورت پذیرفت؛ وی در این سفر که با هدف شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) انجام شد، سخنرانی و با مقامات عالی و سران کشورهای حاضر در این اجلاس دیدار و گفت‌وگو کرد.

هم‌چنین درباره این سفر می‌توان به یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده پرداخت و آن نیز امضای قرارداد سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان از خاک کشورمان است؛ که طبق آن سالانه یک و نیم تا 2 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان انتقال خواهد یافت که برای کشورمان انتفاع اقتصادی دارد که این‌کار هم‌اکنون در حال انجام و اجراست.

** سفر موفقیت‌آمیز به روسیه و دیدار با پوتین؛ علیرغم تنگ‌نظریِ رسانه‌های معاند

آیت‌الله رئیسی در یکی از مهم‌ترین اقدامات خود در عرصه بین‌المللی، اواخر دی‌ماه به مسکو رفت. این سفر که به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه انجام گرفت، با واکنش‌های بسیاری از جانب رسانه‌های معاند و همراهیِ برخی در داخل مواجه شد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی , دولت سیزدهم , کشور قطر ,

استقبال رسمی و دیدار مهم و مذاکرات سه‌ساعته با پوتین، سخنرانی در مجلس دوما، دیدار با بانوان ایرانی مقیم روسیه، گفت‌وگو با ایرانیان حاضر در مسکو، سخنرانی در جمع فعالان اقتصادی روس، حضور در مسجد جامع مسکو و هم‌چنین حضور در دانشگاه ملی و اعطای دکترای افتخاری به وی برخی برنامه‌های این سفر بود.

** رئیس‌جمهور به قطر می‌رود؛ سفری بعد از 11 سال

آیت‌الله رئیسی قرار است فردا دوشنبه دوم اسفندماه به قطر برود؛ آخرین سفرِ رئیس جمهوری اسلامی ایران به قطر به شهریورماه سال 1389 در دولت دهم برمی گردد هرچند در این سال‌ها امیر و سایر مسئولین قطری به تهران آمده و گفت‌وگو داشته‌اند.

بسیاری از کارشناسان این سفر را مهم و تاریخی قلمداد می‌کنند؛ سفری که یکی از برنامه‌های مهم آن حضور در اجلاس اوپک گازی و و دیدار و گفت‌وگو به‌جهت تقویت مناسبات دوجانبه خواهد بود.

«اوپک گازی» مجمع کشورهای صادرکننده گاز است که ایران و روسیه، گینه استوایی، قطر، امارات متحده عربی، ونزوئلا، نیجریه، مصر، الجزایر، بولیوی و ترینیداد و توباگو در آن عضویت دارند و ایران به عنوان دومین کشور دارنده گاز، یکی از اعضای مهم آن محسوب می‌شود.

دولت سیزدهم پیش از آغاز به‌کار اعلام کرده بود که قصد دارد با همسایگان و کشورهای منطقه ارتباط ویژه‌ای برقرار کند و در ماه‌های گذشته و در سفرهای خارجیِ رئیس و اعضای دولت که به کشورهای مختلفی سفر داشته‌اند، این را تاکنون عملی کرده و انتفاع اقتصادی در شرایط تحریمی موجود نیز شامل کشورمان شده است. به گفته‌ی سران کشورهای منطقه و خصوصا همسایگانی که دولت به آن سفر داشته، روابط و حجم مبادلات اقتصادی‌شان با ایران افزایش یافته است.

ظرفیت ارتقای روابط با کشورهای همسایه بالقوه است و نیازمند فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی است که رئیس‌جمهور و رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان بارها بر آن تأکید داشته‌اند.

انتهای پیام/